- ons 25 jul 2012, 21:39
Det jag tycker är konstigt är att när man läser av mätaren i panelen så är det typ... jag vad ska man säga, 5mm över botten, även på tomgång. Och när den laddar max är den lika mycket över max. men den går ju ner till botten eller under när man stänger av bilen.. Är detta normalt?
Men visst slangarna är gamla, det har du rätt i. Bör väl checka slangarna samt ta en titt på wastegaten då.
Förresten så är magnetventilen borttagen. Vi lämnade in bilen och han tog bort den för att få ner laddtrycket och minska de där avbrotten på max laddtryck. Det funkade väl lite bättre än innan men det är ju som sagt inte optimalt. Det gjorde vi för flera månader sen.
Mäter man inte laddtrycket annars på denna ventil? typ 1,5 bar osv? Hade varit intressant att se hur mycket den laddar, menar jag.
För övrigt så har vi ju bytt avgasrör för det andra var risigt som sjutton. Det läckte som bara den, och då hackade den ännu mer.
Det jag tänkte på att det kanske är lite risigt vid katten och det röret innan katten? för vi bytte ju bara efter..
Fast... Om det läcker där får ju inte turbon någon tjuvluft så det borde väl inte påverka kanske.
Ett sånt rör kostar ju 7-8 tusen hos BSR :(
Nå ja, de va lite nya tankar. Ja juste... Luftfiltret ska rengöras.. Tänkte att jag gör det i övermån, det börjar bli riktigt skitigt. Kanske kan påverka lite men tror inte det är det som är felet.
Lucif3r skrev:Jag kan garantera att det inte är så täppt att slangar osv skulle börja flyga iväg. Då skulle du ha betydligt värre symptom på bilen. Den skulle i stort sett vara obrukbar.OK har läst på lite och många verkar säga att wastegaten är fel inställd om laddtrycket blir för mycket?
Om vi nu spånar vidare på att det är "luft" som spökar, så tror jag det är mycket mer troligt att slangarna är dåliga (därav att en lossnade) och kan ev. ha sprickor i sig, vilket resulterar i att motorn drar tjuvluft.
Ett enkelt sätt att kolla läckor på är att införskaffa en burk startgas och spraya på alla slangar. Ökar motorvarvet har du hittat en läcka.
Att det är något fel vid tomgångsmotorn tror jag inte då du inte har haft några symptom vare sig efter eller före slangen till tomgångsmotorn lossnade.
Jag har haft "äran" att köra en 740 med kass tomgångsmotor (vad det var för fel på den vet jag inte), och jag kan säga att det va fan inte kul :lol:
För det första gick bilen enbart att starta med mer eller mindre full-gas, skitskoj. För det andra så tvärdog bilen så fort man lättade på gasen, och givetvis varje gång man skulle växla (tur att det var manuell så man bara kunde släppa kopplingen så hoppa den igång igen).
Men iaf... Nej, skurva på dumpen spelar ingen roll. Det enda som händer är att den antingen dumpar "för tidigt" (dvs under tryck) eller inte alls.
För att sammanställa min vägg av text - Jag skulle börja med att spruta startgas på alla slangar och syna slangarna efter ev. torrsprickor.
Det är VÄLDIGT vanligt att slangarna spricker. Vi pratar ju ändå om en 16år gammal bil, som troligen dom flesta slangarna är lika gamla på. Var extra noga på dom små slangarna, dom brukar kunna rasa sönder när man tar i dom (det gjorde slangen till BTR'en på min 945a :lol: )
Um kom på en sak... dum fråga kanske, men har du kollat luftfiltret? :lol:
Det jag tycker är konstigt är att när man läser av mätaren i panelen så är det typ... jag vad ska man säga, 5mm över botten, även på tomgång. Och när den laddar max är den lika mycket över max. men den går ju ner till botten eller under när man stänger av bilen.. Är detta normalt?
Men visst slangarna är gamla, det har du rätt i. Bör väl checka slangarna samt ta en titt på wastegaten då.
Förresten så är magnetventilen borttagen. Vi lämnade in bilen och han tog bort den för att få ner laddtrycket och minska de där avbrotten på max laddtryck. Det funkade väl lite bättre än innan men det är ju som sagt inte optimalt. Det gjorde vi för flera månader sen.
Mäter man inte laddtrycket annars på denna ventil? typ 1,5 bar osv? Hade varit intressant att se hur mycket den laddar, menar jag.
För övrigt så har vi ju bytt avgasrör för det andra var risigt som sjutton. Det läckte som bara den, och då hackade den ännu mer.
Det jag tänkte på att det kanske är lite risigt vid katten och det röret innan katten? för vi bytte ju bara efter..
Fast... Om det läcker där får ju inte turbon någon tjuvluft så det borde väl inte påverka kanske.
Ett sånt rör kostar ju 7-8 tusen hos BSR :(
Nå ja, de va lite nya tankar. Ja juste... Luftfiltret ska rengöras.. Tänkte att jag gör det i övermån, det börjar bli riktigt skitigt. Kanske kan påverka lite men tror inte det är det som är felet.
- By Sixten63