Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Hej på er. Liten uppdate: Har låtit det gå en tid nu för att försöka få en felkod från bilen... Den har jävlats vid två tillfällen igen. Inga nya felkoder... När den inte vill starta så har jag låtit den stå några timmar. Sen har den startat igen och gått fint... Dock sista gången så började den gå risigt medans jag stog på tomgång. Det var nått nytt. For och plåga ur den ordentligt och sen gick den fint igen. Men. Det jag har börjat fundera på är om det är relät till bränslepumpen eller alternativt bränslepumpen som börjar bli slut. Inte att den "mekaniskt" håller på att skära ihop, utan att den är nån sorts glappkontakt i elektroniken till pumpen. Har idag haft lös relät och sprejat elektronikrengöring i kontakten plus att jag har sprayat kontakterna i skuffen. Alltså dom tre som är alldelens brevid pumpen. Pumpen går då fint varje gång man vrider på nyckeln. Bara att vänta och se om felet kommer igen, och då riva bort lite luckor i skuffen och lyssna ordentligt om pumpen går. Tänkte att nån som är volvo-frälst här kanske kan svara på om det är vanligt att relät till pumpen börjar glappa? Såg att det kostade drygt en tvåhundring så det är ju inte särskilt dyrt att byta om det är där felet ligger... Eftersom bilen aldrig nånsin har luktat bensin fast jag dragit på nyckeln tio minuter så har jag börjat utesluta tändningen. Hade dock lite oljefukt längst ner i två av tändstiftbrunnarna. Det kan säkert ge lite överslag och misständningar men knappast så pass att bilen vägrar starta? eller? Jag är bara glad Vovloamatör :)
Användarvisningsbild
av taxi
Bränslepump eller relä ger inte felkod, tror jag. Jag skulle lystna efter den nästa gång den inte startar!
Användarvisningsbild
av RaptorX
Låter ju lite som en halvtaskig vevaxelgivare.
av JT855
Ja, alltså jag tänker ju lite så här: Om det skulle bero på vevaxelgivaren, borde inte bilen bli jävligt sur och lukta enormt med bensin efter att man stått och dragit på nyckeln i tio minuter? Går vevaxelgivaren att mäta upp? Kan ju kolla den för säkerhetsskull :) Tackar för alla tips!
av *pettson*
Man får tänka så. Men det är inte till nån nytta så att säga.
Om inte vevaxelgivaren fungerar, eller av nån anledning blir utkastad av styrdonet såsom icke fungerande, så vet inte styrdonet att motorn roterar. Därmed får du ingen bränslepump som går under starten, och inte heller nån spridare som öppnar. Då förblir det torrt.
av Bjornn
Hej

Motortemperatursensorn kan kan ställa till sånna här problem.
Motorn kan uppföra sig mkt konstigt då den krånglar på dessa bilar.
Lägga av, rycka, ojämn gång, svårstartad och i mellanåt gå helt normalt.

Så om du har nån felkod på motortempsensorn, byt ut den isåfall.

Finns bara en sensor, sitter i termostathuset under övre kylarslangen.
Köp en ny termostatpackning också då tempsensorn är enklare att byta om man lossar kylarslangen och tar bort termostatens lock.

Det är högst troligt att det är tempsensorn som strular då man läser vilka symptom din motor har.
av JT855
Tackar petsson och bjornn för tipsen. Måste även tacka petsson som berättar att det logiska inte alltid är så logiskt som man tror :) Som följdfråga till er båda: Går vevaxelgivaren samt motortempsensorn att mäta upp? Eller är det byta, och hoppas på det bästa som gäller?
av *pettson*
Det går att mäta upp bägge två. Men glöm inte att mäta dom både i kallt och varmt tillstånd. Är motorn ca 60-70 grader varm på utsidan så är det till att mäta med så varm vevaxelgivare. Lufttempgivaren har också en egen karatäristik som då måste kollas mot tabell.
av JT855
Okej. Du råkas inte veta vad för värden man ska ha på vevaxelgivaren? Måste också passa på att fråga, brukar vevaxelgivaren vara så "fram och tillbaka" att den kan funka perfekt i en månad för att sen totalt lägga av. Sen funka perfekt i en månad igen utan åtgärd. Sen bara tvärt lägga av?
av thesaint
Jag har exakt samma problem som JT855. Min bil är en 854 GLT -96.
Mycket tacksam för alla tips vad som kan orsaka de aktuella problemen.

Fråga:

Om vi siktar på att problemen i första hand kan bero på

a) motortemperaturgivaren
b) vevaxelgivaren (är det samma sak som "varvtalsgivaren"?)

Hur kan fuktig/regnig väderlek påverka dessa alternativ? Jag har lite svårt att förstå detta.

Mina problem uppstår just vid denna typ av väder.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]