- sön 17 apr 2011, 19:31
Min hållning i etanolfrågan är följande. Jag har jobbat med flera företag som antingen gläds åt, alt ogillar, ökad etanolanvändning, samt även ett ledande företag inom biogas. Det finns mängder med teorier och idéer och sätt att räkna, t ex kan en hybridbil vara sämre för miljön än en vanlig bensinbil om man räknar in alla miljöeffekter under bilens livslängd. Hur som helst så vill jag mena att alla de nya drivmedelslag som har kommit det senaste decenniet - etanol, biogas fr a - har varit bra eftersom det dels får konsumenter att tänka mer miljö, dels gör miljönytta genom att t ex spannmålsöverskott går till etanolproduktion. Men när man kommer till en punkt där marginalpåverkan på miljön av ökad användning kan ifrågasättas så är det rimligt att priset på drivmedlet stiger så att kunderna väljer ett annat drivmedel. 38 procent ökning av etanolefterfrågan har säkert att göra med att priset varit förmånligt i förhållande till bensin, vilket det gärna får vara om marginalmiljöeffekten av en energienhet till bilåkning med etanol är lägre än för bensin.
Kan nämna som ex på vad som händer när efterfrågan ökar: att biogasföretaget jag jobbat med först fick betalt för restprodukterna, sen fick komma och hämta dem gratis, nu får betala för dem... samma med etanol, först spannmålsöverskott sen sen sen och till slut miljöovänlig produktion i t ex Sydamerika och transport i oljedrivna fartyg till Europa..
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24