Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, pga batteriövervaknings-sensorn (BMS) bör man ansluta laddarens minus till chassie.

Så här är BMS inkopplad:
(Klicka för större bild)
Bild

Separat säkring PF3 direkt från batteriets pluspol och minus direkt från minuspolen. BMS mäter spänning, ström och temperatur. Informationen skickas till CEM via LIN och påverkar strömsparfunktioner, batteriladdningsreglering och i förekommande fall regenerering vid inbromsning av bilen.
BMS sitter stripsad mot huvudminuskabeln till batteriet och mäter strömmen i denna med ett hall-element (magnetfältsavkänning).
Hadde også denne feilen fra bilen var ny. Fungerte noen dager etter et lengre verkstedsopphold, men meldingen kom tilbake. Verkstedet mislyktes tre ganger med reparasjon så jeg får omlevert bilen. Var også diverse andre feil med flere feilrettingsforsøk som lå til grunn for omleveringen.
Hade detta "fel" på min V60 Drive (inget VOC). Lämnade till verkstaden som hittade en felkod på ett relä som de tog bort eftersom det var ett gammalt felmeddelande.

De hade samtidigt som bilen var inne i verkstaden laddat huvudbatteriet, och nu funkar det igen.

Så jag vet egentligenn inte om det var felkoden eller om batteriet var för dåligt laddat. Jag tror iofs inte på det senare eftersom jag gjort många långa resor nu under sommaren som borde ha laddat batteriet tillräckligt..

Så nu ska jag nog skaffa mig en batteriladdare. Några tips på någon laddare som funkar bra?
"Batteriet laddas" avser hjälpbatteriet som sitter vid torkare-rummet på V60
Felet beror på att det är en bugg i datorn som stoppar kommunikationen.
Vid kontroll med datorn kommer 2 st. felkoder upp som visar bla ovanstående.
Släck felkoderna så funkar systemet igen. Felet kan eventuellt uppstå vid nollställning av servicelampan. Har varit utsatt för detta vid 1295 mil och fick betala för släckningen av felkoden
hos Skobes Bil AB. Dålig stil.
Hls. V 60 T3 ägare
Hos meg konkluderte de med at en SW bug i forbindelse med deaktivering av bakrutetorkaren var årsaken til feiljet. Dette fant de ikke ut før etter at jeg har fått omlevert den første bilen og hevet kjøpet på den andre.
Felet ihop med avaktiveringen av bakrutetorkaren måste ha kostat många miljoner
Massor av verkstadstimmar
Utbytta batterier
Utbytta bilar
osv
osv

Katastrof hur man genom att avaktivera bakrutetorkaren (skitfunktion) även lyckas haverera start/stopp
Kom det en felkod på S/S systemet när bakrutetorkaren avaktiverades via VIDA? Felmeddelande i färddatorn?

Ja bad verkstaden avaktivera automatiken på min bakrutetorkare i samband med bilköpet. Om S/S fungerar vet ja inte mer än att det står att det är igång i högra färddator fönstret.
Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&h[…]

Jag har besiktigat på samma station sedan 19[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]