Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GT123
Jag råkade ut för detta på en xc70-98. Jag fick hona om cylindrarna och byta kolvringar. Loppen i cylindrarna var helt enkelt för släta. Bilen hade gått 30000mil, inga vändkanter. Har hört att det kan bero på för bra olja? Det som händer är att man får dålig kompression och att trycket då går ned i vevhuset.
av *pettson*
GT123 skrev:Jag råkade ut för detta på en xc70-98. Jag fick hona om cylindrarna och byta kolvringar. Loppen i cylindrarna var helt enkelt för släta. Bilen hade gått 30000mil, inga vändkanter. Har hört att det kan bero på för bra olja? Det som händer är att man får dålig kompression och att trycket då går ned i vevhuset.
Nej det köper jag inte en sekund. Möjligen hade du täppta oljekanaler i kolvarna/ oljeringarna så att dom inte kunde evakuera, eller att kolvringarna var slappa, men för släta blir inte cylindrar. Fundera då på hur illa en vanlig hydralcylinder skulle fungera. Ju slätare ju tätare med lite olja emellan. Grövre repor gör att det går åt mer olja och mindre repor mindre olja.
Problematiken du nämner är när man kör in en motor, eftersom ringarna ska forma sej efter cylindrarna så får inte cylindrarna vara för släta eller att oljan bär ringarna för bra, ringarna sliter då inte in sej enligt förståsejpåarna. Men en del påstår motsatsen. Nya bilar har inga såna problem direkt och dom är inte grova i cylindrarna så det motsäger det som då jänkerenoverarna säger i sitt. Samma slag om mineral eller helsyntet olja.
30.000 mil utan vändkanter imponerar på mej helt klart i övrigt, vändkanterna brukar komma så smått vid 18-20.000 mil på överladdade bilar med vitblock, dom blir dessutom trattformade i loppen.

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]