- ons 07 mar 2012, 19:07
Skitkorkat, men jag har ju VISS förståelse för just renault eftersom det trots allt hostats fram i le france
btw: Byta kopplingen är ju inte så extremt svårt. Bara lossa motor, sladdar, slangar, drivaxlar, lyfta den rakt upp ur motorrummet och sen dela skiten och byta kopplingen ;) Men det gäller ju att man har lyft.
erikn skrev:På en del nyare, gäller säkert gamla också, måste man fan lyfta ur motorn för att byta kamrem :mrgreen:volvofantast skrev:Volvo ville ha 15000kroch en liten firma som jag anlitat några gånger och fått bra kontakt med ville ha 11500kr,båda med arbete och material.Och så undrar folk varför jag ogillar framhjulsdrivet... Det är inte själva drivningen i sig jag stör mig på, iofs gillar jag själva känlsan med bakhjulsdriften. Men underhållskostnaderna!!!
Min spaning är att det är bilfabrikanterna som varit mest drivande på den här konstruktionen. Plocka ihop ett färdigt drivpaket, lyft på karossen. Men sen då? När det ska mekas med skiten? Helst skulle man kunna lyfta av karossen för att komma åt grejorna. Läste om en (har jag för mig) Opel Astra, där ska man byta kamrem genom hjulhuset! Inte är det för underhåll som de har gjort konstruktionen i alla fall.
Skitkorkat, men jag har ju VISS förståelse för just renault eftersom det trots allt hostats fram i le france
btw: Byta kopplingen är ju inte så extremt svårt. Bara lossa motor, sladdar, slangar, drivaxlar, lyfta den rakt upp ur motorrummet och sen dela skiten och byta kopplingen ;) Men det gäller ju att man har lyft.

- By Tomas803