Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Gelis
Jag undrar nu när jag läst dina inlägg CarMan har någonsin dom stora bilverkstäderna kört lean, skulle inte tro det, för jag som kund är fullständigt ointresserad att betala för massa waste som tex massa onödig adm. vilket jag är övertygad, eller vet, att det finns massor av i en större organisation. Sitter massa pappersvändare som kämpar för att bevisa sin egen existens och producerar mer skrivbordsprodukter. Dessa fär vi som kunder betala i verkstadens så kallade fasta priser.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hur menar du då? Skulle teknikern stå ute i kundmottagningen och ta emot din bil? Och sedan gå ut på reservdelsförrådet och hämta de delar han behöver till din bil. För att när du skall hämta den gå ut i kundmottagningen igen. Eller skulle du lämna nycklarna till teknikern i verkstaden. Skulle han i så fall ha en kassa vid sin mekplats? Nej jag tror att nuvarande upplägg med en kundmottagare, en reservdelsman och tekniker är nog bäst.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja det körs Lean (desutom lägger man otroligt stora resurser på att kunderna ska vara nöjda, ingen vill ha missnöjda kunder. Det är bara du som kund som kan tala om för verkstan hur du vill ha det för att du ska vara nöjd. GÖR DET, om du vill att dom ska ändra sitt beteände!)
Det finns inget företag i någon branch som har folk anstälda som inte behövs. Att ha anställt folk är en av de aldra största utgfter man har.

Man kan dra ner på antalet anställda om man vill, men då drar man även ner på kunskapen & servicen mot kunden.
Ta en liten allbilsverkstad, dom är ofta bana några få anstälda. (samt kör defenetivt inte med fasta priser, för det skulle dom inte klara av)

Om jag har en mekaniker som jobbar med kundbilar 8 tim/dag, så kan man göra en beräkning på hur stor inkomst det ger.
Vi kan också vara säkra på att han vet vad han gör, då han endast ha denna arbetsuppgivt & går på kurser för att klara just detta.

Om han nu skulle göra vist lagerarbeta + hämta delar hos andra företag då skulle vi ha mindre inkomst, då han inte kan laga lika många bilar/ dag.
Han skulle desutom behöva utbildning på fler data system & fler arbetsuppgivter, vilket gör att man (kan lite om många saker, istället för mycke om en sak)
Du som kund får en mekaniker som tar längre tid påsig, då han inte är lika drillad att hitta i sin litratur, eller data system. han har heller inget backupp system där annan mek jan ta över eller hjälpa till om han stöter på problem. En repration tar då av förklariga skäm mycket längre tid + att det kan bli fel, om man nu missat nån visentligt i litraturen.

Du som kund betalar då inte för "onödig personal" men du betalar "samma" pris för utfört arbeta, men riskerar at få det sämre utfört. mn kanske inte klarar av att få bilen klar på utsatt tid, är ju inte ovanligt att detdrar iväg flera dagar när en liten verksta stöter på problem, ofta för att dom själva lämnar in bilen hoss märkesverkstan.
Märkesverkstan tar samma pris mot de andra verkstäderna, så du som kund borde ju få betala ett högre pris totalt.

Det vart rörig, tror itne alla förstår va jag menar, men det fisns ingen personal som inte behövs.

Ett bra sätt att hålla ned priset, är att inte utföra alla jobb. struntar man i de jobb som kräver specialkompetens, speciala data prgram, eller avanserade specialverktyg. så kan man så klart hålla ned kostnader regält, men du som kund har då inte bekvämligheten att lämna in bilen på ett o samma ställe oavset vad som ska lagas. Du kommer at få åka runt till olka ställen beroende på vad som gått sönder (vilket mann kanske inte vet i förvag)

Sen om du lämnar in till en allilsverkstad så kan dom omöjligt veta allt om alla bilar. Även om dom skulle ha all litratur så kan man omöjligt få rutin på alla arbeten på alla bilar, det är risk för att man gör fel o har sönder saker, eller gör märken när dörrsidor o sånt ska demonteras.
Allt detta tycker jag säger sig själv, vet inte om ni tycker detta är lika självkkart?
Användarvisningsbild
av Guligan
Gelis skrev:Jag undrar nu när jag läst dina inlägg CarMan har någonsin dom stora bilverkstäderna kört lean, skulle inte tro det, för jag som kund är fullständigt ointresserad att betala för massa waste som tex massa onödig adm. vilket jag är övertygad, eller vet, att det finns massor av i en större organisation. Sitter massa pappersvändare som kämpar för att bevisa sin egen existens och producerar mer skrivbordsprodukter. Dessa fär vi som kunder betala i verkstadens så kallade fasta priser.
Rejmes (orter i t.ex. Östergötland, Närke) jobbar med Lean sedan en tid tillbaka.
Finns Rejmesanställda som föreläser en del för andra företag i Volvohandeln om "förträffligheten" kring Lean.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hur "lean" är det? Är det så att teknikern gör ALLT. Tar emot bilen, plockar reservdelar, gör jobbet, räknar ut priset samt tar betalt och lämnar ut bilen?
Användarvisningsbild
av CarMan
KKR skrev:Hur "lean" är det? Är det så att teknikern gör ALLT. Tar emot bilen, plockar reservdelar, gör jobbet, räknar ut priset samt tar betalt och lämnar ut bilen?

Det du beskriver är personlig service teckniker konsept. vilket går at köra med & utan lean tänk.
lean är ju igentligen nått helt annat.
lean är i grund o botten när man tar bort alla onödig dötid. (med personlig service teckniker bygger man in mer dötid, men ökar kund tillfredställelsen väldigt mycke)
Så vil man konsentrrasig fullt u på lean så ska man inte köra personlig service teckniker, men man kan ju köra personlig service tecknikerkonsept & välja att köra lean på det, för att mnska dötid så mycke det går, trots att man "byggt in" dötid.

Alla verkstäder är helt olika med helt olika förutsättninger, så man gör lite olika på alla ställen.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]