- mån 05 dec 2011, 11:54
#594960
Räknas väl som pornografi för kopplingstillverkare eller nåt.
Jo, det är naturligtvis så att har man en bil så vill det, åtminstone om man ska fresta den lite över det vanliga, ännu i dessa dagar till att man har lite förstånd på hur bilen faktiskt fungerar. Nu är det förstås betydligt svårare att styra hur mycket kopplingsingrepp man vill ha med en dubbelkopplingslåda än med en vanlig manuell. Personen ifråga som hade förstört sin sa att det gick tungt på grund av besvärligt underlag och släpkärra efter. Han har inte kvar bilen, för tydligen var man ganska alert på det här problemet hos VAG-handlaren, så efter haveriet kom de överens om att han skulle byta till en bil med vanlig manuell låda istället. Förmodligen trodde de att med den typen av körning som han har kommer det att hända igen. Varför de inte insåg det redan från början kan man ju undra? Han kanske inte trodde han behövde berätta det för säljaren.
Vet inte riktigt vilken modell på bil han har nu, men jag har för mig att han hade något i stil med Nissan King Cab tidigare, fast jag tror inte det var just en Nissan. Men nåt sånt. Han skaffade väl en mindre bil för att hålla nere driftkostnaden, men den tålde inte riktigt misshandeln på byggarbetsplatserna.
Det gick tydligen att köra från platsen efter haveriet, men han fick välja växel manuellt, för det var bara de jämna som fungerade. Alltså 2, 4 och 6 (tror den hade sex växlar). Vilket väl borde stämma om jag har förstått konstruktionen rätt, dvs. att det finns en koppling för udda och en för jämna växlar.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.