Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
#597689
Camel skrev:
Cox skrev:Har man uttag för kupévärmare, så har man även intagskabel och då är en laddare från Calix att föredra.
Ja, det är också bra. Laddaren monteras fast i motorrummet och ansluts på strömkabeln mellan intagskontakten och motorvärmaren samt till batteriet. En sådan lösning med Calix-laddare eller en lösning med adapterkabel mellan Ctek-laddare och 13-pol uttag medger båda att laddning kan påbörjas utifrån utan att man behöver låsa upp bilen. Bekvämt om batteriet blivit helt urladdat.

Helt klart, räddade mig verkligen förra vintern som var svinkall här uppe i norr :D
av Raymond
#598639
Man ska INTE koppla inn en laddare direkt på batteripolerna på en Volvo med "klump/mojeng/säkring" på plusspolen. Det er en strömmätare som håller koll på hur mycket strøm som går inn och ut av batteriet. Det är i alla fall Volvos officiella uttalande. Hur mycket det har att si i praksis vet jag inte. Och så må/skall man jorda i chassi/motor el.dyl. på DRIVe, detta pga. batteri nr.2 som är monterat på dessa.
Användarvisningsbild
av Camel
#598683
Raymond skrev:Man ska INTE koppla inn en laddare direkt på batteripolerna på en Volvo med "klump/mojeng/säkring" på plusspolen. Det er en strömmätare som håller koll på hur mycket strøm som går inn och ut av batteriet. Det är i alla fall Volvos officiella uttalande. Hur mycket det har att si i praksis vet jag inte. Och så må/skall man jorda i chassi/motor el.dyl. på DRIVe, detta pga. batteri nr.2 som är monterat på dessa.
Laddningsregulatorn på dagens Volvo är inte bara en spänningsregulator utan den kommunicerar med ECM (motorstyrenhet) via LIN och tar hänsyn till många parametrar som t.ex. last, temperatur, mm. På en del varianter av senare MY finns även en BMS (battery monitoring sensor) som komunicerar med CEM via LIN och som tillför ytterligare övervakningar av ström till/från batteriet, batterispänning och temperaturen. Denna matas direkt från batteriet och mäter därför exakt polspänning nära batteriet utan spänningsfall och strömmen genom minuskabeln. Sensorn sitter direkt ovanför batteriet och mäter därigenom även omgivningstemperaturen runt batteriet. De "klumpar" som sitter på pluspolen är huvudsäkringar, de finns även på bilar utan BMS. Både bilar med och utan S/S kan ha BMS.

Sensorn möjliggör exaktare kontroll av laddningen m.a.p. polspänning, temperatur, last, osv. Statistikmöjligheter som t.ex. hur många laddningar/urladdningar som skett och om batteriets gränser överskridits kan man också få. Eftersom mätningen är ganska exakt och sker nära batteriet kan man genom strömändringar och spänningsändringar avgöra batteriets interna impedans som ytterligare kan användas för att optimera laddningen t.ex. om batteriet blivit kraftigt urladdat då generatorns spänning kan begränsas något för att förhindra kraftiga strömrusningar vid laddningens början. Impedansen kan även säga lite om batteriet är friskt eller inte. Och inte minst kan sensorn avgöra batteriets laddningsstatus vid urladdning med avstängd motor för att förhindra skadlig urladdning. Eftersom sensorn kommunicerar med CEM kan elförbrukare slås ifrån automatiskt när batteristatus så kräver.

På bilar med S/S finns ett extra batteri samt reläutrustning för in/ur-koppling av batteriet. Men för startbatteriet medför detta ingen skillnad, pluspolen på startbatteriet är fortfarande lämpligaste stället att ansluta laddare/hjälpbatteri. Instruktionsboken säger detsamma. När reläutrustningen för S/S frånskilt startbatteriet förhindrar en diod matning tillbaka till startbatteriet från andra ställen i bilen. På bilar utan S/S är startbatteriets pluspol alltid förbunden med strömfördelningen till bilens övriga system.

För både bilar med och utan S/S ska alltså pluspolen användas vid anslutning av laddare/hjälpbatteri. Angående minuspolen säger instruktionsboken att man ska ansluta till chassiejord istället för minuspolen. Huvudsakliga anledningen till detta är att om t.ex. ett hjälpbatteri används kan strömrusningen bli stor och gnistor uppstå. Då är det bra att dessa uppstår en bit ifrån batteriet eftersom batteriet kan utveckla knallgas vid kraftig strömrusning. Dessutom är minuspolen lite svårare att komma åt än chassiejord. Det har inget att göra med att bilar med S/S har ett extra batteri. På bilar med BMS blir sensorn lurad av att strömmen inte går i minuskabeln om man ansluter direkt till minuspolen. Men om batteriet är urladdat är det inte sannolikt att det skulle bli problem då CEM och övriga funktioner inte fungerar ändå. Men det kan bli tillfälliga störningar på vissa funktioner vid extern laddning innan systemet ”lärt” aktuell batteristatus på nytt. Men med Volvos rekommenderade inkoppling till chassiejord kommer strömmen att passera sensorn på minuskabeln som det är tänkt och det kan ju vara bra.

Ur instruktionsboken:
Spoiler »
Användarvisningsbild
av Camel
#598694
dst02 skrev:På min drive finns de väl bara ett batteri? Har ingen start/stopp.
Om S/S saknas finns bara ett batteri. Men du har BMS på din bil, se inlägget ovan. Om du vill göra allt rätt ska laddarens plus anslutas till batteriets pluspol via en separat säkring (säkring är mycket viktigt) och minus från laddaren till chassiejord. Lämpligen till en av jordningarna framför vänster fjäderbenstorn. Istället för batteriets pluspol går det lika bra med pluspolen via en separat säkring (säkring är mycket viktigt) i elcentralen i motorrummet om S/S saknas.
av Raymond
#598742
Tack for mycket informativ post Camel!

Aha, så det är INTE BMS som sitter rett på plusspolen, men en huvudsäkring? Så om jag forstår rett, det är når man har BMS det är kritiskt att jorda i chassi och inte på minuspolen på batteriet? For BMS senser strömflyt i jordkabeln från batteriet til chassi?
Användarvisningsbild
av Camel
#598863
Ja, det stämmer. Huvudsäkringar på pluspolen. BMS på minuskabel. Man ska ansluta laddare/hjälpbatteri till chassiejord för att undvika gnistbildning nära batteriet och det är enklare att ansluta till chassiejord än minuspolen som är svårare att komma åt. BMS känner strömmen genom minuskabeln och blir lurad om strömmen inte går genom kabeln. I sig inget stort problem men bör undvikas.
av macx79
#668057
Planerar att sätta in en snabbkontakt för en Ctek-laddare inför en vintern på min 1,6D Drive MY11. Om jag tolkar informationen i tråden så ska man inte sätta minus direkt på polen utan på chassit på grund av ngt som kallas BMS. Har alla Drive detta, eller är det bara vissa årsmodeller?
Hur fungerar denna BMS?

Läste i ett inlägg om någon som lät sin Comfort indicator eyelet sticka upp under motorhuven från "batterilådan", tycker det verkar smidigt, men är det någon som har ett bra ställe att fästa minus på, när man nu inte ska fästa direkt på polen?

Annars så tas förslag på andra smarta och fiffiga lösningar emot med stor tacksamhet! :D
(det ska gärna vara så smidigt att frugan fixar att ta bort och sätta dit laddaren vid behov... :D )

Tack! :-)-)

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]