- sön 20 mar 2011, 20:54
#511538
Här är motorhaveri/motorbyte redan ett faktum!
Historia:
V50 2,0D -06
köpt av Volvo april-09 knappt 3 år, ca 13000 mil
Dieselförbrukning ca 0,84 l/mil konstaterades efter ett par tankningar strax efter köp. Klagade eftersom önskan var en bränslesnål bil, fanns/finns en V70 i familjen som drog/drar 0,7 l/mil.
Volvo tog in V50 till verkstad och uppdaterade mjukvaran, bränsleförbrukning ner 2 dl annars bilen oförändrad.
Efter ca 1 år bränsleförbrukning upp igen. I stort sett alla bränslekvitton är sparade, mätarställning noterat.
Jag kör ca 7000mil/år
När det varit dags för service har bilen blivit "servad" av en "släkting" som jobbar/jobbade på fordverkstad, bilen är ju en förklädd Ford Fokus även om motorn är fransk.
Additivet fyllde jag själv på med hjälp av en annan bilexpert som jobbar på bilverkstad inom volvokoncernen
Ett tag efter påfyllningen (22033 mil) ville bilen ha bränslesystemservice snarast (färddatormeddelande) och då till volvoverkstad som fick "tala" om för datorn att "grilloljan"/additivet blivit påfyllt. Då försvann meddelandet. Men jag passade då på, som alltid när jag har haft kontakt med volvoverkstaden, att nämna den höga bränsleförbrukningen. Men inget att göra enl. dem då.
Vid ca 20.000 milaservicen påpekade min serviceman att det var lite oljesöligt runt något sorts spjäll (som man tar bort när man byter olja) ev kunde det vara defekt och påverka bränsleförbrukningen. Det byttes men ingen skillnad på något övrigt i bilen. Hade alrig hört talas om att oljenivån kunde stiga, då kanske man reagerat.
När bilen gått närmare 23000 rusade motorn fast jag hade stannat bilen och slagit av tändningen, har senare fått höra att man skull gjort ett typ stort "kärringstopp" så motorn dött, nu gick den på högsta varv till den aldrig gick att starta mer.
Bärgning till volvoverkstad som sa motorhaveri pga mycket förhöjd oljenivå
De kunde tänka sig byta motor för 38000 kr men hade mycket att göra just då så motorbytet blev bytt av min vanlige serviceman, köpte beg. motor från samma ställe som volvo hade tänkt köpa motorn, ev samma motor som det nu blev.
Nu mycket koll på oljenivån efter 200 mil förhöjd nivå igen bytte olja. Åkte till volvoverkstad för ev behövde datorn veta att det var ny motor, men det var inget som datorn behövde veta, den var så lik motorn som den hade tidigare.
Men de bytte saker de trodde kunde påverka men det enda det påverkade var att det blev mindre pengar i plånboken
Efter ytterligare 200 mil till volvo igen 2 cm över, nytt oljebyte. De bytte partikellfilter och kollade nivån på addetivet. Kollade med tidigare volvoverkstad så partikellfilter blivit bytt vid 12000 och det hade det. Nu lämnade de ut bilen med en cm under max. De försökte uppdatera allt som fanns att uppdatera i mjukvaru väg om jag fattat rätt.
Annars oförändrat läge bara ännu mindre i plånboken
Fortsatt koll på oljenivån, i dag strax över max.
Bränsleförbrukningen har börjat bli lite växlande efter motorbytet. ca 5-10% runt 0,6 övrigt runt 0,8. Man håller på att bli knäpp i huvudet, man glor på bränsleförbrukning och oljesticka för ofta för att det skall vara hälsosamt.