Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Sen förutsätter iallafall regulatorns funktion att batteriet VILL ha laddning. Om batteriet är aldrig så nytt så kan det iallafall bli fel på det. Gör test med ett annat batteri för att se hur regleringen går till på det batteriet, verkar den likartad och upprätthåller samma spänning så är även ditt batteri okej. Du ska ALLTID märka att generatorn jobbar. Du ska alltid höra dess vinande som indikerar att den jobbar.
Har inte enkel tillgång till annat batteri. Men jag ska låna en batteriladdare och se hur mycket det går att ladda utanför bilen liksom, imorgon skulle ju passa bra eftersom det väl ska bli varmt ute (laddar ju/väl bättre då!?), för det kan ju vara som du säger pettson att batteriet faktiskt inte vill ha mer laddning än den motsvarande spänning jag lyckats mäta, och då skulle såklart inte ett byte av varken gen eller reg hjälpa nämnvärt, snarare ett byte av själva batteriet, igen isf för det är bara drygt ett halvår gammalt nu så det skulle ju kännas trist.
av *pettson*
Iden är inte att testa batteriet, iden är att testa din bil. Du vinner inget med att provladda batteriet med en laddare för ögonblicket. Bilen måste få ett annat batteri att ladda emot istället.
Nu har jag demonterat generatorn... Har dock lite funderingar nu när allt är nedplockat... Hoppas nån har några bra svar :wink:...!?

Angående de två "släpspåren" på generatorn så är de olika slitna: Det övre spåret är max 0,2mm djupt (radiellt alltså), det undre däremot är drygt 0,4mm djupt, dessutom är spåret koniskt såg jag nyss, så djupet är 0,4mm koniskt till 0,6mm. Bifogar bild! Några reflektioner kring detta slitage? Ska jag vända mig till Bosch eller liknande ställe? Är det lätt att åtgärda, om nu någon tycker att slitaget (främst det undre spåret) är för mycket slitet...? Jag har generatorn i näven nu liksom, men vågar mig inte på att ta loss "axeln" eller vad den kallas.
Bild

Angående den befintliga regulatorn så verkar inte något av de två kolen direkt utslitna, lite längd och spänst (fjädrarna) finns kvar, men hyfsad skillnad mot nya såklart. Men jag har köpt en ny regulator hos min lokala handlare AD-bildelar, regulatorn heter BERU (tyskt) och har märkspänning 14,5V (jfr den befintliga som jag plockat loss och heter Bosch nr 0123505014, 14V, 55-100A. Vet någon om 14,5V är okej för min generator...? Och för övrigt, de ser ju inte direkt helt lika ut, men det kanske ska fungera ändå? Bifogar två bilder!
Två saker skiljer sig mellan den bef och den nya regulatorn, och det gör mig väldigt osäker (men kanske jag inte behöver vara det?)...
1. Minus (jord-) anslutningen på den gamla regulatorn har ju ett uppstickande flatstift (som sticker ut genom den svarta kåpan när allt är monterat), den nya regulatorn saknar detta stiftet. Däremot är ytan kring det vänstra fästhålet "jordat" skulle jag tro, är tanken att jag ska göra en egen minus (jord-) anslutning med ringsko och "lös kabel" ut genom den svarta kåpan, istället för original liksom?
2. På den befintliga original-regulatorn finns två "kontaktytor" på var sida om "tornet" som håller kolen. Den nya regulatorn har bara en kontaktyta, t v om "tornet", hoppas det syns på bilden...!? Hur är det tänkt att fungera? Borde jag lämna tebax den nyköpta regulatorn, eller kan någon förklara hur det annars ska fungera?
Bild
och
Bild

Angående "spännlagret" till remmen så glappar det aningens, men inte tillräckligt för att jag ska vilja lägga ut en massa pengar på ett nytt, men jag har eg ingen uppfattning om vad som är "okej glapp" för att köra typ 8000mil till... Någon som kan beskriva vad som är okej, hur man nu beskriver det...?

Hmm, det var inte många kommentarer på mitt lååånga inlägg :wink:, men men... Nu tänker jag iaf dela med mig lite av vad som hänt sedan dess:

Jag hade fått fel regulator till min bil (tur att jag inte bara smacka dit den, för den passade nämligen perfekt rent montagemässigt), de beklagade å beställde fort en riktig som såg identisk ut med boschen, dock märkt med 14,4V ist för boschen 14V... Men det spelar tydligen ingen roll, å dessutom kanske det bara är bra i mitt fall med en såpass gammal bil, att kompensera för övriga delar som kanske inte är i nyskick, vet inte, men jag har intalat mig det iaf :wink:.

Med den nya riktiga regulatorn monterad på den befintliga generatorn så lät jag electrocenter göra ett konditionstest (200kr) i bänk på hela kittet, för så jäkligt som det var för mig å plocka loss generatorn så tog jag för givet att det skulle bli precis lika j*vligt att montera, så de 200 kronorna kändes välinvesterade, och svaret blev att det laddade precis som det ska :).

Men, nu blir det intressant igen (back to where the topic started kan man säga, delvis iaf), när generatorn var återmonterad och jag provkörde ett par dagar så låg laddspänningen på drygt 14V från regulatorn och knappt 14V vid batteriet (som jag hade laddat "manuellt" under tiden och visade 12,8V efter de två veckorna som jag tog på mig att bli färdig så att säga). Men efter ett par dar så visade laddningen bara drygt 13V vid batteriet, detta är är nu nån vecka sedan, och fortfarande så är laddningen aldrig mer än drygt 13V vid batteriet, men fortf 14V från regulatorn.
Fast NU blir det ännu mer intressant, för jag bytte till ett batteri som jag fick låna och som alltid "haft perfekta spänningsvärden" både i vila och vid laddning... och med det "nya" batteriet i min bil (ihop med den nya regulatorn alltså) så blev laddspänningen återigen uppåt 14V, och fortsatte vara så en hel vecka (xx antal mil) :shock:.
Fast NU blir det verkligen (:!:) ännu mer intressant (läs klurigt), för han vars batteri jag nu lånat, behövde ju sin bil, så han fick prova mitt :lol:, och under veckan som gick (parallellt med att jag körde runt med hans batteri) så körde han alltså runt med mitt (xx antal mil), och aldrig (!) att laddspänningen ändrades i hans bil: alltid cika 14V vid batteriet och drygt 14V från hans regulator, trots mitt batteri :shock:.

Så vad gjorde vi nu till slut då... jo vi bytte tillbaka våra batterier... och hans batteri i hans bil laddar precis som om inget hänt (än idag alltså), medans mitt batteri åter i min bil, till en början visade 13,8V laddspänning vid batteriet, nån dag eller två, sedan återigen nere på drygt 13V, och där slutar den här sagan typ :(.

Mvh.
Tror du har problem med spänningsfall i kabeln mellan startmotor och batteri. När du sätter i ett fulladdat batteri går det inte så hög ström från generatorn eftersom batteriet är fullt och bilens förbrukare tar mesta strömmen från batteriet. Efter några dagar när batteriet börjar mattas ökar laddströmmen och därmed spänningsfallet upp till batteriet.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Den här informationen hade jag i min app. Sc[…]

Värmepaket blir inte bättre med tiden.. […]

Men jag har kört 40 km nu.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysning[…]