Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade fel på en temp-givare till avgasreningen. Symtomen blev inget turbotryck... Felet kom någon gång ibland först (slö) och sedan med tätare intervaller...
Var inte att rekommendera att köra enl min mek för regenereringen är ur funk!!!
Om du ringt volvo assistans istället för att sriva tråden så hade du haft en hel bil idag, eller senast imorgon. det he vär varit bättre än att kolla om nån haft liknande symtom, eller om nån har gissar rätt (varet på om någn gissar rätt får vi vänta med till du lämnar in bilen på en verkstad)
felet har ju pågått i minst 4 gånger 30 minuters pass, så någon partikel regenering kan det väl knappast vara, bilen skall iaf in på måndag morron och få sin dom
CarMan skrev:Om du ringt volvo assistans istället för att sriva tråden så hade du haft en hel bil idag, eller senast imorgon. det he vär varit bättre än att kolla om nån haft liknande symtom, eller om nån har gissar rätt (varet på om någn gissar rätt får vi vänta med till du lämnar in bilen på en verkstad)
Ge dig nu CarMan, att ringa din "Volvoassistans" eller åka till verkstad utesluter väl inte att man ställer frågor här i forumet. Du bör nog upplysa om du skriver inlägg som privatperson eller i din roll som anställd på Volvo verkstad.
Att sedan Volvo inte lyckats utveckla en loggningsfunktion som sparar felaktigheter som t.ex. motorstyrning upptäcker utan att man måste bogsera bilen till en verkstad för att direkt vid feltillfälle läsa av är riktigt svagt.
Jag har varken tid eller möjlighet att beställa Volvo Assistans om något temporärt fel uppträder för ett verkstadsbesök.

Ber övriga om ursäkt att jag avvikit från trådens innehåll, men då vi har en "volvomekaniker" här i forumet skulle man kunna önska få lite tips om vad problemet kan vara i vänlig ton och sedan på slutet som tillägg "men för att vara riktigt säker bör en verkstad få analysera problemet".

Och åter till frågan. Har aldrig haft detta fenomen på vår diesel och ska jag vara riktigt ärlig har jag aldrig märkt av när den rensar partikelfilter.
AndS: Håller med dig.

Carman: Att folk skriver trådar här innebär ju inte per automatik att man struntar i att ta kontakt med sin verkstad. Ofta är det dock lång väntetid (ringde precis nu å bokade och fick tid om två veckor), och den man bokar tid med vet oftast inte så mycket, och för att vara på den säkra sidan så säger dom ju allt som oftast att man ska låta bilen stå oavsett vad felet är.
Sen behandlar ju verkstäder sina kunder olika, och vet man att någon annan tex fått en uppdaterad programvara för något så är det lättare att få det samma själv om man hänvisar till denne.
Standard svaret på Volvoverkstaden är "detta problemet har jag aldriiiiiig hört talas om tidigare"
Även om det skrivits spaltkilometer om samma problem här på forumet och vad verkstaden gjort för åtgärder för andra olycksbröder, så är det "okänt" för Volvoverkstaden när man drar det för "teknikern"
igår den 3 januari var då bilen hos doktorn, felet berodde på en någon tempgivare som inte ville fungera, nu skall den funka, min gamle pappa fick åka och lämna in den, men litar på att den funkar igen som den ska, får vi se när jag åker på verkstad igen,
CarMan skrev:Om du ringt volvo assistans istället för att sriva tråden så hade du haft en hel bil idag, eller senast imorgon. det he vär varit bättre än att kolla om nån haft liknande symtom, eller om nån har gissar rätt (varet på om någn gissar rätt får vi vänta med till du lämnar in bilen på en verkstad)

Hallå .... nu är du ju ute och cyklar totalt CarMan....... Läs igen...
Gurra82 skrev: vid gaspådrag så händer det i stort sett ingenting efter 1500 varv då det borde hända massor enligt mig, efter en halv minut när man plockat några växlar så fungerar den normalt igen,
Bilen känns lite seg under acc i 30 sekunder sedan är det borta.... det passar knappast in på Assistance villkoren

Volvo Assistans ger rätt till hjälp på vägen om bilen
oförutsett slutar att fungera och är obrukbar. Volvo
Assistans gäller för produktrelaterade driftstopp såsom
maskinhaveri eller annat tekniskt eller elektriskt fel som
är oförutsett

Trådskaparen hade fått betala hela kalaset själv..... och vad skulle Assistance gjort, Bogserat homon för att bilan var lite seg i 30 sekuner ?:-/ ?:-/
VolvoB20 skrev:

Hallå .... nu är du ju ute och cyklar totalt CarMan....... Läs igen...
Gurra82 skrev: vid gaspådrag så händer det i stort sett ingenting efter 1500 varv då det borde hända massor enligt mig, efter en halv minut när man plockat några växlar så fungerar den normalt igen,
Bilen känns lite seg under acc i 30 sekunder sedan är det borta.... det passar knappast in på Assistance villkoren

Volvo Assistans ger rätt till hjälp på vägen om bilen
oförutsett slutar att fungera och är obrukbar. Volvo
Assistans gäller för produktrelaterade driftstopp såsom
maskinhaveri eller annat tekniskt eller elektriskt fel som
är oförutsett

Trådskaparen hade fått betala hela kalaset själv..... och vad skulle Assistance gjort, Bogserat homon för att bilan var lite seg i 30 sekuner ?:-/ ?:-/
Självklart hade han fått betala själv samt så hade han varit utan bil ett par dagar. Så vida inte assistans geer företräde i verkstan. Men föga troligt......

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]

En D2 skulle jag säga. Ligger på 0,45 m[…]

När jag svänger ganska kraftigt, tex i e[…]

Hejsan, köpte mig en V60 T3 2011 idag, och te[…]