Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag tycker det är ganska korkat att köra med högt tryck för att spara bensin, man får ju klart sämre komfort på köpet.

Det är ung samma resonemang som med utväxling. En kompis till mig vill ALLTID ha mycket hög utväxling för att det sänker förbrukningen. Men om man måste ha en mycket starkare motor med högre EU-mix, högre skatt, dyrare inköp, service etc. för att få samma prestanda pga den höga utväxlingen så har man i slutändan inte vunnit något, snarare tvärtom.

Samma sak här. Om man köper en stor och komfortabel bil som en V70II och sedan förstör komforten med kombon R-design, 18", P Zero och 3,5 kilo i däcken så är det en konstig prioritering.

F ö så är P Zero en katastrof rent ekonomiskt. Mina framdäck är på 3 mm efter 1400 mil. Med en T4 180 hk... vinterdäcken Hakkapelitta har efter två vintrar och 2200 mil mer än 6 mm kvar.../PH
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev:Om man köper en stor och komfortabel bil som en V70II och sedan förstör komforten med kombon R-design, 18", P Zero och 3,5 kilo i däcken så är det en konstig prioritering.
Jag kör med exakt denna kombo och drygt 3,5 kg. Tycker det är lagom. Absolut inte stötig. Snarare på gränsen till mjuk. Men huvudskälet är att med bilen lastad och högfartskörning i varmt väder så vill jag faktiskt påstå att dessa däck nästan kräver detta lufttryck. Vid normalkörning klarar det sig givetvis med markant lägre tryck.
perhall skrev:F ö så är P Zero en katastrof rent ekonomiskt.
Instämmer. Men smakar det så kostar det... Greppet är faktiskt riktigt bra i dessa däck.
av perhall
Har du 3,5 kilo även fram??

Håller med om att greppet är grymt jfr med t ex Dunlop SP01, Mich Primacy HP och andra premiumdäck som håller längre och är komfortablare.

Men dyrt: 4 däck kostar 10 000 pålagda och måste bytas var 2500:e mil (en säsong fram, en bak): 4 kr/mil

PH
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, 3,5 kg runt om. Olastat är vikfördelningen 58% fram.
av JohnB
ThomasT skrev:
JohnB skrev:Enligt min däckhandlare så beror den tråkiga förslitningen i mitten som gör att körbanan blir som ett V på för lågt tryck i kombination med hög fart. Han menar att ju högre tryck desto jämnare förslitning. Så du kan nog ha minst 3.5 i sådant brett däck. Jag har 3.5 i mina däck och visst är det lite stötigare men däcken slits jämt och man sparar lite soppa.

/John
Och som vanligt så lever däcknasarna kvar på 80-talet....

Du får inga förslitningar med normaltryck i däcken, att sedan trycka i 3,5bar i kalltryck är bara korkat.

Och vad gällande besparingen: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 46&t=79509

.
Ja då är jag väl korkad då :) . Jag försöker alltid ta reda på sanningen genom att skaffa erfarenhet. Mina däck har tidigare alltid fått det trista diket i mitten och jag har då kört med de lufttryck som står i intruktionsboken. Så jag frågade en däckhandlare och han rekommenderade högre tryck för att minska slitaget i mitten på däcket. Enligt honom så beror slitaget i mitten på att det lägre lufttrycket på något sätt skapar varmgång i mitten på däcket och rotationskraften gör att detta varmare och mjukare område slits mera. Jag är långt ifrån expert på däck men jag tänkte iaf testa hans råd för att se om resultatet blir annorlunda mot för hur det har blivit innan med lägre lufttryck. Komfortmässigt märker jag i princip ingen skillnad alls mellan 2.5 och 3.5. Du har rätt i att bränslebesparingen troligen inte täcker många luncher på ett år :) .
Användarvisningsbild
av Camel
Jag har inte kollat själv på mina P Zero men på däckssidan brukar finnas uppgift om max. tillåtet lufttryck som däcktillverkaren anger för däcket.
av chanel
När man kränger på däck skulle man aldrig pumpa högre 4.0 Kg var i mitten på nittiotalet jag jobbade med det så det kan ändrats. Även trycket kan öka när däcken blir varma så man är nog nära gränsen 3.5 kg.
Användarvisningsbild
av Camel
P Zero 245/40ZR18 Specs:
Enligt länken nedan är max tillåtet tryck angivet till 50 psi vilket är ca 3,5 bar. Tydligen ligger jag på maxtrycket... (ursäkta att länkarna är på engelska) Men kolla på just dina däck, det är det som gäller.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... &tab=Specs

Tire Specs Explained: Maximum Inflation Pressure
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... techid=196

Air Pressure - Correct, Underinflated and Overinflated
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... p?techid=1
Användarvisningsbild
av ThomasT
Camel skrev:P Zero 245/40ZR18 Specs:
Enligt länken nedan är max tillåtet tryck angivet till 50 psi vilket är ca 3,5 bar. Tydligen ligger jag på maxtrycket... (ursäkta att länkarna är på engelska) Men kolla på just dina däck, det är det som gäller.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... &tab=Specs

Ligger du på 3,5bar kalltryck eller varmtryck?

.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]