- lör 26 mar 2011, 14:14
#513530
ja det körs Lean (desutom lägger man otroligt stora resurser på att kunderna ska vara nöjda, ingen vill ha missnöjda kunder. Det är bara du som kund som kan tala om för verkstan hur du vill ha det för att du ska vara nöjd. GÖR DET, om du vill att dom ska ändra sitt beteände!)
Det finns inget företag i någon branch som har folk anstälda som inte behövs. Att ha anställt folk är en av de aldra största utgfter man har.
Man kan dra ner på antalet anställda om man vill, men då drar man även ner på kunskapen & servicen mot kunden.
Ta en liten allbilsverkstad, dom är ofta bana några få anstälda. (samt kör defenetivt inte med fasta priser, för det skulle dom inte klara av)
Om jag har en mekaniker som jobbar med kundbilar 8 tim/dag, så kan man göra en beräkning på hur stor inkomst det ger.
Vi kan också vara säkra på att han vet vad han gör, då han endast ha denna arbetsuppgivt & går på kurser för att klara just detta.
Om han nu skulle göra vist lagerarbeta + hämta delar hos andra företag då skulle vi ha mindre inkomst, då han inte kan laga lika många bilar/ dag.
Han skulle desutom behöva utbildning på fler data system & fler arbetsuppgivter, vilket gör att man (kan lite om många saker, istället för mycke om en sak)
Du som kund får en mekaniker som tar längre tid påsig, då han inte är lika drillad att hitta i sin litratur, eller data system. han har heller inget backupp system där annan mek jan ta över eller hjälpa till om han stöter på problem. En repration tar då av förklariga skäm mycket längre tid + att det kan bli fel, om man nu missat nån visentligt i litraturen.
Du som kund betalar då inte för "onödig personal" men du betalar "samma" pris för utfört arbeta, men riskerar at få det sämre utfört. mn kanske inte klarar av att få bilen klar på utsatt tid, är ju inte ovanligt att detdrar iväg flera dagar när en liten verksta stöter på problem, ofta för att dom själva lämnar in bilen hoss märkesverkstan.
Märkesverkstan tar samma pris mot de andra verkstäderna, så du som kund borde ju få betala ett högre pris totalt.
Det vart rörig, tror itne alla förstår va jag menar, men det fisns ingen personal som inte behövs.
Ett bra sätt att hålla ned priset, är att inte utföra alla jobb. struntar man i de jobb som kräver specialkompetens, speciala data prgram, eller avanserade specialverktyg. så kan man så klart hålla ned kostnader regält, men du som kund har då inte bekvämligheten att lämna in bilen på ett o samma ställe oavset vad som ska lagas. Du kommer at få åka runt till olka ställen beroende på vad som gått sönder (vilket mann kanske inte vet i förvag)
Sen om du lämnar in till en allilsverkstad så kan dom omöjligt veta allt om alla bilar. Även om dom skulle ha all litratur så kan man omöjligt få rutin på alla arbeten på alla bilar, det är risk för att man gör fel o har sönder saker, eller gör märken när dörrsidor o sånt ska demonteras.
Allt detta tycker jag säger sig själv, vet inte om ni tycker detta är lika självkkart?
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.