- ons 22 jun 2011, 11:56
#541036
Alla som kikat på bilrenoveringsprogram på TV vet väl att det går att fixa till, frågan är bara hur mycket tid och pengar man vill lägga på det. Har man t.ex. inte verktyg som behövs så blir man tvungen att köpa det, sen ska det finnas plats att ställa upp grejorna på och tid - bra om man inte behöver använda bilen under tiden kanske.
Om man nu skulle köpa begagnade skärmar (ja min V40 1.8 -00 är också rostig på framskärmarna) vad är det som säger att de skulle vara så mycket bättre även om de ser bra ut på ytan när man köper de. Kanske bara dröjer ett halvår så börjar man se bubblor och sen är rosten tillbaks på de med.
Jag har en 244 -82 som är mindre rostig än min V40, skillnad på galvaniseringen där kanske?
Men om man skulle skaffa en annan skärm så länge, skruva på den och sedan pyssla med originalskärmen i lugn och ro i sommar, det kanske hade varit en tanke? Man kunde ju sälja den sen när man är klar.
På bildelsbasen.se så kommer väl piratdelarna upp som ny "ekonomidel", skärm kostar 1000-1500 verkar det som.
Den här verkar vara röd:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=21586108
Den har dock L(ätt)Y(t)R(ost) på skärmkanten så det är på gång där redan och sparar väl inte så mycket jobb.
För samma pengar kan man väl köpa slipmaskin, slippapper, zinkspray, spackel, lack och klarlack? Frågan är väl iofs hur lång tid det tar innan det börjar rosta utanför lagningen eller på något annat ställe på skärmen. Färgmatchningen kan bli svår när originallacken har blivit blekt - och även om man får samma nyans så kanske de inte är det längre om något år när de olika färgerna åldrats på olika sätt...
Så det är väl sant att det blir lättast att köpa en ekonomidel och låta en lackerare måla, men vad kostar det om man inte har goda vänner som har lack-verkstad? Man får väl ta det som man har råd med.
Om man nu skulle köpa begagnade skärmar (ja min V40 1.8 -00 är också rostig på framskärmarna) vad är det som säger att de skulle vara så mycket bättre även om de ser bra ut på ytan när man köper de. Kanske bara dröjer ett halvår så börjar man se bubblor och sen är rosten tillbaks på de med.
Jag har en 244 -82 som är mindre rostig än min V40, skillnad på galvaniseringen där kanske?
Men om man skulle skaffa en annan skärm så länge, skruva på den och sedan pyssla med originalskärmen i lugn och ro i sommar, det kanske hade varit en tanke? Man kunde ju sälja den sen när man är klar.
På bildelsbasen.se så kommer väl piratdelarna upp som ny "ekonomidel", skärm kostar 1000-1500 verkar det som.
Den här verkar vara röd:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=21586108
Den har dock L(ätt)Y(t)R(ost) på skärmkanten så det är på gång där redan och sparar väl inte så mycket jobb.
För samma pengar kan man väl köpa slipmaskin, slippapper, zinkspray, spackel, lack och klarlack? Frågan är väl iofs hur lång tid det tar innan det börjar rosta utanför lagningen eller på något annat ställe på skärmen. Färgmatchningen kan bli svår när originallacken har blivit blekt - och även om man får samma nyans så kanske de inte är det längre om något år när de olika färgerna åldrats på olika sätt...
Så det är väl sant att det blir lättast att köpa en ekonomidel och låta en lackerare måla, men vad kostar det om man inte har goda vänner som har lack-verkstad? Man får väl ta det som man har råd med.

- - rolig och klämkäck signatur
V70N 2.4 140Hk -04- -
