Hej på er!
Idag är jag ledig så jag passade på att plocka bort spridare insug slangar m.m för att kunna se under insuget vart egentligen läckan kommer från. Jag tror och hoppas verkligen att jag funnit problemet, Den övre slangen från oljefällan som sitter på en tapp till övre delen av motorn hade ett dåligt slangklammer sist när jag skulle fixa vevhusventillationen.. Så jag bytte till en annan slangklämma som på flera andra ställen, men jag tror att denna slangklammer som ni kan se på nedanstående bild inte passar så bra just på denna slang utan får slangen att automatiskt vilja kona av klämman och en smalare variant av slangklammer behövs, eller vad tror ni?
Här ser ni några bilder på vart det är blött, ser ut att vara blötast runt oljefällan faktiskt!
Oljefällan borttagen, tror att det läkt mellan slangen och den övre tappen lite till höger
Slutligen en bild på hur motorn såg ut innan jag tog bort vevhusventillationen sist, då får ni ett bättre begrepp om hur mycket det faktiskt läkt på sista tiden om man jämför med nedanstående bild, då var blocket såsom tråg och hela bottendelen av motorn kritvit/grå av kalk och inget läckage
Hoppas ni kan komma med tips så fort som möjligt, kan en övre slang till oljefällan så högt upp på motorn ställt till med detta :o?