Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#594928
whennebab skrev:Finns inga bra automatlådor, jag vet - jobbar med växellådor.
"Det finns inga bra män. Jag vet - jobbar på kvinnojour"
#594944
apersson850 skrev:Jag har nu själv träffat på en av de personer som råkat ut för växellåderas med en VW med deras DSG-låda (motsvarar powershift). Man behöver inte alls köra 24 timmar om dygnet. Räcker med ett släp och lite besvärligt underlag, så brann den lådan upp..
Detta bevisar återigen att folk som är vana vi automatlådeslirande INTE bör få köpa DSG lådor.

Kommer man från en manuell bil och byter till DSG vet man att DSG har en vanlig koppling och det är NO NO NO att stå och skira på kopplingen vare sig den sitter på en manell låda eller en DSG låda.

Snabbkurs....

#594947
VolvoB20 skrev:
Snabbkurs....

Youtube ber att jag försäkrar att jag är över 18 år för att få se videon. Gjorde det så ont i Corvetten? :)
#594960
Räknas väl som pornografi för kopplingstillverkare eller nåt.
Jo, det är naturligtvis så att har man en bil så vill det, åtminstone om man ska fresta den lite över det vanliga, ännu i dessa dagar till att man har lite förstånd på hur bilen faktiskt fungerar. Nu är det förstås betydligt svårare att styra hur mycket kopplingsingrepp man vill ha med en dubbelkopplingslåda än med en vanlig manuell. Personen ifråga som hade förstört sin sa att det gick tungt på grund av besvärligt underlag och släpkärra efter. Han har inte kvar bilen, för tydligen var man ganska alert på det här problemet hos VAG-handlaren, så efter haveriet kom de överens om att han skulle byta till en bil med vanlig manuell låda istället. Förmodligen trodde de att med den typen av körning som han har kommer det att hända igen. Varför de inte insåg det redan från början kan man ju undra? Han kanske inte trodde han behövde berätta det för säljaren.

Vet inte riktigt vilken modell på bil han har nu, men jag har för mig att han hade något i stil med Nissan King Cab tidigare, fast jag tror inte det var just en Nissan. Men nåt sånt. Han skaffade väl en mindre bil för att hålla nere driftkostnaden, men den tålde inte riktigt misshandeln på byggarbetsplatserna.

Det gick tydligen att köra från platsen efter haveriet, men han fick välja växel manuellt, för det var bara de jämna som fungerade. Alltså 2, 4 och 6 (tror den hade sex växlar). Vilket väl borde stämma om jag har förstått konstruktionen rätt, dvs. att det finns en koppling för udda och en för jämna växlar.
#594963
Var tar energiförlusterna vägen i en dubbelkopplingslåda? Det måste väl ändå vispas runt olja på något sätt när man står stilla eller smygkör i 'D'-läge, eller?
#594968
Nej, den har vanlig koppling, bara robotiserad. Det är det som är finessen. Står du stilla har den frikopplat, och smygkör du slirar den på lamellen, precis som man gör med en manuell låda. Det är därför somliga här menar att den som inte är tillräckligt tekniskt intresserad för att göra som du, fråga tills man har förstått, inte borde få ha sådana växellådor. Risken är alldeles för stor att de tror att det är som en konventionell automatlåda, med hydraulisk momentomvandlare, och krypkör i all oändlighet. Om lådan inte klarar av att detektera detta problem och varna/koppla ur i tid, då brinner den upp. Dessutom kan lådorna ha problem att klara svåra förhållanden, som backande med släp på "slafsigt" underlag, där det går tungt och sakta samtidigt.
#595006
Här har ni en bättre länk......

Hur man inte skall behandla sin koppling........ oavsett manuell, Powerhift eller DSG


[youtube]<iframe width="640" height="480" src="http://www.youtube.com/embed/GJ6atGhmVU8?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>[/youtube]
#595017
apersson850 skrev:och krypkör i all oändlighet.
Huvudorsaken till att jag har automat är att jag lessnat på att slira på kopplingen i köerna kring Stockholm. När det väl rullar har jag inga som helst problem med att växla själv -- men det är tröttsamt att slira på kopplingen en halvtimme varje morgon.

Därför är jag ganksa glad att D5:orna inte har powershift ännu. Visst är bränsleförbrukningen mindre bra -- men jag hade varit orolig för hållbarheten på en dubbelkopplingslåda med min körprofil.
#595089
AM&S publicerade härom månaden en intressant artikel
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... lingslador
av innebörd att Mazdas ingenjörer inte tror på dubbelkopplingsprincipen utan i stället vill satsa på att vidareutveckla den konventionella automatlådan till att bli snålare. När en stor japansk biltillverkare på så sätt "går mot strömmen" kan det inte anses givet vilken väg utvecklingen tar. Intressant ska det bli.
Trasig Renault Scenic

Varit ock bokat biltransporr släp idag. Ska &[…]

Nu har jag provkört och en del klonkande &aum[…]

Såna där rör köper man inte. […]

Konstigt ljud

Jag har exakt samma ljud i min V40 T3. Bilen var t[…]