Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
andreas_lofgren skrev:Vet inte hur ni kör egentligen men några 1.5 liter/mil når jag inte hur jag än kör. Saknar förvisso fyrhjulsdriften men den lägger inte på mer än nån deciliter. Jag snittar för närvarande 1.1 liter/mil och då kör jag i stort sett enbart i och omkring Stockholm. Ingen landsvägskörning alls. Det är enbart stadstrafik eller motorväg. Vid motorvägskörning drar den under litern och ligger på bara 2000rpm vid 110 km/h.

Motorn är en komfortmotor, helt vibrationsfri och närmast ljudlös under 3000rpm. Den är ingen raket men är till för personer som vill ha sexans karaktär utan att nödvändigtvis söka yttersta prestanda som i T6. Behöver absolut inte tokvarvas under rör på sig utmärkt ändå - det är inga bilar man hetsar runt i ändå. Men vill man gasa på så funkar det utmärkt och då låter motorn trevligt också.

Servicekostnader verkar än så länge hålla sig på en fin nivå. Dyraste servicen jag haft var vid 12000 mil och kostade då 6500kr. Skatt runt 3000/år. Vet faktiskt inte om den har kamrem eller kamkedja. Är det kamrem antar jag att det finns en dyrare service vid 18000 mil eller nåt.

Dieselhysterin i Sverige kan jag inte förstå. Tittar man på en XC70D5 (185hk) så har den en årsskatt på runt 6000kr. Det är dubbelt mot 3.2an och förbrukningsskillnaden ligger runt 3dl per mil. Någon besparing i kronor är det inte att tala om ju och då får man åka runt i en bil som väcker grannarna när man startar den på morgonen.
I Sverige, det är väl dieselhysteri i så fall i större delen av Europa och kan man kapa förbrukningen av bränsle med 30% rakt av (en rimligt skillnad mellan bensin och diesel) så är väl det jättebra med tanke på att oljan ändå är begränsad. Sedan har ju D5 mer effekt på låga varv, vilket som du själv säger, man hetsar inte bilen. D5 passar helt enkelt bättre i XCn än 3.2. Kör man sedan släp så blir skillnaden i förbrukning ännu större.

Hur du så kategoriskt kan uttala dig om att man inte spara pengar begriper jag inte. Låt oss säga att man det är 4 kronor billigare per mil att köra diesel, då kan man enkelt räkna ut skillnaden i skatt t.ex. Sedan visste jag inte att du har så lättväckta grannar, jag har då aldrig väckt grannarna med bilen på tomgång.

Fö så är ju den praktiska skillnaden mellan D5 och 3.2 betydligt större än 3 dl/mil utom vid ytterligheter. En diesel är betydligt mindre känslig för olika körsätt och belastningar än en bensinare.

Att gången i en rak sexa är trevligare är ju utom diskussion, men jag kan inte påstå att jag vibrerar sönder av D5 heller.

Men låt oss säga att man kör en bil 10000 mil, kan man då spara en 5a per mil så blir det en slant. Andrahandsvärdet kan man ju iofs bara spekulera i, men just pga den där hysterin så behåller en diesel andrahandsvärdet längre.

Kort sagt, bara för att en diesel inte räntar sig för dig, så kan det vara en bra ekonomisk affär för andra!
Användarvisningsbild
av Funk
Jag gasar normalt inte överdrivet mycket, min privata S60 med lätt trim tog vid 80 mil motorväg genom Danmark 0,86 (snittfart på 117km/h) tre pers i bilen och 250kg dricka med på hemvägen. XC70:n låg på runt 1,1 samma sträcka förra året om jag minns rätt.

Vi har tre stycken bilar med 3,2 sexan samt en med T6, och enligt loggarna så drar T6:an minst totalt sett över en längre tid. Nu är det visserligen en aning olika bilar men alla är XC-AWD och ingen har gått mer än 4000 mil i dagsläget. Som jämförelse så har vi en XC90 D5 AWD (aut 183hk) och den ligger på fullt normala 1,05 under samma stadskörning som XC70 snittar strax under 1,5...

/Thomas
av Lövet
Enzo: Trådskaparen letar efter en begagnad bil. Just pga dieselhypen så kostar en 3.2a nu nånstans runt 30-40 tusen mindre än motsvarande D5. Den skillnaden kör man inte igen i första taget. Visst sparar man kanske 4kr milen i dagsläget och en viss del av skillnaden lever kvar, men de första 3000kr i besparing varje år ska betalas till Transportstyrelsen i skatt.

Accepterar man D5ans bråkiga gång och höga ljudnivå då finns det möjligen pengar att spara för de med långa årliga körsträckor men för gemene man är inte D5 ett naturligt val ens ekonomiskt baserat på de olika inköpspriserna. Lägg sedan till en helt annan gångkultur och ljudnivå så finns det bra skäl för en rak sexa. Gillar man bilkörning är D5 (185hk, 205an är bättre) inget bra val enligt mig och trådskaparen verkar ju hålla med eftersom han är inne på de banorna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag som valde en fyrhjulsdriven XC framförallt med tanke på dragegenskaperna med husvagn och släp valde D5. Det är den starkaste motorn Volvo erbjuder just nu, vid de varvtal som jag vanligtvis använder när jag drar släp. I ett sånt läge är den också betydligt billigare i drift än en överladdad bensinmotor med motsvarande kapacitet, och även jämfört med en betydligt svagare, som jag har i min gamla 850.
Användarvisningsbild
av betterlead
Variosboy skrev:Förbrukning är alltid lika intressant att höra diskussioner om.
tänk på att förhållandena skiljer sig kraftigt mellan olika personers förutsättningar.
Det som jag kallar stadskörning skulle ni från Stockholm och andra stora städer kalla för parkeringshuskörning! :-)
Wow, exakt så skulle jag också beskriva skillnaden. Att köra i Lund, är nog ganska jämförbart med parkeringshuskörning. Verkligen. Ställ bara dit ett par ljussignaler var hundrade meter, så...

Min 2.5FT drar ca 2,4 l/mil om jag håller mig i stan. Kör jag till Sturup och tillbaka, hamnar jag på ca 1,1 l/mil. (E85)
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jag har kört en xc90 3,2 som min svåger och syrra skulle köpa, men de köpte ej den. Men jag tyckte den gick rätt ok, den är riktig go gångkultur i en 6:a
av Arese
Let's face it, väldigt få bryr sig om gångkultur och trevlig ljud idag annars hade inte diesel sålts som det gör. 3,2 är ett finsmakarval för den mogna chauffören. Körde 20 mil i vår D5:a idag och säga vad man vill men diskret går den inte...
av Lövet
Inte nog med att man får en helt annan gångkultur - det är dessutom inte dyrare vid normala körsträckor. 8)

Själv räknade jag såhär:

D5 40.000kr dyrare i inköp, efter 3 år återstår kanske 20.000kr av det så 20.000 extra värdeminskning. 3000kr dyrare skatt per år. Detta ger att med en förbrukningsskillnad om 4kr per mil så krävs det 7250 mil/3 år för att nå ens break even (2400 mil/år).
Jag kör inte i närheten av det och får dessutom en långt trevligare körupplevelse.

(Notera att ovanstående gäller 3 år begagnade bilar som sedan körs i 3 år. Nytt kan det skilja i och med lägre skatt för dieslar och bättre andrahandsvärde vid lika inköpspris)
av Maccie
Jag har en XC70 D5 Aut MY11 (med nya 205 hk dubbelturbo).

Upplever den som vibrationsfri, åtminstone jämförbar med alla tidigare bilar jag haft, som alla varit bensinfyror. Att en bensinsexa kan vara ytterligare ett snäpp mer förfinad må vara hänt, men en ny D5 kan man knappast påstå vibrerar märkbart.

Angående motorljudet så hörs det så klart utanför bilen och inuti vid tomgång (svagt) att det är en diesel men så fort man kör i jämn fart hörs inte motorn alls, bara vind- och hjulljud.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tittade först på en D5 från 2008, men köpte till sist en D5 2012. Årsskatten skiljer över 2500 kronor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]