Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iwvolvo855
Hej igen!!
Mätte up tempsensorn idag(blå kontackt) fick ett värde på 3,65 kohm vad tror du on det GK jag gjorde flera mätningar och lika värde varge gång.Om det är kortslutning i sensorn borde väl värdet vara 0,0 ohm
Mvh Ingar
av Rådlös
Du säger "flera mätningar". Var det under olika temperaturer som du mätte? I en tempsensor sitter det ett motstånd som ändrar ohmvärde med temperaturen. Om du då får olika värden, så vet du att den fungerar. Men nu börjar det svåra i sammanhanget. Vad är rätt värde för en kall tempsensor 15 - 20°, och vid motorns arbetstemperatur 90° ? Och hela skalan däremellan. Dom här motstånden kan gå både uppåt eller neråt i ohmvärdet när temperaturen ändras. Det väljer konstruktören av styrsystemet hur det skall vara. (Volvo köper alltså in en färdig produkt och sätter i bilen). Så därför, om du kan hitta ett fabrikat på sensorn och någon sorts detaljnummer, så kan man i dom bästa fall hitta uppgifter på nätet om hur den skall reagera.
Låter det jobbigt? Köp en ny, det är enklare.

Det är rätt att en sensor med kortslutning har 0,0 ohm. Är det avbrott så har den oändligt stort ohmvärde.
av iwvolvo855
Bytt tempsensor problemet kvarstår. Kan bränslepumpen ge för lågt tryck ? Men bilen går bra när den är varm, det sitter en givare på själlaxeln ,kan det vara fel på den ?

Mvh Ingar
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Troligen inte men du kan ju mäta upp den för säkerhets skull. Vad jag skulle vilja att du tar en titt på är Tomgångsmotorn (Tomgångsventilen) som är en rund sak med ett kontakstycke i ena änden och två anslutande slangar i den andra, det kan vara att den kärvar när den är kall och är i behov av rengöring.

Mvh GK
av iwvolvo855
Hej igen!
reparationen har legat på is ett tag,varit bortrest!
är det någon som vet var man hittar mätvärden till alla givare, jag tänker på hallgivare ,tempgivare,lamdasond och dyligt.Det måste vara fel på något sådant tror jag.
Verkar lågtänd,spikar,och tänder i avgasrör och insug. "jag får hjärnsläpp"

Mvh Ingar
av Rådlös
Jag vet inte var du kan hitta alla mätvärden, men om du lyckas hitta fabrikat och typ på givarna så går det lättare att hitta dom på nätet. Jag har t.ex själv hittat värden på tempgivare, men det var bara som ett "experiment". Jag hade inget verkligt behov av uppgifterna. Därför har jag inte sparat något.

Så tvätta av givarna lite försiktigt så kanske du ser några fabrikat och beteckningar. Under förberedelserna för detta kan du läsa igenom den här sidan: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html Det ger nog också lite information om hur dom fungerar etc. etc.

Naturligtvis finns det någon spec i Volvos dokumentationer på det här, men dom lämnar knappast ut något sådant. Eftersom mycket av motorstyrningen kommer från Bosch kanske du även skall söka där. Jag har läst på forum att Bosch är lite mer "kundvänliga". I det fall att någon debattör här på forumet vet något, så har han med största säkerhet mätt, sökt och klurat ut det själv. Och om du också lyckas få ihop en tabell med uppgifter, så blir du också en av dom som vet. :wink:
Även att detaljgranska t.ex Skruvat här på denna sidan, kanske du kan få fram en vägledning för dina givare. Testa även med några andra leventörer som har funktionen att hålla reservdelar till ditt regnummer på just din bil.
av iwvolvo855
hej !
om jag förstår det hela så ska motorn stanna om man drar loss kontakten på tomgångsmotorn??? Min bil går att starta men jag behöver hjälpa till med gaspedalen (med känsla)för att hålla igång motorn.Smäller i avgasröret ibland, knackar också ibland.Efter 2 -3 minuter går den på tomgång om man minskar gaspådraget försiktigt. När jag då tar bort kontakten på tomgångsmotorn händer ingenting,men då jag sätter tillbaka kontakten ökar motorvarven ,för att sen återgå till samma som innan jag tog bort kontakten. Har nu bytt, tändbox som sitter på spolarbehållaren, luftmassemätare, tempgivare för insprutnig (blå ) Vad gör jag nu ??
Mvh Ingar
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]