Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Helt okej förbrukning måste jag säga. 0,6-0,7 drar min gamla D5:a blandad körning. Ca 3900kr i skatt.

Är T4:an miljöbilsklassad? Suget efter en bensinare ökar. Bottendraget i en D5:a är överlägset men sen vet jag inte....
av Calva
matsén skrev:Har en manuell 11:ans T4 R-Design som snittat 0,838 l/mil på ca 1200 mil. 0,80 med v-däck och 0,88 med 18" P-Zero s-däck.
Lite mycket tycker jag. Se Vehicle ID: 465987 på http://www.spritmonitor.de/en/ för detaljer.
//PM
Verkar ok tror du har lite blyfot.Jag håller hastigheten som står på skylten och kör mjukt.
Blir säkert annorlunda då man reser genom Tyskland,vet av erfarenhet.
mvh
Användarvisningsbild
av mobe
hhedstrom2369 skrev:Jag tror definitionen av landsväg är 90km/h.
Ökning av förbrukning kan vara 0,1l/min per extra 10km/h.
Gör om tetstet och kör aldrig över 90km/h och se vad som händer...
Om jag minns rätt klassas 70/80/90 & 100 som landsväg och motorväg krävs minst 110km/h i Sverige skall tilläggas.
Definitionen på landsvägskörning i instruktionsböckernas förbrukningstabeller brukar vara precis så fort att man kan lägga i högsta växeln. Helst ska man inte ha några ytterbackspeglar, 400 kPa i däcken och så får det gärna vara lite nedförsbacke också. Hela tiden.
apersson850 skrev:Definitionen på landsvägskörning i instruktionsböckernas förbrukningstabeller brukar vara precis så fort att man kan lägga i högsta växeln. Helst ska man inte ha några ytterbackspeglar, 400 kPa i däcken och så får det gärna vara lite nedförsbacke också. Hela tiden.
:mrgreen:
av perhall
Calva skrev:
matsén skrev:Har en manuell 11:ans T4 R-Design som snittat 0,838 l/mil på ca 1200 mil. 0,80 med v-däck och 0,88 med 18" P-Zero s-däck.
Lite mycket tycker jag. Se Vehicle ID: 465987 på http://www.spritmonitor.de/en/ för detaljer.
//PM
Verkar ok tror du har lite blyfot.Jag håller hastigheten som står på skylten och kör mjukt.
Blir säkert annorlunda då man reser genom Tyskland,vet av erfarenhet.
mvh
Där har vi problemets kärna. Jag kör lugnt ibland tycker jag, men då ligger jag 20-25 över begräsninngen. Ibland kör jag 180 i 20 mil. Kör jag riktigt lugnt är T4 jättesnål. Kring 5,6-5,8 ligger jag på då om jag börjar på Essingeleden och kör till stugan i Trosa, aldrig över 110. Dvs. 7-8 mil blandad 50,70, 90, 100,110.
PH
av Calva
Testade hur fort den går, gasen i botten då orkade den inte mer än 170, sen började det bli segt. Avbröt då. Bensinförbrukningen låg då runt 17,5. Noterbart är att bilen känndes betydligt piggare efter fullgasprovet på alla växlar. Bilen har nu gått 350 mil. Få se hur förbrukningen blir på Autobahn i sommar där jag troligtviss kommer att ligga i fullgas 140-uppåt. Vad tror ni ?
Mvh
av whoppi
Förbrukningen sticker rejält vid ökning från 100 till 110km/h.
Ska man klara köra på volvos uppgivna förbrukningssiffror för landsvägskörning är det max 70 - 80km/h på landsvägskörning som gäller.
Provade att köra tio mil motorvägskörning i 110 km/h igår, med min XC70 D5 AWD automat. Ställde farthållaren på 113 km/h, för då går den i 110.
Inte mycket trafik, så det var bara vid några få tillfällen som farthållaren höll igen lite. Snittfarten visade på 111 km/h när jag kom fram. Startade med varmkörd bil och när jag redan var uppe i fart.

Förbrukning enligt färddatorn 0,67 l/mil. Med tanke på hur den brukar underdriva motsvarar det sisådär 0,73 l/mil i verkligheten. Detta är alltså samma bil som jag, fortfarande enligt färddatorn, lyckades köra på 0,55 l/mil när jag landsvägskörde utan att gå över 90 km/h, men å andra sidan passerade några samhällen med 50 och 30 km/h längs vägen. Volvo anger för landsvägskörning 0,57 l/mil, så det är nog inte omöjligt, även om man ser till verklig förbrukning, när det faktiskt bara är landsväg. Men då ska man ligga på 80-90 km/h och helst ska det inte finnas någonting alls som bryter rytmen (trafik, rondeller eller annat). Kommer det nåt sånt ska man släppa gasen så långt i förväg att man inte behöver bromsa alls. Då klarar man sig rätt bra, eftersom bilen rullar med nollförbrukning en stor del av sträckan in mot rondellen, eller vad det nu är. Och så för död och pina inga glada gaspådrag! Då rasar kalkylen som ett korthus direkt.

Samtidigt anger Volvo en blandad förbrukning på 0,68 l/mil, och det är ju inte så långt från vad bilen tar i mer verklig landsvägskörning. Något som jag har sett åtskilliga här har observerat tidigare gäller för dem också.

Nu är ju min bil alltså en XC70, som är högre än en V70, och förmodligen känsligare för högre fart längs vägarna.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]