NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tyr
Jo det är en 4-cyl men artikeln gällde volvos femmor. Massor kallades tillbaka, se länk:
http://svt.se/2.22620/1.1987230/volvo_a ... tals_bilar

Jag hade senaste mjukvaran så frågan är om de klantat till sig på V50 4-cyl med denna, ska försöka få en nergradering.

Min ligger nästan alltid på 0.65-0.8

Jag ska nog be dem kolla spridarna, de kanske också kan börja läcka när bilen kommer upp i arbetstemp. Det är då som förbrukningen brukar stiga. Det är även då regenereringen ska sätta igång(vid arb temp), när det är dax förståss(var 30-100 mil), om jag förstått det hela rätt.
Senast redigerad av 1 Tyr, redigerad totalt 0 gånger.
av totte48
Det var ju tur, Tyr, att du upptäckte oljenivån i tid, detta är tydligen ett fel som återkommer på denna modell, bränsleförbrukningen som du nämnder stämmer väl med den bilen jag talat om, även den att går ner till normal förbrukning ibland.
Vore kul om du återkommer så vi får veta vilket fel det är på din bil.
Jag har själv funderingar kring att köpa diesel men när man hör detta kan man ju tveka
av hesen
Hej!

Ang rusande motor varv så låter det lite som att turbon har lämnat in. Har varit med om det på volvos entreprenad maskiner att om turbon lämnar in så att oljan far in i insuget tänder motorn på oljan och antingen dör pga övervarvning eller går tills oljan är slut villket innebär att motor skär men oftast så har den varvar ihjäl sig.
Bara en tanke.

//Henke
av Tyr
Kollat en hel del på Engelska o lite på ett Tyskt forum nu så det jag skriver här nedan är inte mina påståenden utan sådant jag läst och uppfattat(ev missuppfattat) från andra.

PSA motorn i Peugeot/Citroen utförande verkar lösa upphättningen/bränningen(regenereringen) av partikelfiltret genom spruta in extra diesel via en separat spridare direkt till partikelfiltret.

På Volvo (i Europa?) så sprutas extra diesel vid regenerering in via ordinarie spridare i "fel takt", så den ej förbränns förrän den når kat o partikelfilter. Förståss en billigare lösning för Volvo, i teorin. (Tydligen har de infört den "dyrare" lösningen nu av någon konstig anledning....)

Även om regenereringen "fungerar som den ska" så verkar oljan kontamineras/spädas ut med diesel. Därför har Volvo ändrat oljemängden vid oljebyte så det inte ska bli för mycket "vätska" innan det är dax igen efter 2000 mil. Det har ju påståtts att det "stått fel" i verkstädernas instruktioner i början, därav för hög oljemängd... Nu när jag var inne sist så fyllde de på så det var ca 1 cm kvar till max.

Tyvärr så verkar min bil regenerera mest hela tiden så redan efter 100 mil så är olje/diselblandndningen över maxgränsen. Vi får se på torsdag vad de hittar för fel då bilen ska in på Rejmes i Örebro.

Ny mjukvara har ju införts på Volvos femmor, antagligen för att minska mängden diesel vid regenerering och vissa har farhågor att partikelfiltren kommer täppas igen tidigare pga det ?? De är ju inte så billiga.

Jag har också ny mjukvara och vissa V50 2.0d ägare med motorer som gått en del (15 000+ mil) kopplar ihop ny mjukvara med att bilen börjar dra mer diesel och att oljenivån stiger ?? totte48 - Vet du om dotterns bil fått ny mjukvara innan haveriet?

Ett testinstitut i England tar in prover på använd olja där nivån varit för hög, för att samla fakta till en ev stämning av Volvo, en pensionerad oljeexpert som tagit initiativet.De tillhandahåller burk o slang men kostade nog en slant.

Tja, det var lite av vad jag skummat igenom idag.

Kan tillägga att flera uppfattar det som att servicepersonal har fått munkavle.

Någon som hört några detaljer om exakt hur styrningen av regenereringen fungerar och vad de ändrat i mjukvaran ?

Själv hade jag mailkontakt med Göteborg angående misstänkt ofta förekommande regenerering, men när jag dessutom upptäckte väldigt hög oljenivå och ville ha kontakt med en service/eftermarknadsansvarig så bröts kontakten. Den har kommit igång igen men givetvis hänvisas man bara till "din Serviceverkstad" och "vi är inga tekniker", tydligen har jag tilldelats en serviceverkstad, nåja, jag testar med en tredje volvoverkstad och hoppas på "tredje gången gillt".
Senast redigerad av 1 Tyr, redigerad totalt 0 gånger.
av Tyr
Om den var inne på ordinarie service/oljebyte vid 18 000 mil så fick den troligtvis ny programvara.
1000 mil senare var det i alla fall adjöss.

Min hade 500 mil efter näst senaste oljebytet och förmodad uppdatering en nivå på c:a 3 cm över max.
av fantast59
Här är motorhaveri/motorbyte redan ett faktum!

Historia:
V50 2,0D -06
köpt av Volvo april-09 knappt 3 år, ca 13000 mil
Dieselförbrukning ca 0,84 l/mil konstaterades efter ett par tankningar strax efter köp. Klagade eftersom önskan var en bränslesnål bil, fanns/finns en V70 i familjen som drog/drar 0,7 l/mil.
Volvo tog in V50 till verkstad och uppdaterade mjukvaran, bränsleförbrukning ner 2 dl annars bilen oförändrad.

Efter ca 1 år bränsleförbrukning upp igen. I stort sett alla bränslekvitton är sparade, mätarställning noterat.
Jag kör ca 7000mil/år

När det varit dags för service har bilen blivit "servad" av en "släkting" som jobbar/jobbade på fordverkstad, bilen är ju en förklädd Ford Fokus även om motorn är fransk.

Additivet fyllde jag själv på med hjälp av en annan bilexpert som jobbar på bilverkstad inom volvokoncernen
Ett tag efter påfyllningen (22033 mil) ville bilen ha bränslesystemservice snarast (färddatormeddelande) och då till volvoverkstad som fick "tala" om för datorn att "grilloljan"/additivet blivit påfyllt. Då försvann meddelandet. Men jag passade då på, som alltid när jag har haft kontakt med volvoverkstaden, att nämna den höga bränsleförbrukningen. Men inget att göra enl. dem då.

Vid ca 20.000 milaservicen påpekade min serviceman att det var lite oljesöligt runt något sorts spjäll (som man tar bort när man byter olja) ev kunde det vara defekt och påverka bränsleförbrukningen. Det byttes men ingen skillnad på något övrigt i bilen. Hade alrig hört talas om att oljenivån kunde stiga, då kanske man reagerat.

När bilen gått närmare 23000 rusade motorn fast jag hade stannat bilen och slagit av tändningen, har senare fått höra att man skull gjort ett typ stort "kärringstopp" så motorn dött, nu gick den på högsta varv till den aldrig gick att starta mer.
Bärgning till volvoverkstad som sa motorhaveri pga mycket förhöjd oljenivå
De kunde tänka sig byta motor för 38000 kr men hade mycket att göra just då så motorbytet blev bytt av min vanlige serviceman, köpte beg. motor från samma ställe som volvo hade tänkt köpa motorn, ev samma motor som det nu blev.

Nu mycket koll på oljenivån efter 200 mil förhöjd nivå igen bytte olja. Åkte till volvoverkstad för ev behövde datorn veta att det var ny motor, men det var inget som datorn behövde veta, den var så lik motorn som den hade tidigare.
Men de bytte saker de trodde kunde påverka men det enda det påverkade var att det blev mindre pengar i plånboken

Efter ytterligare 200 mil till volvo igen 2 cm över, nytt oljebyte. De bytte partikellfilter och kollade nivån på addetivet. Kollade med tidigare volvoverkstad så partikellfilter blivit bytt vid 12000 och det hade det. Nu lämnade de ut bilen med en cm under max. De försökte uppdatera allt som fanns att uppdatera i mjukvaru väg om jag fattat rätt.
Annars oförändrat läge bara ännu mindre i plånboken

Fortsatt koll på oljenivån, i dag strax över max.
Bränsleförbrukningen har börjat bli lite växlande efter motorbytet. ca 5-10% runt 0,6 övrigt runt 0,8. Man håller på att bli knäpp i huvudet, man glor på bränsleförbrukning och oljesticka för ofta för att det skall vara hälsosamt.
av Tyr
Fick tipps idag från en Volvoservicefirma i Gbg att det finns en termostat i partikelfiltret som kan vara trasig, då blir allt knas. Eller om nu tryckgivaren till partikelfiltret är ok så kan man få blåsa rent rören mellan givaren o filtret.

Får kolla upp detta./t
av armstarke
Verkligen tragiskt att dessa dåliga motorer monteras i Volvobilarna.
Felen man läser om här tycker jag är oacceptabla på nya motorer idag.
Tekniken och kvaliten borde vara bättre,tycker man läser ofta om problem
med 2,0 diesel motorerna.

mattias
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]