Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Vojje skrev:
erikn skrev:Det är inte bara 850 som har problemet. En polare till mig som har en BMW (rak sexa) drabbades av precis samma sak. Det som händer vad jag förstått är att när man kallastartar och kör en kort bit så blir det liggande bensin i cylindrarna. Den löser upp oljefilmen så att man får i princip noll komp. Det är därför man ska ha i en matsked olja så att man får kompression igen.
Det är därför man alltid ska spara den gamla tjäraktiga oljan från senaste oljebytet i en burk vid reservhjulet.
Man vet aldrig när den kan komma till pass :idea: .
Du gör naturligtvis hur du önskar. Vi andra vi vill inte ha in föroreningar i motorn. Vanlig ny olja är inte fel att ha i bilen heller för att toppa upp med. Den flaskan går att ta lite olja ur till åtgärden. Det är inte oljans tjocklek i sej som är avgörande vid åtgärden, tror man det har man missuppfattat hur hela tätningssystemet går till i motorn mellan kolvringar och cylinderväggar. Varför man har med sej spillolja bilen förstår jag inte, men det är som sagt upp till var och en.
Dagens spillolja har inget med spilloljan som min far rostskyddade bilen med för 40år sedan att göra.
Dagens olja är mycket aggressiv när den är använd till skillnad från dåtidens smörjmedel. Den är varken bra till rostskydd eller vidare smörjning eller tätning utan bearbetning. Möjligen kan den vara bra att elda i anpassad apparatur.
Klart att den tunna symaskinsoljan folk häller i motorn nuförtiden lätt spolas bort av bensin.
En lite tjockare olja med zink ger inget gräsklipparsyndrom. Inte ens på BMW :lol: .
Vojje skrev:Klart att den tunna symaskinsoljan folk häller i motorn nuförtiden lätt spolas bort av bensin.
En lite tjockare olja med zink ger inget gräsklipparsyndrom. Inte ens på BMW :lol: .
Visst kör med gammal "fin" tjock olja du men glöm inte att ha en blåslampa med dig på vintern för vad jag minns så fick man ibland elda lite under tråget för att startmotorn skulle orka dra runt. För det var väl rejäl tjock olja du tycker man skall använda eller... :)

Mvh GK
gnestakalle skrev:
Vojje skrev:Klart att den tunna symaskinsoljan folk häller i motorn nuförtiden lätt spolas bort av bensin.
Visst kör med gammal "fin" tjock olja du men glöm inte att ha en blåslampa med dig på vintern för vad jag minns så fick man ibland elda lite under tråget för att startmotorn skulle orka dra runt. För det var väl rejäl tjock olja du tycker man skall använda eller... :)

Mvh GK
Rejäla startkablar och ett ordentligt hjälpbatteri brukar hjälpa.
I värsta fall får man koppla in motorvärmaren :lol: .
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]