Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för informationen, då vet jag i alla fall någorlunda vad jag ska ställa för frågor och kolla efter när jag kollar bil!

Något underhållsarbete utöver det vanliga som man bör göra med sin V70 förutom den vanliga årliga servicen för att slippa kostsamma problem längre fram? Gasspjället nämnde ju någon, ska man rengöra det årligen, tro, för att förebygga problem?
trasker skrev:Jag har iofs en 2.4 170 hk -02 som jag kört mellan 16-19k mil nu. Visst kostar det att hålla den igång, det gör det.

Men det största problemet är inte reparationerna, det är beroendet. Vi ska byta till dieselbil och det finns otroligt många fina bilar att välja på, men INGEN är lika bekväm och komfortabel som en V70. Så det blir en till....
Fast är det verkligen så himla mycket? Man vill ju ändå ha en någorlunda pålitlig bil. På vissa här låter det som att den är inne flera gånger om året på verkstad och det är ju inte direkt ett bilägande jag vill ha framför mig. Jag är inte rädd för att skita ner nävarna om det ska behövas, men passerar snart 30 och vill mest bara ha en bil som rullar numera då jag inte har tid eller ork att spendera timmar över en öppen motorhuv vid flertalet tillfällen. Det stora bilintresset har ju lagt sig och jag är ute efter en snygg och bekväm kombi med lite att ge under huven i alla fall. V70 t5'an är ju perfekt för det ändamålet, men man börjar ju ändå tvivla med tanke på historierna här nu. :P
Det är många bud ang gasspjällen. Mitt med vit lapp funkar fortfarande (peppar, peppar). Det funkar tills det går sönder sen får man byta. Räkna med ett byte i din budget och när du prutar så är det lungt.

Det finns massor av andra saker som kan pajja som kostar satan att laga. Min AC var nyrenoverad för 8 k och nu 2 år senare är den paj igen. Du kommer få byta länkarmar och krängningshämmarstag. Precis allt i framvagnen kan glappa och behöva bytas. Kupefläkten kan börja låta illa. Stora tunga bilar sliter hårt på bromsarna och V70 är inget undantag. Bromsrören är bytt på min också. V70in är, precis som många andra stora bilar, inte precis känd för att gå och gå utan att behöva repareras.

Har du alltid slut pengar i slutet av månaden finns det gott om andra bilar som kanske är bättre. Finns det budget för rep och underhåll så har du en fantastisk vän i en V70N. Jag tycker det är värt varenda krona jag lägger på min bil.
Shebalicious du ä kul du !
bekymmersfritt bilägande.......my God.
Då får du nog leta fram någon Amason eller motsvarande.
Moderna bilar är konstruerade för SERVICE o Rep.
Affärsidén bygger på " Aftersale" där dom riktiga pengarna kommer in......
Men dessvärre är det lika illa vad du än väljer av dom s.k. moderna bilarna :-)
Inte ens Toyota ger bekymmersfritt bilägande längre, men min Corolla -91 körde vi över 10 000 mil med under 5 år och förrutom oljebyte hemma i garaget bytte vi handbromsvire på verkstaden.

Inköp: 11 000
Rep: 3000
Försäljningspris: 5000
Kostnad: 9000 kr = < 1 kr/mil.

Perfekt studentbil. Vill inte räkna på vad mina bilar efter den kostat mig oavsätt vilket märke det varit :)
wissel skrev:Shebalicious du ä kul du !
bekymmersfritt bilägande.......my God.
Då får du nog leta fram någon Amason eller motsvarande.
Moderna bilar är konstruerade för SERVICE o Rep.
Affärsidén bygger på " Aftersale" där dom riktiga pengarna kommer in......
Men dessvärre är det lika illa vad du än väljer av dom s.k. moderna bilarna :-)
Jag är medveten om att bilar aldrig är helt bekymmersfria, men jag har ändå ägt ett antal som har varit både mer eller mindre pålitliga, både privat och genom jobbet. Har även haft en 480 Turbo under en tid som sommarbil och den gav mig väldigt lite bekymmer trots modellens dåliga rykte, så jag är optimist. Som sagt så är jag inte rädd för att skita ner händerna och vet med mig att ta hand om en bil, men det finns ju alltid en gräns när det kommer till bruksbilar. Att en bil går sönder då och då är ju helt naturligt, det handlar ju om mekanik och elektronik i "harmoni". Men om man står och tittar på tre bilar varav en går sönder fem gånger om året, den andra går sönder två och den tredje går sönder en gång så är det ju de två sistnämnda man väger mellan, om du förstår vad jag menar.

Jag kollar inte bara på V70. Jag kollar även på BMW 330i kombi och Audi A6 2.7T. Alla tre modeller är intressanta, men Volvon lockar mest, såvida den inte ger mig för mycket huvudvärk i jämförelse med de andra. Dessutom har jag alltid gillat Volvo och de bilarna har gett mig mest körglädje. :)

En rimlig siffra för mig är ca 5-8k i reparationskostnader per år som max. Jag kör ca 1500 mil om året så det känns som en rimlig bild, även för en tung bil där saker kan skaka loss. ;)
tror nog att V70 in är bättre än vad din budget medger faktiskt.
5-8 K per år håller nog din V70 på banan.
det är slitage delarna som slits för fort med undantag av vad jag räknade upp tidigare.
Så hittar du en V70 med Gul lapp på undersidan av gasspjället = OK, = Bytt
Luft.massemätare där slutsiffran i produktnr. är 40 eller 41 = OK = Bytt
Resten är just slitage delar som inte är omöjliga att fixa själv......
Köp du en V70, om "shit happends" så finns det dessutom gott om billiga begagnade reservdelar av alla de slag. = Billigt....
Freddie :-)
Även jag har orginal spjället på min 00:à
Men jag kör ju på bra olja & ser till at jag har en fungerande vevhusventilation...

Det är mång som inte har bytt gasspjäll (den nya mjukvaran räddar många spjäll)

V70N är en pålitlig kärra, om ni jämför med andra bilar!

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]