NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Faktum är att dessa motorer är mindre känsliga än vanligt för belastning, enligt min erfarenhet. Körtekniken är dock rätt eländig hos många, vilket jag själv bevittnat. Jag tror att det är klokt av en spekulant på V50 Drive/D2 att köra den tilltänkta bilen 10 mil, under samma förhållanden som han brukar köra till vardags. Alltså kosta på en fulltank, kör 10 mil och tanka upp igen. Det bör ge en bra fingervisning om vad det tänkte objektet drar i verklig körning. Dessa bilar är som regel mycket bränsleeffektiva. Men, prova först.
av CrossFireX
Blixnabb skrev: Hade varit intressant om du angav hur många liter du tankar när du kör 60-70 mil, för tankar du 50 liter så ligger du inte på 0,49.
Sedan är det beviserligen så att vissa av bilarna är onormalt törstiga, föklara annars varför man får en helt annan förbrukning när man har en låne bil och kör samma sträcka.
Sedan så spelar körsättet otroligt mycket in på dessa motorer ja.
Bild
Bild

T1 visar antal km körda sedan full tank. Inga tankningar sen dess. Jag kan garantera dig att jag kan köra minst 200 km till med det som finns kvar i tanken. :wink:
av whoppi
andreas_lofgren skrev:Det tråkiga med DRIVe är ju att i verklig körning så är den inte särskilt snål. De flesta verkar åka runt pp 0,65-0,7 och då vet i sjutton om jag tycker att uppoffringen med så låg effekt är värt det. När V60 testades av Auto Motor Sport så skiljde bara 7cl mellan DRIVe och D3. Den senare är en klart trevligare upplevelse. Sedan är servicen dyr, riktigt dyr.
Håller inte med dig i detta, jag har nog lyckats få den att dra 0,65 under vinterkörning med mkt värmare och temperaturer neråt -15 -20. Men det är ovanligt att den drar så pass mkt. Sen beror förbrukningen så klart på körstil.
Både 109hk och 115hk går mkt snålt på landvägskörning, jag har kört min d2 på 0,42 uppmätt riktig förbrukning under landsvägskörning/motorväg.
Mitt snitt just nu ligger på 0,57 men då är det blandad körning och stadskörning med mkt motorvärmare + en del dragning av släp.
av Lövet
Jag äger ingen D2/DRIVe så jag kan främst referera till vad jag läser här på forumet. Har dock haft en som hyrbil under en period och då drog den 0,62. Jag försöker undvika att dra paralleller eftersom det ofta blir dålig stämning då (öh, "BMW-freak" osv) men min nuvarande drar 0,7 med samma körning och då är den motorn dubbelt så stark, sitter i en större bil och har automatlåda. I test under identiska förhållanden som AMS gjorde drog den 7cl mindre än D3. Nej, jag imponeras verkligen inte av D2/DRIVe motorn. Den borde dra 0.3-0.4 konstant för att rättfärdiga den låga effekten.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
CrossFireX skrev:
Blixnabb skrev: Hade varit intressant om du angav hur många liter du tankar när du kör 60-70 mil, för tankar du 50 liter så ligger du inte på 0,49.
Sedan är det beviserligen så att vissa av bilarna är onormalt törstiga, föklara annars varför man får en helt annan förbrukning när man har en låne bil och kör samma sträcka.
Bild
Bild

T1 visar antal km körda sedan full tank. Inga tankningar sen dess. Jag kan garantera dig att jag kan köra minst 200 km till med det som finns kvar i tanken. :wink:
Du litar på något som ljuger som en häst travar eller ;)
Om vi nu antar (ett antagande enbart) så har du kört 41 mil på halv tank, det går totalt 52 liter i tanken och den står nu på halv, vilket gör (om vi antar att mätaren stämmer) så kommer du 82 mil på tanken (även om det står 56 kvar), 52 delat med 82 gör 0,634 l/mil.
Det är därför jag frågar vad säger förbrukningen vid pumpen, vad bilens färddator säger är ointressant för den tar inte hänsyn till värmare osv.
av Arbetaren
Blixnabb skrev:
CrossFireX skrev:
Bild
Bild

Du litar på något som ljuger som en häst travar eller ;)
Om vi nu antar (ett antagande enbart) så har du kört 41 mil på halv tank, det går totalt 52 liter i tanken och den står nu på halv, vilket gör (om vi antar att mätaren stämmer) så kommer du 82 mil på tanken (även om det står 56 kvar), 52 delat med 82 gör 0,634 l/mil.
Det är därför jag frågar vad säger förbrukningen vid pumpen, vad bilens färddator säger är ointressant för den tar inte hänsyn till värmare osv.
Blixnabb...du skriver att du kör en V60 D2...det motoralternativet existerar ej till V60! ..om vi nu skall vara petiga...
av CrossFireX
andreas_lofgren skrev:Jag äger ingen D2/DRIVe så jag kan främst referera till vad jag läser här på forumet.
Well, there's your problem. Vad har man ett hjälpforum till? För att skriva "min bil fungerar perfekt och drar så mycket soppa som volvo säger och jag behöver ingen hjälp"? Man skriver här om man har något fel eller onormal förbrukning, du tar inte hänsyn till den andra halvan som inte har något problem och som inte har skrivit något här.

Blixnabb: Det "Arbetaren" sa verkar ju helt klart intressant, V60 finns inte som D2, så vad har du? Jag skiter egentligen i om färddatorn ljuger, jag tycker jag kommer väldigt långt på en tank. Speciellt om man jämför med min V70 2.4. Jag håller just nu på att anteckna miltal, antal liter m.m vid varje tankning så jag kan räkna ut exakt vad den förbrukar under vintern. Lär väl ta 2-3 månader (tankningar) till innan jag kan få rättvis data.
av Lövet
Nu citerar du inte hela texten dock. Jag har haft min beskärda del av D2or på uppfarten i hyrbilsform. Dessa ligger mellan 0.58-0.65 med den typ av körning jag har.
av 2444ever
Har engagerat mig lite i denna tråd, och den om krånglande V50 D2 (hög förbrukning), tycker ämnet är intressant.
andreas_lofgren skrev:Nu citerar du inte hela texten dock. Jag har haft min beskärda del av D2or på uppfarten i hyrbilsform. Dessa ligger mellan 0.58-0.65 med den typ av körning jag har.
Har fått uppfattningen att om man eco-kör hyfsat så ligger förbrukningen för D2 runt 0.45, men om man kompenserar den låga effekten med gaspedalen så sticker förbrukningen iväg - som på alla bilar, men tror man pressar dessa extra mycket om man tycker de är slöa. Tror inte att du skulle kvala in om man skulle utse forumets eco-körningsmästare :)

Sedan med tanke på de problem som verkar finnas så undrar jag ju lite om det kan vara mer eller mindre fel, alltså att många har lite fel, men så lite att det inte åtgärdas. Det som verkar vara lite mysko är ju att en del har fått ok förbrukning efter att bilen varit inne för felsökning, och då fått ny mjukvara (och även något fysiskt gjorts?), men att förbrukningen gått upp igen efter ett tag. Som att den går bra med nollställd adaption? Det tyder ju i så fall på något mjukvarufel, men varför då enbart vissa har problem... Om det är något fysiskt fel, t.ex spridare, borde ju inte förbrukningen bli bättre av att bilen är inne för felsökning och ny mjukvara(?). Någon komponent som inte lirar bra ihop med övriga? Någon givare som inte ger korrekta värden?

Ska bli intressant när lösningen kommer - om den kommer.
av whoppi
andreas_lofgren skrev:Nu citerar du inte hela texten dock. Jag har haft min beskärda del av D2or på uppfarten i hyrbilsform. Dessa ligger mellan 0.58-0.65 med den typ av körning jag har.
Tyvärr är det väldigt få d3 v50 registrerade på spritmonitor.
Men om man tittar på v70 d3 mot v70 drive så går det få vettig statistk.

V70 D3 har ett snitt på 7.11 l/100km
V70 Drive har ett snitt på 5,64 l/100km

Sen att några tycker att en d3 går lika snålt som en drive får stå för dem.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]