camaro69 skrev:Fan vet om jag litar på några programmeringsgubbar. Enligt Volvo ska man ju inte behöva byta olja i automatlådan. Men i serviceprogrammet för taxi och utryckningsfordon ska det bytas olja/sköljas var 6 000:e mil.
Varför kan man ju undra?
Mina erfarenheter säger mig att man inte ska ligga och sega på lockup. Trycket i lådan blir lägre, och den ska tydligen inte må så bra av detta.
Men jag är ingen automatlådeexpert. Men jag är rädd om mina prylar, och vill inte "elda upp" automatlådan när jag drar släp med tantens V70.
Märker man en slirningstendens på lådan så är det nog fara å färde, och "värmen" kommer. Oljan blir varm och god, sedan startar moraset.
Att man inte byter olja i A-lådan vid någon service intervall är ( Vad jag själv tror)
Ett sätt att hålla nere service kostnaden på bilarna
När företag som skall köpa in tjänstebilar/eller leasa dom så kollar dom självklart totala kostnaden på ett bilägande och Alla väljer det som är mest ekonomiskt fördelaktigt
Skulle tex någon biltillverkare lägga in ett olje byte på a-lådan så skulle dom antingen endast köpa manuella bilar eller välja ett annat märke
Det är väl endast om alla Biltillverkare genomför detta samtidigt som det skulle vara genomförbart men då skulle A-låde bilarna bli mindre till antal till fördel för dom service kostnads mässigt billigare manuella bilarna
Detta kan du se i alla tidningars så kallade "marknadsundersökningar" Bytes något på en bil som ingen annan behöver så kostar denna bil mer att serva och då säljer den sämre
//Goose