- sön 31 jul 2011, 18:43
Hur du så kategoriskt kan uttala dig om att man inte spara pengar begriper jag inte. Låt oss säga att man det är 4 kronor billigare per mil att köra diesel, då kan man enkelt räkna ut skillnaden i skatt t.ex. Sedan visste jag inte att du har så lättväckta grannar, jag har då aldrig väckt grannarna med bilen på tomgång.
Fö så är ju den praktiska skillnaden mellan D5 och 3.2 betydligt större än 3 dl/mil utom vid ytterligheter. En diesel är betydligt mindre känslig för olika körsätt och belastningar än en bensinare.
Att gången i en rak sexa är trevligare är ju utom diskussion, men jag kan inte påstå att jag vibrerar sönder av D5 heller.
Men låt oss säga att man kör en bil 10000 mil, kan man då spara en 5a per mil så blir det en slant. Andrahandsvärdet kan man ju iofs bara spekulera i, men just pga den där hysterin så behåller en diesel andrahandsvärdet längre.
Kort sagt, bara för att en diesel inte räntar sig för dig, så kan det vara en bra ekonomisk affär för andra!
andreas_lofgren skrev:Vet inte hur ni kör egentligen men några 1.5 liter/mil når jag inte hur jag än kör. Saknar förvisso fyrhjulsdriften men den lägger inte på mer än nån deciliter. Jag snittar för närvarande 1.1 liter/mil och då kör jag i stort sett enbart i och omkring Stockholm. Ingen landsvägskörning alls. Det är enbart stadstrafik eller motorväg. Vid motorvägskörning drar den under litern och ligger på bara 2000rpm vid 110 km/h.I Sverige, det är väl dieselhysteri i så fall i större delen av Europa och kan man kapa förbrukningen av bränsle med 30% rakt av (en rimligt skillnad mellan bensin och diesel) så är väl det jättebra med tanke på att oljan ändå är begränsad. Sedan har ju D5 mer effekt på låga varv, vilket som du själv säger, man hetsar inte bilen. D5 passar helt enkelt bättre i XCn än 3.2. Kör man sedan släp så blir skillnaden i förbrukning ännu större.
Motorn är en komfortmotor, helt vibrationsfri och närmast ljudlös under 3000rpm. Den är ingen raket men är till för personer som vill ha sexans karaktär utan att nödvändigtvis söka yttersta prestanda som i T6. Behöver absolut inte tokvarvas under rör på sig utmärkt ändå - det är inga bilar man hetsar runt i ändå. Men vill man gasa på så funkar det utmärkt och då låter motorn trevligt också.
Servicekostnader verkar än så länge hålla sig på en fin nivå. Dyraste servicen jag haft var vid 12000 mil och kostade då 6500kr. Skatt runt 3000/år. Vet faktiskt inte om den har kamrem eller kamkedja. Är det kamrem antar jag att det finns en dyrare service vid 18000 mil eller nåt.
Dieselhysterin i Sverige kan jag inte förstå. Tittar man på en XC70D5 (185hk) så har den en årsskatt på runt 6000kr. Det är dubbelt mot 3.2an och förbrukningsskillnaden ligger runt 3dl per mil. Någon besparing i kronor är det inte att tala om ju och då får man åka runt i en bil som väcker grannarna när man startar den på morgonen.
Hur du så kategoriskt kan uttala dig om att man inte spara pengar begriper jag inte. Låt oss säga att man det är 4 kronor billigare per mil att köra diesel, då kan man enkelt räkna ut skillnaden i skatt t.ex. Sedan visste jag inte att du har så lättväckta grannar, jag har då aldrig väckt grannarna med bilen på tomgång.
Fö så är ju den praktiska skillnaden mellan D5 och 3.2 betydligt större än 3 dl/mil utom vid ytterligheter. En diesel är betydligt mindre känslig för olika körsätt och belastningar än en bensinare.
Att gången i en rak sexa är trevligare är ju utom diskussion, men jag kan inte påstå att jag vibrerar sönder av D5 heller.
Men låt oss säga att man kör en bil 10000 mil, kan man då spara en 5a per mil så blir det en slant. Andrahandsvärdet kan man ju iofs bara spekulera i, men just pga den där hysterin så behåller en diesel andrahandsvärdet längre.
Kort sagt, bara för att en diesel inte räntar sig för dig, så kan det vara en bra ekonomisk affär för andra!
XC70 D5 Aut - MY11
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil