- mån 14 nov 2011, 11:56
Dagens spillolja har inget med spilloljan som min far rostskyddade bilen med för 40år sedan att göra.
Dagens olja är mycket aggressiv när den är använd till skillnad från dåtidens smörjmedel. Den är varken bra till rostskydd eller vidare smörjning eller tätning utan bearbetning. Möjligen kan den vara bra att elda i anpassad apparatur.
Vojje skrev:Du gör naturligtvis hur du önskar. Vi andra vi vill inte ha in föroreningar i motorn. Vanlig ny olja är inte fel att ha i bilen heller för att toppa upp med. Den flaskan går att ta lite olja ur till åtgärden. Det är inte oljans tjocklek i sej som är avgörande vid åtgärden, tror man det har man missuppfattat hur hela tätningssystemet går till i motorn mellan kolvringar och cylinderväggar. Varför man har med sej spillolja bilen förstår jag inte, men det är som sagt upp till var och en.erikn skrev:Det är inte bara 850 som har problemet. En polare till mig som har en BMW (rak sexa) drabbades av precis samma sak. Det som händer vad jag förstått är att när man kallastartar och kör en kort bit så blir det liggande bensin i cylindrarna. Den löser upp oljefilmen så att man får i princip noll komp. Det är därför man ska ha i en matsked olja så att man får kompression igen.Det är därför man alltid ska spara den gamla tjäraktiga oljan från senaste oljebytet i en burk vid reservhjulet.
Man vet aldrig när den kan komma till pass :idea: .
Dagens spillolja har inget med spilloljan som min far rostskyddade bilen med för 40år sedan att göra.
Dagens olja är mycket aggressiv när den är använd till skillnad från dåtidens smörjmedel. Den är varken bra till rostskydd eller vidare smörjning eller tätning utan bearbetning. Möjligen kan den vara bra att elda i anpassad apparatur.
- By Chrar