Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ÄRRet
#591041
Ja självklart ska man sträva bakåt och inte se Internets fördelar. Ner med huvet i böcker och lära sig T-Ford och framåt innan du ställer en fråga. Vem har självutnämnt sig själv till rektor och gjort detta forum till en högskola där frågor är bannade eller ses ner på och hänvisas till sökfunktionen? Detta verkar vara helt unikt för detta forum. De flesta forum verkar vara till för att HJÄLPA och inte utbilda. Vill man utbilda sig gör man väl det? Men man kanske inte vill bli bilmekaniker för att förstå hur man byter bromsbelägg? Räknar med att bara *pettson* kommer svara. Ser fram mot ditt A4svar!
av llesrof
#591063
Är du inte intresserad av att lära dej och vara med och lösa egna problem så ska du heller inte pyssla med det själv. Då ska du lämna in istället vad det än gäller, eftersom du förmodligen är en av dom som inte har tid iallafall..
Håller med om att man inte skall pyssla med sånt man inte är intresserad av. Sedan tycker jag inte att det är så onyanserat som du vill ha det till. Personligen är jag inte intresserad av att skruva med bilar men jag försöker gärna göra enklare saker själv. Detta är inte samma sak som att folk nte har tid. Alla har tid men alla vill inte lägga den på att skruva med bilen. Jag lägger hellre tiden på något som intressear mig. Det raljeras rätt duktigt om datorer och sånt i den här tråden och jag ger mig fan på att de som gör det också är de som gnäller mest när en dator krånglar och då är det bara skit med allt och framför allt någon annans fel. Med pettsons resonemang skall man egentligen kunna allt själv. Varför inte tillämpa samma resonemang på sjukvård? Jag har förstått att akademisk utbildning och intellektuellt arbete inte uppskattas bland majoriteten på bilforum.
av *pettson*
#591078
ÄRRet skrev:Ja självklart ska man sträva bakåt och inte se Internets fördelar. Ner med huvet i böcker och lära sig T-Ford och framåt innan du ställer en fråga. Vem har självutnämnt sig själv till rektor och gjort detta forum till en högskola där frågor är bannade eller ses ner på och hänvisas till sökfunktionen? Detta verkar vara helt unikt för detta forum. De flesta forum verkar vara till för att HJÄLPA och inte utbilda. Vill man utbilda sig gör man väl det? Men man kanske inte vill bli bilmekaniker för att förstå hur man byter bromsbelägg? Räknar med att bara *pettson* kommer svara. Ser fram mot ditt A4svar!
Förmodligen kommer fler svara, men du väntade ju expre på mitt svar.
Kanske har nån lärare varit taskig mot dej, men försök svälja det eller kanske iallafall ta några terapitimmar tills det svider mindre. Det här har fått löjliga proportioner. Men jag hade ju rätt? En del blev arga av inlägget, och utan anledning. Tja rektor antar jag att admin är. Dess förlängda arm i form av klassens stabila pelare utgör alla moderatorer. Klassen är du och jag och alla andra.
Personligen ser jag ned på en enda sak, om nu se ned är rätt ordval. Och det är inte om man har frågor eller inte kan, det är när man.. OM man ska göra någonting, måste börja långt upp gärna längst upp i svårighetsskalan? VARFÖR? Konstigt nog så för att man kan göra streckgubbar så tror man inte att man är varesej en duktig skissare, porträttmålare, eller en ny picasso. För att man kan spraya en blomvas med färg brukar inte dom flesta tro att dom är billackerare, kan du såga av 5 plankor och sätta upp på huset så är du inte varesej en riktig snickare eller en möbelsnickare. Nej då sansar man sej och inser att man har begränsningar på ett eller flera områden. Kanske kunskap? Kanske plats? kanske verktyg? Ja nåt eller flera områden. Men DÅ är det inget problem. Men så fort mekanik kommer på tapeten, eller elektronik. Då upphör den självinsikten för många. DET är jag klart ogillande till. Men det är naturligtvis upp till var och en att lösa sina problem så det är inte mina buisness. Jag behöver inte delta i deras lösningar. Internet är kalasbra. Särskilt uppmaningen om att ladda ned haynesbok till högerstyrda bilar istället för att använda korrekt bok för 200spänn eller andra källor.
DET ihop med engelska språket som alla är proffs på inför skruvandet, löser säkerligen upp problemen. Att högerstyrda bilar i mångt och mycket inte är byggda som vänsterstyrda och infon är fel åt helvete, är mer underordnad information som man bara förstår om man vill. Hela internet finns därute som sagt men ingen vill använda det om det går att fråga det i forumet istället. Är det nåt bra det? Nåt som tar 1,4 sekunder på google om man frågar där ska stötas och blötas i 3 dagar i forumet för att man inte vill söka själv? Märklig inställning du har där.

* Att lära sej hur någonting fungerar är grundläggande. Det eftersom det mesta som finns idag är baserat på gammal skit sen t-forden. Kan du inte den gamla skiten kan du inte den nya skiten. Kan du inte den nya skiten och inte vill kunna den, men ändå ska skruva, så kan även en chimpans göra samma jobb på samma basis. Det kallas att bli tränad. Den kan också göra saker som är fantastiska och också utan att veta hur och varför förmodligen kan den serva större delen av din bil med rätt tränare. Det är så man skadar sej på verktyg och delar och i värsta fall skapar en massa dyra problem med sin bil eller vad man tänkt fixa, blir nåt fel så går det knappt att reda ut på distans, eftersom DU inte har en susning om VAD DU GJORT och VARFÖR det hände, då kan man ännu mindre supporta och hjälpa till. Enligt mej en dum lösning. Jag är mån om att man inte ska skada sej och att man inte ska få betala 10.000 för skadorna man i värsta fall skapat tack vare träningen. Därför tycker jag om att *utbilda* trots att jag inte har betalt för det. Gillar du metoden med träning så föreslår jag en kontakt på närmaste djurpark där dom kan guida dej i hur man enklast gör träningen för att orsaka minst skador på andra, omgivning och sej själv. Det är nämligen grundinställningen i träning.
Finns nog ingen på detta forum som tycker att kunskap om det man gör är farligt. Förutom du själv som ser det som nåt nedvärderande, särskilt då om man måste delta själv för att lösa problemet.

* Att utbilda är att hjälpa om det görs rätt. Det är oftast hjälp till självhjälp. Sen får du kalla det vad du vill. Att hänvisa till en datakälla där det finns 500 andra liknande frågor och i en del fall också olika lösningar är också hjälp till självhjälp. Dom mest frekvent ställda frågorna hänvisas till just sök därför. Värdet av den databasen är enormt, men enligt dej så kan den suddas eftersom den ändå är elak att hänvisa till. Massor med folk har hittat lösningen där. Antar att dom är helt förstörda nu tack vare att dom deltog själva i letandet efter svaret.

* Att använda situationsanpassad inlärning där man själv deltar så mycket det går, gör att man minns bättre och förstår bättre. Nåt positivt för alla.

* Vet man allt viktigt själv inför jobbet så ställer man inga frågor i forumet och får inga svar. Enkelt?

* Frågar man så vet man inte. Får man svar, så lär man sej. Knepigt va? Vips blev man utbildad. Svårt att undgå det där. Sen var det ju om det skulle vara träning, eller utbildning bara. Att göra bara.. eller.. att göra därför att..

* Eftersom du personligen tror att varje svar med lite förklaring i botten är vägen till att bli mekaniker så visar det att du inte har en susning om vad som krävs som mekaniker i grund och botten. Det är bättre du tar reda på vad som krävs av en mekaniker utbildningsmässigt istället för att hetsa upp dej över detta varje gång och använda det som ett argument.
av TorxE14
#591082
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu. :roll:
av *pettson*
#591097
llesrof skrev:
Är du inte intresserad av att lära dej och vara med och lösa egna problem så ska du heller inte pyssla med det själv. Då ska du lämna in istället vad det än gäller, eftersom du förmodligen är en av dom som inte har tid iallafall..
Håller med om att man inte skall pyssla med sånt man inte är intresserad av. Sedan tycker jag inte att det är så onyanserat som du vill ha det till. Personligen är jag inte intresserad av att skruva med bilar men jag försöker gärna göra enklare saker själv. Detta är inte samma sak som att folk nte har tid. Alla har tid men alla vill inte lägga den på att skruva med bilen. Jag lägger hellre tiden på något som intressear mig. Det raljeras rätt duktigt om datorer och sånt i den här tråden och jag ger mig fan på att de som gör det också är de som gnäller mest när en dator krånglar och då är det bara skit med allt och framför allt någon annans fel. Med pettsons resonemang skall man egentligen kunna allt själv. Varför inte tillämpa samma resonemang på sjukvård? Jag har förstått att akademisk utbildning och intellektuellt arbete inte uppskattas bland majoriteten på bilforum.
I mitt lite ironiska resonemang skrev jag att folk inte har tid. Det är nämligen det mest grundläggande man får höra som mekaniker. Kortfattat: kan själv men har inte tid. 8 av 10 har den åsikten.
I själva verket kan man naturligtvis inte allt själv men det är nåt fult tydligen att inse det eller att visa det. Man säger istället: Har inte tid du vet..
Sen finns det dom som inte har tid på riktigt och dom som inte vill. Men vill man inte, eller inte har tid så skruvar man heller inte så mycket och så djupt precis som du berättar också. Att däremot just inte ha intresse, tid, verktyg, plats och en massa annat och ändå ge sej på nåt stort som kräver allt, är en form av självhyckleri eller hur?
Jag anser i kortform: att ska man skruva så ska man kunna tillräckligt om det man skruvar med, kan man lite så skruvar man med den nivå, kan man mycket så skruvar man på den nivån. Kan man egentligen ingenting så är inte ett växellådsbyte det första man ska göra med andra ord.
Men att inget är omöjligt med mer kunskap och insikt. Alla kan egentligen allt, med rätt miljö kunskap och träning och verktyg. Hur mycket? Det beror på fallenhet och intresse.

Skulle jag pysslat med sjukvård och inte bilar så ska man kunna det man pysslar med på samma sätt. Skulle jag pysslat med data så ska jag kunna det motsvarande. Det är inte *Bara att göra*.. Det finns INGET som *bara är att göra* Dom flesta som arbetar är specialister på sina jobb vad det må vara. För min del, trots att jag jobbar med en del ganska avancerade saker inom fordon så ser jag upp till dom som jobbar med just sjukvård och data som du nämner, men även murare. Sjukvård för att dom aldrig tröttnar och för att dom aldrig får två lika dagar eftersom livet med vad det innehåller inte går att planera i detalj. Data eftersom dom håller på med 93 saker samtidigt och oftast ändå har full koll på just när, var, hur och just varför, oavsett om vi pratar om att skapa program eller att sköta interna nätverk och yttre klienter och allt vad det heter. För mej är djupare data än medelanvändaren helt obegripligt, därefter får jag ta hjälp av dom som jobbar med det då jag ser mina begränsningar. Förmodligen lika obegriplig som min djupare värld är för många andra. Murare ser jag upp till för att dom för vidare kunskaper som är urgamla för att kunna lösa jobben från urgammalt tills nu med hur otacksamma miljöer och produkter som helst, inte ens där är det *bara* att fixa nåt om det ska vara varaktigt.
av llesrof
#591129
Jag håller med dig i sak, pettson. Folk skyller på tidsbrist när de i själva verket kanske inte har kunskap, men det är lite pinsamt att erkänna det. En modern man skall ju helst vara världsmästare på allt idag. Det är också viktigt att veta vad man ger sig in på. Jag är inte så bra på bilar men jag har ett annat område där jag kan en hel del - syntar. Då och då stöter man på nybörjare där också som i princip köpt en svindyr och avancerad synt och sedan frågsr "jag vill görs techno. Hur gör man?". Vad svarar man på det när man själv gått den långa vägen och börjat med saker som lät skit men som man ändå kämpat med? Nu kan vem som helt köpa, eller ladda ned för den delen, en komplett studio för småpengar. Vem somhelst kan också skaffa en uppsättning verktyg från Biltema och en fulkopia på VIDA och en DICE från Kina. Eller varör inte en fin kamera? I och med att många saker blivit billiga och tillgängliga så är det mest kunskap som saknas. Det är mycket som blivit en materialsport idag. Det känns lite som att möjligheten att kunna göra en sak är viktigare än att faktiskt kunna göra den.

Mångs vill idag få en färdigtuggad lösning, helst utan att anstränga sig. Jag var inne på det där med akademisk kunskap tidigare. Något man får lära sig där är att söka lösningar. Sedan kan man självklart få hjärnsläpp och inte se lösningen, eller var den finns, om den så ligger framför näsan på en. Man kan också fundera på det där med vad man lägger sin tid på om man nu har så int om tid. Jag tror i och för sig att tidsbrist mest är ett svepskäl för att man prioriterar andra saker. Mångs kanske hellre tar en golfrunda än försöker byta xenonlampa på en V70. På sätt och vis hinner man ju inte byta den där lampan då. Det är väl kanske oundvikligt att man tyst för sig själv lägger en och annan värdering i hur folk prioriterar men man gör nog själv lustiga prioriteringar i andras ögon. Vadå köpa bröd mär det är så enkelt och billigt att baka själv? Eller laga bilen. Eller få ordning på datorn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#591148
Förr kunde man slänga dit nya bromsklossar bak utan en VIDA dator för 120.000

Man kunde sätta dit en extraljusknapp utan att behöva ladda mjukvara via en VIDA dator för 120.000

Förr kunde man byta stereon när den blev omodern.

Förr fanns en lågnivåutgång och inte ett superhemligt fibernät som volvo vägrar släppa protokollet på....
llesrof skrev: Vem somhelst kan också skaffa en fulkopia på VIDA och en DICE från Kina.
Hittar då ingen så man kan koppla upp sig mot bilen och confa om lite ?:-/ ?:-/ ?:-/

Var hittar man tex en Volvo-MOST -> lågnivå konverter ????
av *pettson*
#591153
VolvoB20 skrev:Förr kunde man slänga dit nya bromsklossar bak utan en VIDA dator för 120.000

Man kunde sätta dit en extraljusknapp utan att behöva ladda mjukvara via en VIDA dator för 120.000

Förr kunde man byta stereon när den blev omodern.

Förr fanns en lågnivåutgång och inte ett superhemligt fibernät som volvo vägrar släppa protokollet på....
Låt mej tänka...
Klossar.. *check... inget har förändrats.. Dom med elektrisk handbroms och andra bifunktioner har återställningsdon för mellan 300-600kr, kan ofta hyras några timmar. Som det var så hade inte alla dom avdragare som bland annat volvo fick utveckla för att få loss klossarna i dom gamla oktyperna. Det innebar hyra av verktyg redan då. Alltså en kostnad då och nu.

Extraljusknapp..*check.. Det beror på dej. Det går utmärkt att koppla som förr utan extra kostnader. Men vill du ha bilens nät att fixa jobbet så får du betala knapp och laddning. Men några enorma pengar är inte inblandade i vilket fall.

Byta stereo.. Nu har jag faktiskt ärligt ingen koll på om volvo är dummare än saab i ämnet. Saab är mycket enkelt att lösa problemet i. Man kopplar ur stereon ur nätet via datorn på verkstan, man skiljer den från nätet i bilen innan man kopplar ur den fysiskt, på opel likaså, när jag jobbade på opel kostade det 300kronor och det är en engångs summa. Och sen kan man installera det man önskar på det gamla hederliga sättet. Naturligtvis fungerar inte rattkontroller och liknande då. Sen fanns det bland annat blaupunkt modeller som faktiskt var kompatibla med bilens canbus till både opel och saab.
Ersättningspaneler var det största problemet eftersom designstereos av egna format lämnar stora hål i panelen till skillnad från isostorlekar. Så kanske även det var bättre förr? Menar formade paneler är ju ett aber vid stereomontaget idag om man lyckas.
Vida och DICE finns precis överallt på diverse sälj sidor.
av llesrof
#591165
Du ser, det är kunskap det handlar om. Det är därför mångs gnäller över att moderna bilarmär värdelösa; de har ingen kunskapmom hur man skall arbets med dem och då är detmper automatik dåligt. Jag som inte kan ett skit om bilar, till exempel byta tändstigt, skulle jag tycka att en bil är dålig bara för att jag inte kan göra något själv med den? Eller är min iPad dålig bara för att jag inte kan byta hårddisk, skärm och andra komponenter på den? Näe. Nu ogillar jag i och för sig min iPad av andra skäl, men inte för att jag inte kan meka med den. Skaffa er rätt kunskap så öppnas en ny värld för er.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]