Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

alltså, när jag läser den här tråden undrar jag hur många bil event ni varit på i era liv. när jag själv var 16år i mitten av åttiotalet och körkortslös åkte jag runt på crusing i halva Sverige ( på den tiden fick man köra i princip överallt i städerna ) idag på en crusing är oftast stora delar av staden avstänga som gör att det blir mycket trångt och tar väääldigt lång tid för bilarna att passera.

Vist det skräpas ner en hel del men det gjorde det även på stan för 20år sedan då alla mer el mindre var på stan varje helg, idag går folk på krogen istället verkar det som.

Att polisen övervakar det är helt ok och jag tror inte de bötfäller någon utan anledning. Här i Sundsvall får man knappt göra en burn längre på helgerna på stan och därför har kidsen med deras trimmade bilar numera flyttat ut till Mediamarkt i Birsta där de får burna ifred hela nätterna lång sommartid.

Ja, polisen är ochså där men det bryr sig inte, de låter dom få ha deras skoj på eget ansvar.
Jag bor själv ca 2km från mediamarkt och däcktjuten hörs ganska långt in på småtimmarna och ibland blir man lite småless när man försöker sova men jag tycker endå att ungdommarna ska få ha kul, man lever lixom bara en gång.

Då jag var 16år var man på raggarsvängen nu är kiddsen på mediamarkt istället, helt ok för mig.

Jag menar, de som bodde på nytorget på den tiden stod ju ut, idag grinar de som bor där bara man spelar på lite hög volum utanför FD Espan.

Och det var skräpigt som attan varje söndag då ochså, men det städades upp innan butikerna slog upp portarna.

Har ochså råkar hamna mitt i ett cykelevent för någar år sedan, och visst, det tog mig två timmar att komma fram, men det får man lixom tåla, tycker jag
Åker fortfartande runt på olika event och jag tycker det är mer städat idag än det var på åttiotalet, nu är jag inte med hela nätterna längre då som man var då, men jag upplever endå evenemangen som otroligt städade idag, jämfört med då.

på den tiden hade ju många yngre råd med amerikanare osv idag är det mer sällsynt med 20åringar som åker omkring i Mussar och Cheveller
llesrof skrev:Vad är problemet? Om ni nu kör så lagligt som du vill ge sken av så är det ju lugnt. De kommer att hålla koll på vardagstrafiken också, var så lugn. Det ena utesluter inte det andra. Jag har vart på några bilevent och där har många burit sig åt som idioter. Inte minst tvingas man ju bevittna hur stan förvandlas till en soptipp och ett slagfält varje påskhelg när motorburen ungdom och en och annan gammal raggare, kommer till stan. Utöver nedskräpning så skall det varvas, börnas, sladdas och köras fort som fan. Det kanske inte är så mycket de som deltar aktivit i eventet som bär sig illa åt, men en hel del av de som är där för att bevittna det. Alla event drar ju till sig åskådare. Många verkar bli så adrenalinstinna att de skall hålla på att stesa med sina bilar, ungefär som småbarn som får för mycket socker/godis.

Att man förr fick en hjälpande hand men idag blir bötfälld kan ju bero på att saker och ting har förändrat sig. Det kan ju till exempel ha vart lugnare förr. Det är ju bara till att kolla samhällsklimatet i övrigt så får man ju hacka i sig att det blivit kallare och mer´. Jag tycker att det är jättebra att polisen går ut och håller koll på sådana här event. Ett bilevent är ingen ursäkt för att få bära sig illa åt.

MM jag känner mig jättelugn när dom beter sig såhär..........

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15085934.ab
Sunschreem skrev:
llesrof skrev:Vad är problemet? Om ni nu kör så lagligt som du vill ge sken av så är det ju lugnt. De kommer att hålla koll på vardagstrafiken också, var så lugn. Det ena utesluter inte det andra. Jag har vart på några bilevent och där har många burit sig åt som idioter. Inte minst tvingas man ju bevittna hur stan förvandlas till en soptipp och ett slagfält varje påskhelg när motorburen ungdom och en och annan gammal raggare, kommer till stan. Utöver nedskräpning så skall det varvas, börnas, sladdas och köras fort som fan. Det kanske inte är så mycket de som deltar aktivit i eventet som bär sig illa åt, men en hel del av de som är där för att bevittna det. Alla event drar ju till sig åskådare. Många verkar bli så adrenalinstinna att de skall hålla på att stesa med sina bilar, ungefär som småbarn som får för mycket socker/godis.

Att man förr fick en hjälpande hand men idag blir bötfälld kan ju bero på att saker och ting har förändrat sig. Det kan ju till exempel ha vart lugnare förr. Det är ju bara till att kolla samhällsklimatet i övrigt så får man ju hacka i sig att det blivit kallare och mer´. Jag tycker att det är jättebra att polisen går ut och håller koll på sådana här event. Ett bilevent är ingen ursäkt för att få bära sig illa åt.

MM jag känner mig jättelugn när dom beter sig såhär..........

Det där säger väl bara att just denna enskilda polisman agerar fel. Det säger också att det finns folk som finner ett nöje i att smygfota folk i kränkande syfte, vilket också är olagligt. Två fel blir inte ett rätt och detta har inget med övervakning av bilevent att göra.
Vad är felet egentligen? Man ser en kravallhjälm hänga i bältet. Ska han ta sig in till stationen för att kissa? Då är det väl nån som säger att det var för få poliser på plats eller något....

Det är helt olikt om en full person står och kissar på en ytterdörr till en fastighet eller butik t.ex.
Sunschreem skrev:MM jag känner mig jättelugn när dom beter sig såhär..........

För det första förstår jag inte alls kopplingen till tråden, och för det andra har hela "debatten" kring denna bilden (och då framför allt kommentarerna till AB:s artikel...) blivit helt snedvriden.

Det är INTE olagligt att kissa utomhus. Det brott man kan begå vid offentlig urinering är förargelseväckande beteende. Det innefattar exempelvis att man kissar mot husväggar, i trappuppgångar och i andra områden där det rör sig folk. Exempelvis stadsparker (som i detta fallet). Själva kissandet i sig är inte förbjudet, utan det är upp till varje enskild polisman att avgöra om lukt, etc. är något som påverkar den allmänna miljön eller inte. Jag har svårt att tro att någon blivit bötfälld för att ha kissat mot ett träd inne i skogen (även om hälften av de som kommenterat på AB gärna påstår att dem råkat ut för just det).

Det räcker ju dessutom att snabbt kolla på vilken kommentar som fått flest "likes" till artikeln för att förstå att det här är inte något som upprör gemene man. Hellre att polismannen är på plats och redo att gripa in (kravallhjälmen är framtagen så man kan ju anta att det är något på gång) än att han och resten av hans patrull ska leta över halva stan efter en tillgänglig toalett.
Det enda man kan ifrågasätta är om inte polisen i fråga hade kunnat valt något annat ställe (det är ju jäkligt svårt att veta vad mer som finns runtomkring med bara den bilden till hjälp).
Personligen hör jag till dom som bryr mig skit i om polisen pinkar i en buske i närheten för att ha översyn av vad det nu är han övervakar, än att springa iväg och lämna platsen obevakad.
Sen står det ju i artikeln att det är ok att lätta på trycket så länge det inte finns en själ i närheten som man kan "förarga", och givetvis inte pinka på en husvägg eller liknande.

Ang. att pinka mot ett träd i skogen... Teoretiskt sett så OM någon skulle råka gå förbi (ute och går med hunden, cyklar, joggar, whatever) så kan denne göra en anmälan för just förargelseväckande beteende.
Sen hurvida det i slutändan blir utredning eller inte är ju en helt annan 5a.

Men vi kanske ska återgå till topic och diskutera poliser på bilevenemang istället :roll:
I vilket fall som helst så är det ett brott att fotografera och filma enskilda personer i kränkande syfte. Och det råder ju inget tvivel om att denna bild är kränkande tycker jag. Hade någon fotat mig när jag stod och pissade, och lagt ut det på Facebook, så hade jag blivit förbannad. Rent spontant känns det rätt ointelligent att lägga ut en sådan bild på Facebook om man inte har ett annonymt konto där. Sedan pissas det nog både här och där när det är bilevent i stan. Jag har själv sett en och annan äcklig raggarballe på Elmia Custom när de stått och pissat mot kontoret och inte trott, eller bara struntat i, att det suttit någon där inne. Det är riktigt jävla äckligt.
llesrof skrev:Det där säger väl bara att just denna enskilda polisman agerar fel.
Då skall just denna polis som gör fel bli belönad med böter och en varning !

llesrof skrev:I vilket fall som helst så är det ett brott att fotografera och filma enskilda personer i kränkande syfte.
Vad är det som är kränkande med att fotografera någon som begår ett brott och särskilt när det är en polis som bergår ett brott ? Syftet var nog att fånga polisen som skall återupphålla lagen på bild. Hur skall polisen kunna ljuga sig från en bild som visar när polisen står och bergår ett brott?

Får inte denna polis böter och en varning så säger man att det är ok att pissa på offentliga platser för vem som helst !

Det är kanske därför det spårar ur på "bilevents" när dem som skall se till att lagen efterföljs inte själva följer den !
Herrejävlar! Alltid är det nån....
Dom är dumma mot mig, då ska jag va dum mot dom...

När det blir bråk och du blir nerslagen och rånad för att Polisen har lämnat sin kommendering
för att pissa?
Jo, då tycker du att han lika gärna kunde pissat i busken....

Som nån skrev. "Dom säljer dricka överallt men pissa kan man inte göra för det finns inga
toaletter och finns det kostar det pengar. Då måste man ju.."

Varför är det någon annans ansvar att du kan pissa där DU vill och där DU behöver det kan man undra...?
Samlas det folk på ett ställe finns det ju ingen som kör dit bajamajor med blåljus ifall några behöver pissa.
Det är upp till var och en att lösa. Finns det inte möjlighet att göra, så gör det inte...

Det här med eget ansvar är något riktigt svårt för många. Man gör som man vill sen skyller man gärna
på andra, precis som att hela världen är till för just DIG.... Den är till för OSS. Teamwork, people!

Har också pissat i buskarna. Klart att jag hade blivit sur om jag fått en bot, men jag får ju skylla mig själv.
Precis som med en fortkörning.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]