Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gäller definitivt inte Biltemas verktyg som har 10 års garanti, dom är billiga och fantastiskt prisvärda.

Mvh GK
av *pettson*
White skrev:Det är väl generellt så att "man får vad man betalar för", sedan spelar det ingen roll om det är Biltemas produkt eller någon annans. Min erfarenhet är att OFTAST är billig lika med sämre kvatitè, men inte alltid.
Kan du bara specificera likvärdiga produkter där du vet tillverkningspriset för jämförelse samt att du kan berätta vad som skiljer sakerna emellan i material och utförande som gör den ena sämre än den andra så får vi veta?
Att jämföra vad nåt kostar i kundledet är ett mått på vadsomhelst man önskar, men inte kvalitet..
Så generellt är det vad folk TROR.. att högt pris= hög kvalitet, inte hur det faktiskt står till.

Du får gärna berätta för mej hur jag ska tolka det jag nyss var ut för i verkstan? Pris kontra kvalitet sett ur din synvinkel?
Bosch hålsågar. Kalaspris, en smart ide, fin förpackning (allt är pinpack) flaschigt lackade hålsågar med vitt och rött. Sågen kostade 95 spänn hållare med borr 240 spänn.
Jag körde den i knappt 3 minuter innan jag insåg att det faktiskt inte går att såga ett hål där man tänkt såga det. Hela systemet glappar såpass att du sätter borret i körnslaget. Borrar och så kan hålsågen hamna varsomhelst inom 4mm i periferin. Borret kan glappa 2mm i sin hållare mätt längst ut och hålsågen kan även den glappa lika mycket mätt längst ut. Det var den första och sista gången jag överhuvudtaget använde det systemet. Iden är fortfarande smart, utförandet är sämre än uselt.

Nyss lånade jag av grannen en motsvarande sak med gängad hållare till sågen istället för med klicksystem. Den pekar jag rakt i körnslaget, inga vibrationer, inget som pekar åt helsike. Ingen vacker pinpack och ingen reklam. Han hade gett 190 spänn.. Det är en variant jag har sen tidigare dock i egna mindre dimensioner.

Summa summarum, det vackra kostade 335 spänn och är oanvändbart om man har för avsikt att försöka göra ett hål med bättre precision än 4-5 mm ifrån avsett centrum. Systemet kastar såpass att det är otäckt på grund av allt glapp. Det frestar centrumborret såpass att dess hål blir ovalt. Men vad kan man förvänta sej om borret glappar åt ena hållet och sågen åt andra i värsta fall.
Det fula kostade 190 spänn, gjorde sitt jobb kalas och allt är så centrerat det kan vara.

Ska jag tolka det som att den fina pinpacken och lacken är gratis och att systemet är så genomtänkt att bara jag inte lyckades använda det med tanke på priset ändå?
Eller ska jag tolka det som att en billig pinal utan glitter och reklam faktiskt gjorde jobbet bättre och att pengarna jag betalat extra för det andra skräpet inte gått till kvalitet, utan till billigt skräp med fin monter och reklam. Att jag betalt för ett märke bara utan att få nåt extra för pengarna.

Ja en sak är säker, bosch skiten åker tillbaka till affären imorrn så kan dom utröna varför dom sålde på mej skiten när den är oanvändbar.
*pettson* skrev:hålsåg..
Är det detta system du köpt?

http://www.youtube.com/watch?v=2H-osAXeAbo

Blir ju lite fel att jämföra två helt olika konstruktionslösningar, sedan är ju inte hålsåg att anse som något extremt precisionsverktyg. Som du skriver så funkar den gamla hederliga varianten med gängat fäste oftast ypperligt, och som kund får man ju ha ett lite kritiskt öga i affärn om man ska handla, "snäppfäste till borr, hur stabilt kan det egentligen bli?". Det nya moderna innovativa är inte alltid bäst (känns som vi varit där innan).

Men vad det gäller produkter med likvärdigt utseende så kan det ju hända att man får vad man betalar för. Produkter kan se likvärdiga ut vid en anblick, men kan skilja sig åt t ex vad det gäller materialval. Ett exempel är stålborr, som jag förbrukade många på mitt förra jobb. Dom billiga gick åt mycket fortare än dom dyrare.

Men givetvis finns det även exempel på det du menar, likvärdiga produkter från ett billigt och ett dyrt märke, där det dyra är dyrt bara för att det ska vara dyrt.
*pettson* skrev:
White skrev:Det är väl generellt så att "man får vad man betalar för", sedan spelar det ingen roll om det är Biltemas produkt eller någon annans. Min erfarenhet är att OFTAST är billig lika med sämre kvatitè, men inte alltid.
Kan du bara specificera likvärdiga produkter där du vet tillverkningspriset för jämförelse samt att du kan berätta vad som skiljer sakerna emellan i material och utförande som gör den ena sämre än den andra så får vi veta?
Att jämföra vad nåt kostar i kundledet är ett mått på vadsomhelst man önskar, men inte kvalitet..
Så generellt är det vad folk TROR.. att högt pris= hög kvalitet, inte hur det faktiskt står till.

Du får gärna berätta för mej hur jag ska tolka det jag nyss var ut för i verkstan? Pris kontra kvalitet sett ur din synvinkel?
Bosch hålsågar. Kalaspris, en smart ide, fin förpackning (allt är pinpack) flaschigt lackade hålsågar med vitt och rött. Sågen kostade 95 spänn hållare med borr 240 spänn.
Jag körde den i knappt 3 minuter innan jag insåg att det faktiskt inte går att såga ett hål där man tänkt såga det. Hela systemet glappar såpass att du sätter borret i körnslaget. Borrar och så kan hålsågen hamna varsomhelst inom 4mm i periferin. Borret kan glappa 2mm i sin hållare mätt längst ut och hålsågen kan även den glappa lika mycket mätt längst ut. Det var den första och sista gången jag överhuvudtaget använde det systemet. Iden är fortfarande smart, utförandet är sämre än uselt.

Nyss lånade jag av grannen en motsvarande sak med gängad hållare till sågen istället för med klicksystem. Den pekar jag rakt i körnslaget, inga vibrationer, inget som pekar åt helsike. Ingen vacker pinpack och ingen reklam. Han hade gett 190 spänn.. Det är en variant jag har sen tidigare dock i egna mindre dimensioner.

Summa summarum, det vackra kostade 335 spänn och är oanvändbart om man har för avsikt att försöka göra ett hål med bättre precision än 4-5 mm ifrån avsett centrum. Systemet kastar såpass att det är otäckt på grund av allt glapp. Det frestar centrumborret såpass att dess hål blir ovalt. Men vad kan man förvänta sej om borret glappar åt ena hållet och sågen åt andra i värsta fall.
Det fula kostade 190 spänn, gjorde sitt jobb kalas och allt är så centrerat det kan vara.

Ska jag tolka det som att den fina pinpacken och lacken är gratis och att systemet är så genomtänkt att bara jag inte lyckades använda det med tanke på priset ändå?
Eller ska jag tolka det som att en billig pinal utan glitter och reklam faktiskt gjorde jobbet bättre och att pengarna jag betalat extra för det andra skräpet inte gått till kvalitet, utan till billigt skräp med fin monter och reklam. Att jag betalt för ett märke bara utan att få nåt extra för pengarna.

Ja en sak är säker, bosch skiten åker tillbaka till affären imorrn så kan dom utröna varför dom sålde på mej skiten när den är oanvändbar.
Märk väl att jag skrev att man OFTAST får vad man betalar för, min INTE alltid är det så!

MIN erfarenhet är i alla fall på detta viset, det har jag lärt mig av ERFARENHET under alla år, gäller INTE bara bildelar och verktyg!
Sedan kan man givetvis diskutera detta till förbannelse. Det finns alltid någon som haft strul med en sak som andra upplever som
bra, så är det! Rent GENERELLT tycker i alla fall jag att "man för vad man betalar för"...

Jag kan ju bara se på verkstaden där jag arbetar och är inköpsansvarig för alla verktyg, samma gäller där! (Skärande verktyg, typ fräsar, borr, brotschar osv...)

EDIT: Glömde att du ville ha jämförelser...
När det gäller bildelar är min erfarenhet att många billigare eftermarknads (typ bakljus och blinkers till 945) har betydligt sämre
kvalite och passform än original, det vet jag av ERFARENHET då jag testat båda sorter!

Sedan har vi ju det här med skärande verktyg... Ta som exempel borr och pinnfräsar! Där skiljer det OTROLIGT mycket på exempelvis
ett 6,0mm borr för 35kr och ett för 135kr! Det du sparar på det billiga borret förlorar du många gånger om i minskad hållbarhet och
produktionshastighet.

Detta var bara två exempel, kan fortsätta hur långt som helst...
Senast redigerad av 2 White, redigerad totalt 0 gång.
Håller med beträffande möbler iaf. Köpte ett skrivbord på Jysk och det sprack både här och där vid montering. Köpte likvärdig möbel på Ikea och inga problem uppstod alls...
jag förstår inte riktigt varför man köper bildelar på biltema. du får vad du betalar för! Det är faktiskt skillnad i kvalitet, på såna ställen som biltema så står det på produkterna motsvarar och inte uppfyller. det är en jäkla skillnad.
av *pettson*
theodor skrev:jag förstår inte riktigt varför man köper bildelar på biltema. du får vad du betalar för! Det är faktiskt skillnad i kvalitet, på såna ställen som biltema så står det på produkterna motsvarar och inte uppfyller. det är en jäkla skillnad.
Jag är lite nyfiken nu..
Förklara gärna lite runt det jag tror du skrivit, då raderna är lite oklara ändå.
Vad du vill få fram är att kvalitet alltid speglas i priset? (oavsett vart vi handlar förstås)
Är det så får du gärna bevisa din tes. Att 8 av 10 TROR det. Det är jag däremot medveten om och det är ju själva ide´n med branding.
Men än har ingen lyckats göra (bevisa att prisskillnaden speglar kvalitetsskillnaden) det, genom att jämföra kundpriser mej veterligen, du kanske blir den första?
Låt höra?
inge fel på biltemas delar (bortsett på jävla handbromsbackar). Bromsok NYA är 1/3 av priset på mot tex mekonomens renoverade bromsok. Har fått sämre delar på mekonomen som ska ha orginal delar skryter de om :evil: men till högre priser än gå köpa direkt på volvo i vissa fall.
Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]