Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Måste hålla med om att Saab 9000 CS är oslagbar, grymt mycket bil för pengarna. Inte jättesnåla direkt men ändå snålare än motsvarande Volvo. Krocksäkrare och äver minst lika komfortabel. Hade de kostat lika mycket så hade det varit dött lopp men nu är det så att Volvo bilarna står sig bättre i pris.
Tittar man på nyare bil dock, 02-05 kanske då är det precis tvärs om för att Saaben kommer att förlora mer i värde än Volvo men nu är det nog inte så ny bil som du vill ha antar jag.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Jag säger bara Amazon :wink:

Min far har en 00 V70 och den är mer inne på verkstan om hemma i hans garage. Allt går ju sönder på dom :evil:

Annars så håller jag med om att Toyota är bra bilar och framförallt motorerna.
Användarvisningsbild
av JKB
Klart du ska köpa en 945:a. (om du vill köra "Svenskt")
Nackdelen är att den drar mycket bensin men inte så mycket om man betänker storleken, bekvämligheten, lastutrymmet osv. Den är relativt säker, mycket kan man meka med själv, bra rostskydd, billiga originaldelar numera, billig service jämför gärna priser på byte av kamrem!

Enligt "Vi Bilägare 5 2003" Bäst i blågul duell!

så drar en SAAB 9000 CSE -96 (väldigt snygg dock) mer bensin
den accelerar saktare 0-100
den kostar mer i försäkring
den lastar mycket mindre
Jämfört med en Volvo 940 SE 2,3 -96

sen vet alla att en SAAB rostar mer
och växellådan håller inte lika bra.

Enligt Vi Bilägare så var ända ljusningen att den var billigare i service och reparationer men nu är det "Nice Price" på Gamla volvos så jag tror inte den tar 945:an på någon punkt längre.

Sen finns ju andra kanske bättre alternativ men som i alla bilköp så är det alltid en chansning med gamla bilar, det fanns ju en god anledning till att den tidigare ägaren sålde bilen!

Mazda 626
Toyota Camry
Senare modeller av Opel Vectra?
Citroen Xantia?
Peugoet 406

Bara att kolla gamla besiktningsprotokoll, allmäna skicket, en provtur och chansa. Kolla upp försäkringskostnaden först och se till att du har en bra verkstad du litar på.

Mvh Jakob (Nöjd 945-ägare sedan 19 månader tillbaka)
av ermik
Hasse63 skrev:Jag säger bara Amazon :wink:

Min far har en 00 V70 och den är mer inne på verkstan om hemma i hans garage. Allt går ju sönder på dom :evil:

Vesäntlig inforamtion är ju om det är gamla eller nya karossen?

V70 ´00 finns det två varianter av.

// ermik
Användarvisningsbild
av Ramon
ermik skrev:V70 ´00 finns det två varianter av.
V70N kom ju 2001 vad jag vet och heter just N i slutet pga. den nya karossen etc.
av habs
Eftersom att bilen skall vara lätt mekad så försvinner ju japsen och saben direkt. jag blev knäpp när jag skulle bytta något i min colt det fanns ju inte plats att komma åt.

Visst drar volvon mer bensin men i gengälld är reserv delarna betydligt billigare och lättare att få tag i på tex skroten.

Eftersom ni diskuterat gammla japsar vs volvo i krockar så drog min bror in i en volvo bakifrån i ca 30 km/h. hans corola blev skrotad medans volvon fick bytta stötfångaren (mest av utsendemässiga skäll)
av Perra N
Ramon skrev:
ermik skrev:V70 ´00 finns det två varianter av.
V70N kom ju 2001 vad jag vet och heter just N i slutet pga. den nya karossen etc.
Nej den kom 00 på hösten, och eftersom inte vägverket kan bestämma sig om det ska vara tillverkningsdatum, eller reg. datum, så rullar det en hel del 00or också.
Användarvisningsbild
av JKB
Habs.

Tro inte att Volvon är säkrare bara för att mindre gick sönder på den.

Säkra bilar byggs ju så att så mycket som möjligt ska gå sönder/skrynklas ihop för att absorbera de krafter bilen utsätts för under en krock, bilen ska ta smällen inte passagerarna!

Alltså allt på bilen ska bli förstört vid en krock utom utrymmet där vi själva sitter förståss.

Mvh Jakob
av habs
JKB skrev:Habs.

Tro inte att Volvon är säkrare bara för att mindre gick sönder på den.

Säkra bilar byggs ju så att så mycket som möjligt ska gå sönder/skrynklas ihop för att absorbera de krafter bilen utsätts för under en krock, bilen ska ta smällen inte passagerarna!

Alltså allt på bilen ska bli förstört vid en krock utom utrymmet där vi själva sitter förståss.

Mvh Jakob
jo det är klart att det mesta skall bli förstört vid en krock men om den ena bilen får skrotas vid en krock och den andra bytta en stöt fångare, vilken är säkrast.
Sen får du inte glöma att äldre bilar inte funkar ricktigt så som du beskriver då dom inte är byggda efter den tekniken.

jo så jag kan tilllägga att mina kompisar frontal krockade med en volvo, dom satt själva också i en volvo, båda bilarna voltade ut i skogen på vardera sida av väggen, båda bilarna höll över 90km/h och blev skrot, men ingen blev skadad förutom några små blåmärken, både polisen och sjukhus personalen sa att om dom kunde vara lyckliga över att dom satt i en volvo och inget annat.
Användarvisningsbild
av Hasse63
ermik skrev:
Hasse63 skrev:Jag säger bara Amazon :wink:

Vesäntlig inforamtion är ju om det är gamla eller nya karossen?

V70 ´00 finns det två varianter av.

// ermik
Ok..det är nya karossen och det är ju sen det blev sammarbete med ford det bara blidde skit
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]