Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
kottskrapa skrev:GB lan é väl hastigheten den kan skicka information lr? Eller é jag helt ute och cyklar?
Du cyklar delvis :D "GB" är gigabyte. Snackar vi gigabit så förkortas det "Gbit". En byte är åtta bita. Ja, sedan kan du kanske ha någon start- eller stoppbit också. I dagsläget kommer man bara upp i gigabit i trådade nätverk.
Användarvisningsbild
av Severin
Thomson modemet fick jag igår och med lite trixande så funkar även min router med den.
Thomson modemet/gateway är otroligt nerbantad så det är inte mycke inställningar att prata om

Konstigt nog så fick jag lite bättre hastighet med thomson än innan och på mån så ska vdsl 60Mbit kopplas in
Användarvisningsbild
av Camel
Severin skrev:Jag har 200m till station och får i dagsläget ut 21,2Mbit så farten borde bli bra med vdsl
Severin skrev:Konstigt nog så fick jag lite bättre hastighet med thomson än innan och på mån så ska vdsl 60Mbit kopplas in
Menar du att hastigheten är ännu högre nu än 21,2Mbit på ADSL? Lyckans ost. :D
Jag får endast ut drygt 15Mbit på mitt 12-24Mbit-abonnemang. :lol:
Det verkar som vdsl finns där jag bor, ska undersöka villkoren och om avståndet till telestationen är ok.
Ser fram emot rapport hur du upplever din nya vdsl-anslutning när du provat.
Användarvisningsbild
av Severin
Svar ja, den landade på 22.14 med ADSL
Nu med VDSL så ligger jag på 60 ner och 10.92 upp som bäst, och det är med 2 routrar t.o.m, iof så sänker inte dom hastigheten för den är lika enbart med Thomson

EDIT:
Då jag vet att frågan kommer att komma för eller senare om varför 2 routrar:

*Min router har mer inställningar och jag kan ge varje enhet ett specifikt ipnr som är ett måste då jag har vissa tjänster kopplade till vissa datorer då det inte går med Thomson
*Min router har Gigabit LAN
*Min router har Wireless Dual Band
*Första jacket är i köket och min router står i hallen vilket betyder att alla kablar utgår ca 15m från modemet, krångligare att fixa om det
*Jag kan begränsa vissa tjänster,sidor i min router vilken kan vara bra när man har barn
Användarvisningsbild
av Camel
Är det så att Telia använder en kombinerad Thomson modem/router-enhet för vdsl? Antar att man inte kan välja?
Om jag skaffar vdsl kommer jag också använda min egna router (WNDR3700). Om man har två routrar kan man ju ha nätverket mellan dem som "gäst-nätverk" för t.ex. Internet-surfning men blockera tillgång till nätverket efter den andra routern om jag inte tänker fel?
Användarvisningsbild
av Severin
Precis och i nuläget så går det inte att brygga den.
Det jävliga är att dom tvingar på en "hyra" på 29:-/mån vare sig du använder modemet/routern eller inte.
Först så var jag väldigt anti detta men eftersom det här är min enda chans att få upp farten så fick jag ta det.

Har aldrig labbat förut med ett mellan nätverk men om jag surfar trådlöst med thomson så kommer jag inte åt mitt lokala nätverk, var det så du menade?
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, och det kan ju vara en fördel ifall en gäst vill låna Internetåtkomst men du vill inte att gästen ska ha åtkomst till dina filer.
av llesrof
Camel skrev:Ja, och det kan ju vara en fördel ifall en gäst vill låna Internetåtkomst men du vill inte att gästen ska ha åtkomst till dina filer.
Det är ju bara till att koppla billigaste tänkbara skit-router (routern i det här sammanhanget fungerar även som accesspunkt) som ger användaren ett annat subnät än det man har sina egna saker på. Koppla in en switch dill modemet och koppla in routrarna där och ge inte gästerna nyckeln (alltså koden) till ditt privata nät, ge dem bara nyckeln till gästnätet. Fixat.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:Det är ju bara till att koppla billigaste tänkbara skit-router (routern i det här sammanhanget fungerar även som accesspunkt) som ger användaren ett annat subnät än det man har sina egna saker på. Koppla in en switch dill modemet och koppla in routrarna där och ge inte gästerna nyckeln (alltså koden) till ditt privata nät, ge dem bara nyckeln till gästnätet. Fixat.
Ja det är riktigt. Men om jag förstått allt rätt så vill Telia "påtvinga" en Thomson 789 som verkar vara en kombinerad modem/router som inte verkar så bra (skit-router?). I det läget tänker jag mig att man under den sätter en egen bättre router. Nätverket mellan Telias Thomsonburk och den egna routern skulle kunna vara gästnätverket och under den egna routern har man sitt lokala nätverk med PC, NAS, etc. Men det är bara en tanke. Men det bästa är ju om man kan ha Telia vdsl med enbart modemet från Telia (eller valfritt) och en egen router. Men det går inte om man ska utnyttja alla tjänster.

Det modem som Telia tillhandahåller (för en hyra dessutom) verkar inte vara så uppskattat:
https://forum.tewss.telia.se/topic/3736 ... fran-telia
https://forum.tewss.telia.se/topic/4047 ... ligt-telia
http://www.sweclockers.com/forum/14-int ... mart-modem
av llesrof
Jag känner inte till Telias router, men jag förmodar att den har en 4 LAN-portar och då är det bara till att koppla in en till router (inställed att få IP-adress via DHCP) på ena porten och köra den till gästnätet.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]