Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vill inte starta nån etanoldebatt, särskilt inte med MattiasD, men det är ju helt ointressant, oavsett drivmedel, för den totala miljöpåverkan vad det drivmedel jag köper kommer ifrån. Om jag låter alla mina lampor vara tända hemma när jag är bortrest och min ström kommer från vattenkraft så måste ju någon annan elkonsument köpa el som producerats på ett mindre miljövänligt sätt. Om man inte greppar marginalresonemang har man diskvalificerat sig från såna här diskussioner. /PH
KKR skrev:Jag tror vi blir tvungna att vänta med att döma ut eller lovorda T4F tills den intoduceras. Just nu är det 2,5FT som gäller som fleifuel för V70 på "Bygg din bil". T 4:an har 3.000 milsintervall, låt oss tro att det blir 1.500 eller ett år trots uppgiften i franska prospektet. Jag tror att de som är kritiska till etanol nog får finna sig i att det är ett av flera bränslen även i framtiden. Försäljningen av E85 ökade med 27% i mars, diesel med 1%.
Ja, det dore intressant att få uppgifterna verifierade från annat håll. Kanske kan s6025t försöka få uppgifterna verifierade? Kanske saknade de uppgifter för serviceintervallet för T4F och chansade att det är samma som övriga 4-cyl flexifuelmotorer från Volvo (1.8F/2.0F), alltså 1000 mil.

27% uppgång för E85 är mycket glädjande siffror.
Min hållning i etanolfrågan är följande. Jag har jobbat med flera företag som antingen gläds åt, alt ogillar, ökad etanolanvändning, samt även ett ledande företag inom biogas. Det finns mängder med teorier och idéer och sätt att räkna, t ex kan en hybridbil vara sämre för miljön än en vanlig bensinbil om man räknar in alla miljöeffekter under bilens livslängd. Hur som helst så vill jag mena att alla de nya drivmedelslag som har kommit det senaste decenniet - etanol, biogas fr a - har varit bra eftersom det dels får konsumenter att tänka mer miljö, dels gör miljönytta genom att t ex spannmålsöverskott går till etanolproduktion. Men när man kommer till en punkt där marginalpåverkan på miljön av ökad användning kan ifrågasättas så är det rimligt att priset på drivmedlet stiger så att kunderna väljer ett annat drivmedel. 38 procent ökning av etanolefterfrågan har säkert att göra med att priset varit förmånligt i förhållande till bensin, vilket det gärna får vara om marginalmiljöeffekten av en energienhet till bilåkning med etanol är lägre än för bensin.

Kan nämna som ex på vad som händer när efterfrågan ökar: att biogasföretaget jag jobbat med först fick betalt för restprodukterna, sen fick komma och hämta dem gratis, nu får betala för dem... samma med etanol, först spannmålsöverskott sen sen sen och till slut miljöovänlig produktion i t ex Sydamerika och transport i oljedrivna fartyg till Europa..
PH
Vad gäller marginaleffekter får vi överlämna det till politiker som får sätta lagar och regler för att hantera detta. Som konsument får vi vad vi väljer att köpa. Köp därför bra grejer. Marginaleffekterna får politikerna ta hand om.
MattiasD skrev:Vad gäller marginaleffekter får vi överlämna det till politiker som får sätta lagar och regler för att hantera detta. Som konsument får vi vad vi väljer att köpa. Köp därför bra grejer. Marginaleffekterna får politikerna ta hand om.
Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar, men det kanske inte är meningen. Marginaleffekter i detta sammanhang har med konsumtion att göra, inte politik. /PH
Användarvisningsbild
av SvenB
perhall skrev:... samma med etanol, först spannmålsöverskott sen sen sen och till slut miljöovänlig produktion i t ex Sydamerika och transport i oljedrivna fartyg till Europa..
Självklart skall vi producera så mycket av våra bränslen så nära konsumenten som möjligt. Det är vad jag fått erfara vara på gång vad beträffar etanol i Finland och, om myndigheterna så bestämmer utbyggnad i Sverige.
perhall skrev:
MattiasD skrev:Vad gäller marginaleffekter får vi överlämna det till politiker som får sätta lagar och regler för att hantera detta. Som konsument får vi vad vi väljer att köpa. Köp därför bra grejer. Marginaleffekterna får politikerna ta hand om.
Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar, men det kanske inte är meningen. Marginaleffekter i detta sammanhang har med konsumtion att göra, inte politik. /PH
Visst är det meningen att du ska förstå. Det jag menar är att som konsument är det svårt att veta vilka marginaleffekter det blir av de val man gör. Som konsument bör man försöka göra miljöriktiga val men ger det marginaleffekter som inte är bra för miljön, är det en fråga politiker ska ta hand om geneom att sätta upp lagar och regler.
T4F är Flexifuelversionen av T4. Bägge kommer nog finnas i Sverige. Jmfr 2,5T och 2,5FT.
I Sverige fanns ju både 2,0 och 2,5T parallellt med etaonlmotorerna hela tiden (även om ytterst få köpte dem). Men eftersom:
a/ kritiken mot etanol är starkare nu
b/ förmånerna med etanol är färre och sämre
c/ det finns mycket fler miljöbilar nu
så kommer ju säkert T4 att säljas också parallellt
PH

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]