Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
andreas 80 skrev:Det är olika växlingsprogram för farthållare och "normal körning".
Så det är mycket troligt att den har mer lock-up när du kör med farthållaren. (Kanske för att åka mer ekonomiskt)
Okej. Då drar jag slutsatsen att bilen mår bäst av att dra husvagn med lock-up funktionen aktiverad :)
av kamilenski
Själv lägger jag i D och funderar inget. Bara kör. Kunnig folk har nog programmeratlådor på ett sätt, som är bra. Man måste lita på expertisen ibland ;)
Användarvisningsbild
av camaro69
Fan vet om jag litar på några programmeringsgubbar. Enligt Volvo ska man ju inte behöva byta olja i automatlådan. Men i serviceprogrammet för taxi och utryckningsfordon ska det bytas olja/sköljas var 6 000:e mil.
Varför kan man ju undra?

Mina erfarenheter säger mig att man inte ska ligga och sega på lockup. Trycket i lådan blir lägre, och den ska tydligen inte må så bra av detta.

Men jag är ingen automatlådeexpert. Men jag är rädd om mina prylar, och vill inte "elda upp" automatlådan när jag drar släp med tantens V70.
Märker man en slirningstendens på lådan så är det nog fara å färde, och "värmen" kommer. Oljan blir varm och god, sedan startar moraset.
Användarvisningsbild
av Vojje
camaro69 skrev: Mina erfarenheter säger mig att man inte ska ligga och sega på lockup. Trycket i lådan blir lägre, och den ska tydligen inte må så bra av detta.
Men jag är ingen automatlådeexpert. Men jag är rädd om mina prylar, och vill inte "elda upp" automatlådan när jag drar släp med tantens V70.
Märker man en slirningstendens på lådan så är det nog fara å färde, och "värmen" kommer. Oljan blir varm och god, sedan startar moraset.
Det är just därför, att lådan, eller snarare friktionsoljan, inte ska överhettas vid hårdkörning, även om det naturligtvis finns oljekylare, som finessen med lock-up existerar. Man låser lådan till motorn istället för att låta converten slira. Tänk hur mycket bränsle man sparar på det :D .
av kamilenski
Lock up är bra. Om den fungerar. Men det märker man!
Användarvisningsbild
av gooose
När oljan blir för varm så märker du detta genom att lådan låser sig på 1 växel Så att lådan inte slirar du som förare undrar självklart vad som hänt och stannar eller sansar dig i körningen Den ligger kvar på detta sätt tills oljetempen är inom ok temperatur

Om jag råkade ut för detta på min egen kärra så skulle jag byta oljan efter detta men inget som är nödvändigt endast kapital vård

//Goose
Användarvisningsbild
av gooose
camaro69 skrev:Fan vet om jag litar på några programmeringsgubbar. Enligt Volvo ska man ju inte behöva byta olja i automatlådan. Men i serviceprogrammet för taxi och utryckningsfordon ska det bytas olja/sköljas var 6 000:e mil.
Varför kan man ju undra?

Mina erfarenheter säger mig att man inte ska ligga och sega på lockup. Trycket i lådan blir lägre, och den ska tydligen inte må så bra av detta.

Att man inte byter olja i A-lådan vid någon service intervall är ( Vad jag själv tror)
Ett sätt att hålla nere service kostnaden på bilarna
När företag som skall köpa in tjänstebilar/eller leasa dom så kollar dom självklart totala kostnaden på ett bilägande och Alla väljer det som är mest ekonomiskt fördelaktigt
Skulle tex någon biltillverkare lägga in ett olje byte på a-lådan så skulle dom antingen endast köpa manuella bilar eller välja ett annat märke
Det är väl endast om alla Biltillverkare genomför detta samtidigt som det skulle vara genomförbart men då skulle A-låde bilarna bli mindre till antal till fördel för dom service kostnads mässigt billigare manuella bilarna

Detta kan du se i alla tidningars så kallade "marknadsundersökningar" Bytes något på en bil som ingen annan behöver så kostar denna bil mer att serva och då säljer den sämre

//Goose
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Jag använder dock aldrig farthållaren när jag drar, mest för att spara bränsle.
För att farthållaren är blind och strävar till att just hålla farten i alla lägen.
Det borde finnas ett eco-läge på farthållaren.
av kamilenski
Vojje skrev:
dieselmagnus skrev:Jag använder dock aldrig farthållaren när jag drar, mest för att spara bränsle.
För att farthållaren är blind och strävar till att just hålla farten i alla lägen.
Det borde finnas ett eco-läge på farthållaren.
Tydligen finns på visa nya bilar. Men inte Volvo.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]