- ons 04 jan 2012, 17:15
Hej på er. Liten uppdate: Har låtit det gå en tid nu för att försöka få en felkod från bilen... Den har jävlats vid två tillfällen igen. Inga nya felkoder... När den inte vill starta så har jag låtit den stå några timmar. Sen har den startat igen och gått fint... Dock sista gången så började den gå risigt medans jag stog på tomgång. Det var nått nytt. For och plåga ur den ordentligt och sen gick den fint igen. Men. Det jag har börjat fundera på är om det är relät till bränslepumpen eller alternativt bränslepumpen som börjar bli slut. Inte att den "mekaniskt" håller på att skära ihop, utan att den är nån sorts glappkontakt i elektroniken till pumpen. Har idag haft lös relät och sprejat elektronikrengöring i kontakten plus att jag har sprayat kontakterna i skuffen. Alltså dom tre som är alldelens brevid pumpen. Pumpen går då fint varje gång man vrider på nyckeln. Bara att vänta och se om felet kommer igen, och då riva bort lite luckor i skuffen och lyssna ordentligt om pumpen går. Tänkte att nån som är volvo-frälst här kanske kan svara på om det är vanligt att relät till pumpen börjar glappa? Såg att det kostade drygt en tvåhundring så det är ju inte särskilt dyrt att byta om det är där felet ligger... Eftersom bilen aldrig nånsin har luktat bensin fast jag dragit på nyckeln tio minuter så har jag börjat utesluta tändningen. Hade dock lite oljefukt längst ner i två av tändstiftbrunnarna. Det kan säkert ge lite överslag och misständningar men knappast så pass att bilen vägrar starta? eller? Jag är bara glad Vovloamatör :)
- By Filipgroon