- ons 09 maj 2012, 14:42
Provade att köra tio mil motorvägskörning i 110 km/h igår, med min XC70 D5 AWD automat. Ställde farthållaren på 113 km/h, för då går den i 110.
Inte mycket trafik, så det var bara vid några få tillfällen som farthållaren höll igen lite. Snittfarten visade på 111 km/h när jag kom fram. Startade med varmkörd bil och när jag redan var uppe i fart.
Förbrukning enligt färddatorn 0,67 l/mil. Med tanke på hur den brukar underdriva motsvarar det sisådär 0,73 l/mil i verkligheten. Detta är alltså samma bil som jag, fortfarande enligt färddatorn, lyckades köra på 0,55 l/mil när jag landsvägskörde utan att gå över 90 km/h, men å andra sidan passerade några samhällen med 50 och 30 km/h längs vägen. Volvo anger för landsvägskörning 0,57 l/mil, så det är nog inte omöjligt, även om man ser till verklig förbrukning, när det faktiskt bara är landsväg. Men då ska man ligga på 80-90 km/h och helst ska det inte finnas någonting alls som bryter rytmen (trafik, rondeller eller annat). Kommer det nåt sånt ska man släppa gasen så långt i förväg att man inte behöver bromsa alls. Då klarar man sig rätt bra, eftersom bilen rullar med nollförbrukning en stor del av sträckan in mot rondellen, eller vad det nu är. Och så för död och pina inga glada gaspådrag! Då rasar kalkylen som ett korthus direkt.
Samtidigt anger Volvo en blandad förbrukning på 0,68 l/mil, och det är ju inte så långt från vad bilen tar i mer verklig landsvägskörning. Något som jag har sett åtskilliga här har observerat tidigare gäller för dem också.
Nu är ju min bil alltså en XC70, som är högre än en V70, och förmodligen känsligare för högre fart längs vägarna.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.