Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Jag kan garantera att det inte är så täppt att slangar osv skulle börja flyga iväg. Då skulle du ha betydligt värre symptom på bilen. Den skulle i stort sett vara obrukbar.

Om vi nu spånar vidare på att det är "luft" som spökar, så tror jag det är mycket mer troligt att slangarna är dåliga (därav att en lossnade) och kan ev. ha sprickor i sig, vilket resulterar i att motorn drar tjuvluft.
Ett enkelt sätt att kolla läckor på är att införskaffa en burk startgas och spraya på alla slangar. Ökar motorvarvet har du hittat en läcka.

Att det är något fel vid tomgångsmotorn tror jag inte då du inte har haft några symptom vare sig efter eller före slangen till tomgångsmotorn lossnade.
Jag har haft "äran" att köra en 740 med kass tomgångsmotor (vad det var för fel på den vet jag inte), och jag kan säga att det va fan inte kul :lol:
För det första gick bilen enbart att starta med mer eller mindre full-gas, skitskoj. För det andra så tvärdog bilen så fort man lättade på gasen, och givetvis varje gång man skulle växla (tur att det var manuell så man bara kunde släppa kopplingen så hoppa den igång igen).

Men iaf... Nej, skurva på dumpen spelar ingen roll. Det enda som händer är att den antingen dumpar "för tidigt" (dvs under tryck) eller inte alls.

För att sammanställa min vägg av text - Jag skulle börja med att spruta startgas på alla slangar och syna slangarna efter ev. torrsprickor.
Det är VÄLDIGT vanligt att slangarna spricker. Vi pratar ju ändå om en 16år gammal bil, som troligen dom flesta slangarna är lika gamla på. Var extra noga på dom små slangarna, dom brukar kunna rasa sönder när man tar i dom (det gjorde slangen till BTR'en på min 945a :lol: )

Um kom på en sak... dum fråga kanske, men har du kollat luftfiltret? :lol:
OK har läst på lite och många verkar säga att wastegaten är fel inställd om laddtrycket blir för mycket?

Det jag tycker är konstigt är att när man läser av mätaren i panelen så är det typ... jag vad ska man säga, 5mm över botten, även på tomgång. Och när den laddar max är den lika mycket över max. men den går ju ner till botten eller under när man stänger av bilen.. Är detta normalt?

Men visst slangarna är gamla, det har du rätt i. Bör väl checka slangarna samt ta en titt på wastegaten då.

Förresten så är magnetventilen borttagen. Vi lämnade in bilen och han tog bort den för att få ner laddtrycket och minska de där avbrotten på max laddtryck. Det funkade väl lite bättre än innan men det är ju som sagt inte optimalt. Det gjorde vi för flera månader sen.
Mäter man inte laddtrycket annars på denna ventil? typ 1,5 bar osv? Hade varit intressant att se hur mycket den laddar, menar jag.

För övrigt så har vi ju bytt avgasrör för det andra var risigt som sjutton. Det läckte som bara den, och då hackade den ännu mer.
Det jag tänkte på att det kanske är lite risigt vid katten och det röret innan katten? för vi bytte ju bara efter..
Fast... Om det läcker där får ju inte turbon någon tjuvluft så det borde väl inte påverka kanske.
Ett sånt rör kostar ju 7-8 tusen hos BSR :(

Nå ja, de va lite nya tankar. Ja juste... Luftfiltret ska rengöras.. Tänkte att jag gör det i övermån, det börjar bli riktigt skitigt. Kanske kan påverka lite men tror inte det är det som är felet.
Ett skitigt luftfilter påverkar mer än vad du tror :)
Jag böt luftfilter i min v70 till det som satt i 855an. Visuellt så var det ingen större skillnad på dom (och visuellt var inget av dom direkt skitigt), men jag märkte direkt skillnad med filtret från 855an jämnfört med det som satt i V70in. Den blev något snabbare att svara på gasen än innan t ex.

Det är möjligt att du har mer än ett fel som tillsammans orsakar dessa symptom. Så det är väl likabra att kolla igenom så mycket som möjligt när du ändå håller på (kolla igenom och köpa nytt är inte samma sak, kolla igenom kostar bara lite av din tid ;) ), och åtgärda det du hittar.

Nu kan jag inte så mycket om turbos ännu, men magnetventilen brukar mn väl ändå inte ta bort? Byta den - javisst, men ta bort? Kan ha fel här men...
Laddtryck brukar man mäta runt insuget. Sitter väl ett vakuumträd där man brukar använda.

Hurvida det är normalt att turbo-mätaren går i botten på tomgång vet jag inte. V70 har ingen turbo-mätare, och 855an har bara varit startad en gång sen inköp, och inte tänkte jag på det då :lol:
Men enligt några videor på youtube (hittar dock ingen bra video) ska den stå ungefär i mitten av vakuum-delen (den vänstra delen) på tomgång.
Det här var väl den bästa jag hittade:

Där ser du väl iaf lite hur turbo-mätaren 'ska' bete sig. Dock var ju den bilen chippad och kanske mer tunad men... Ger ju en hum iaf

Om avgassystemet läcker i röret före katten (downpipe, som det så vackert kallas) så kan lambdan balla ur. Det kan säkert ge massa roliga fel (har faktiskt aldrig stött på en bil med kass lambda peppar peppar) :P
Men om du skulle behöva byta det så behöver du ju inte köpa 3" med race katt, för det är ju som sagt lite dyrt :)
Ett vanligt tror jag ligger på 3-4k, men det går ju även få tag på begagnat rätt lätt ännu billigare.
Lucif3r skrev:Ett skitigt luftfilter påverkar mer än vad du tror :)
Jag böt luftfilter i min v70 till det som satt i 855an. Visuellt så var det ingen större skillnad på dom (och visuellt var inget av dom direkt skitigt), men jag märkte direkt skillnad med filtret från 855an jämnfört med det som satt i V70in. Den blev något snabbare att svara på gasen än innan t ex.

Det är möjligt att du har mer än ett fel som tillsammans orsakar dessa symptom. Så det är väl likabra att kolla igenom så mycket som möjligt när du ändå håller på (kolla igenom och köpa nytt är inte samma sak, kolla igenom kostar bara lite av din tid ;) ), och åtgärda det du hittar.

Nu kan jag inte så mycket om turbos ännu, men magnetventilen brukar mn väl ändå inte ta bort? Byta den - javisst, men ta bort? Kan ha fel här men...
Laddtryck brukar man mäta runt insuget. Sitter väl ett vakuumträd där man brukar använda.

Hurvida det är normalt att turbo-mätaren går i botten på tomgång vet jag inte. V70 har ingen turbo-mätare, och 855an har bara varit startad en gång sen inköp, och inte tänkte jag på det då :lol:
Men enligt några videor på youtube (hittar dock ingen bra video) ska den stå ungefär i mitten av vakuum-delen (den vänstra delen) på tomgång.
Det här var väl den bästa jag hittade:

Där ser du väl iaf lite hur turbo-mätaren 'ska' bete sig. Dock var ju den bilen chippad och kanske mer tunad men... Ger ju en hum iaf

Om avgassystemet läcker i röret före katten (downpipe, som det så vackert kallas) så kan lambdan balla ur. Det kan säkert ge massa roliga fel (har faktiskt aldrig stött på en bil med kass lambda peppar peppar) :P
Men om du skulle behöva byta det så behöver du ju inte köpa 3" med race katt, för det är ju som sagt lite dyrt :)
Ett vanligt tror jag ligger på 3-4k, men det går ju även få tag på begagnat rätt lätt ännu billigare.
Kanske borde köpa ett helt nytt, det kostar ju i alla fall inte så mycket :) Det har nog suttit i ett tag det jag har nu.. Eller räcker det med en tvätt?

Återkommer imån om det verkligen var magnetventilen..

Du det där var ganska intressant länk.. jag klickade vidare på en annan på recommended och fann denna:

ser du hans laddmätare vid 0:23 cirkus.. när den är som max? Så ligger min. Fast när man kör på motorväg så blir det ju att den är på max mycket längre tid tills det underbara hacket kommer....
1:31 har du ett bättre exempel. Så högt ligger den på.

Och läser du hans info om videon (precis under klippet) så står det ju: Ute och testkörde min bil. detta var innan jag svetsade om Downpipe!
nu läcker det inget! laddar ca 1 bar.

Suck.. Kan det vara "downpipen" som läcker ändå..?
Aja ett nytt luftfilter tänker jag i alla fall fixa först..
Startgas, hur fungerar det och hur går man tillväga? lossar man slangarna? Känns bökigt men kanske värt det :)
Sen är det nog wastegaten jag bör kolla upp.
Och downpipen nu då..

Många fel på det gamla skrället just nu. Sen är det besiktning i September.... cant wait, suck :(

Tack för dina svar Lucifer! Riktigt skoj när man börjar haja lite vad som finns under huven :D :D
Lucif3r skrev:Du sprutar bara startgasen på slangarna där dom sitter, med motorn igång då givetvis.
Startgasen kryper in i ev. sprickor, och på så vis kan man få reda på om det finns en läcka på någon slang.
Låter som något t.o.m jag skulle klara av då, hehe :)
Åker och köper det imån.. Bör väl finnas på mekonomen.

Nu är det läggdags så jag kommer upp i tid. Varmt och äckligt lär det bli på garageuppfarten men det är väl bara att ta... :)

Ha de!
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]