Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoT4
tack ska kolla om jag hittar det! men de stod nåt om at de bytar de mellan 8000 och 10 000 min har gått 14 000 kanske inte lönt att byta? ska kolla oljan om den e röd? vadå nollställa adaptionen?vad e d o vad hjälper de till?? MVH Magnus
av metalHJ
Hela systemet med adaptionen är jag inte speciellt insatt i, men det finns säkert dom som kan detta på forumet...

Är själv rätt nyfiken på frågan, för rent grundläggande skulle jag tolka det som att lådan "lär sig" efter varje individ som kör bilen och anpassar växlingen efter förarens körstil. Och varför ett oljebyte skulle betyda att man måste nollställa denna "inlärda" data, har jag inte riktigt kläm på. Någon får väldigt gärna rycka in och förklara :-)-)
VolvoT4 skrev:tack ska kolla om jag hittar det! men de stod nåt om at de bytar de mellan 8000 och 10 000 min har gått 14 000 kanske inte lönt att byta? ska kolla oljan om den e röd? vadå nollställa adaptionen?vad e d o vad hjälper de till?? MVH Magnus
Jag har ingen aning om den tekniska bakgrunden; det enda jag vet är att det bör göras. Grejen är dock den att det inte är arbetet som står för huvuddelen av kostnaden vid en lådsköljning - Volvo tar c:a 800-1000 kr för det - det är oljan som kostar, och då kan man lika gärna låta Volvoverkstaden göra detta, och då med nollställning, vilket verkar vara de enda som kan göra det.
VolvoT4 skrev:så att lämna in den ti volvo som bytar olja och lådsköljer?? den och adaptionen o allt kostar typ 1000?
+ olja. Det är alltså den som kostar skjortan då det krävs minst 10 l, och har du otur 16 l. Oljan kostar ung 500 kr/4 l.
VolvoT4 skrev:en sista sak.. när man bytar lådoljan bör man asså ställa om adaptionen och allt?
Om man har den nya 5-växlade (från MY01 fas två, tror jag).

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att loss[…]