Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bästa du kan göra att väl isåfall att hissa upp bilen på pallbockar. Tvätta med motortvätt (avfettning) och högtrycktvätt Över,under,framför,bakom osv.osv ÖVERALLT runt motorn till det är helt rent.. Vänta sedan tills att har torkar så det inte finns nå vatten kvar. Ta med 2 kompisar och 2 fick lampor. Du lägger dig under med ficklampa, Ena kompisen ställer sig över med ficklampa och kompis nummer 3 startar bilen. Låt den stå på tomgång, (eller varva om du nu vill det) Men du och kompisen över bilen får allt ligga kvar tills det kommer olja någonstanns... Förr eller senare kommer det :) Sen lagar du felet! Lättare än så blir det inte ;)
goransson89 skrev:Bästa du kan göra att väl isåfall att hissa upp bilen på pallbockar. Tvätta med motortvätt (avfettning) och högtrycktvätt Över,under,framför,bakom osv.osv ÖVERALLT runt motorn till det är helt rent.. Vänta sedan tills att har torkar så det inte finns nå vatten kvar. Ta med 2 kompisar och 2 fick lampor. Du lägger dig under med ficklampa, Ena kompisen ställer sig över med ficklampa och kompis nummer 3 startar bilen. Låt den stå på tomgång, (eller varva om du nu vill det) Men du och kompisen över bilen får allt ligga kvar tills det kommer olja någonstanns... Förr eller senare kommer det :) Sen lagar du felet! Lättare än så blir det inte ;)

Du har så rätt men när denna procedur upprepats multipla gånger känns allt så hopplöst, men jag har inte tvättat motorn vill jag tillägga!
Hej på er!
Idag är jag ledig så jag passade på att plocka bort spridare insug slangar m.m för att kunna se under insuget vart egentligen läckan kommer från. Jag tror och hoppas verkligen att jag funnit problemet, Den övre slangen från oljefällan som sitter på en tapp till övre delen av motorn hade ett dåligt slangklammer sist när jag skulle fixa vevhusventillationen.. Så jag bytte till en annan slangklämma som på flera andra ställen, men jag tror att denna slangklammer som ni kan se på nedanstående bild inte passar så bra just på denna slang utan får slangen att automatiskt vilja kona av klämman och en smalare variant av slangklammer behövs, eller vad tror ni?Bild

Här ser ni några bilder på vart det är blött, ser ut att vara blötast runt oljefällan faktiskt!
Bild
Bild

Oljefällan borttagen, tror att det läkt mellan slangen och den övre tappen lite till höger
Bild

Slutligen en bild på hur motorn såg ut innan jag tog bort vevhusventillationen sist, då får ni ett bättre begrepp om hur mycket det faktiskt läkt på sista tiden om man jämför med nedanstående bild, då var blocket såsom tråg och hela bottendelen av motorn kritvit/grå av kalk och inget läckage
Bild

Hoppas ni kan komma med tips så fort som möjligt, kan en övre slang till oljefällan så högt upp på motorn ställt till med detta :o?
supermania skrev:Jag gjorde samma fel, monterade ny slangklämma mot blocket på slangen mellan oljefälla och block. Jag fick det lite snett och det började läcka. Gjorde om, gjorde rätt och nu är det bra. För att se att det blev bra tog jag kort underifrån för att se att det inte blev snett igen.
Okej, tack för alla svar från er alla, men "supermania": I vilken omfattning läkte din?

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]