- ons 21 mar 2012, 16:53
#630364
Jag tycker det är ganska korkat att köra med högt tryck för att spara bensin, man får ju klart sämre komfort på köpet.
Det är ung samma resonemang som med utväxling. En kompis till mig vill ALLTID ha mycket hög utväxling för att det sänker förbrukningen. Men om man måste ha en mycket starkare motor med högre EU-mix, högre skatt, dyrare inköp, service etc. för att få samma prestanda pga den höga utväxlingen så har man i slutändan inte vunnit något, snarare tvärtom.
Samma sak här. Om man köper en stor och komfortabel bil som en V70II och sedan förstör komforten med kombon R-design, 18", P Zero och 3,5 kilo i däcken så är det en konstig prioritering.
F ö så är P Zero en katastrof rent ekonomiskt. Mina framdäck är på 3 mm efter 1400 mil. Med en T4 180 hk... vinterdäcken Hakkapelitta har efter två vintrar och 2200 mil mer än 6 mm kvar.../PH
Det är ung samma resonemang som med utväxling. En kompis till mig vill ALLTID ha mycket hög utväxling för att det sänker förbrukningen. Men om man måste ha en mycket starkare motor med högre EU-mix, högre skatt, dyrare inköp, service etc. för att få samma prestanda pga den höga utväxlingen så har man i slutändan inte vunnit något, snarare tvärtom.
Samma sak här. Om man köper en stor och komfortabel bil som en V70II och sedan förstör komforten med kombon R-design, 18", P Zero och 3,5 kilo i däcken så är det en konstig prioritering.
F ö så är P Zero en katastrof rent ekonomiskt. Mina framdäck är på 3 mm efter 1400 mil. Med en T4 180 hk... vinterdäcken Hakkapelitta har efter två vintrar och 2200 mil mer än 6 mm kvar.../PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24