Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredric1
wissel skrev:Om jag vore i ditt ställe, skriv ut dessa bilder, gå ner o öppna motorhuven så hittar du startmotorn. Kolla sedan den vita sladden, lyft av den, knip ihop den lite grann med en tång o sätt tillbaka. Vips = Allt Okej.
hej Wessel! Tack för ditt svar. Inser att jag måste förtydliga mig lite dock.
Den vita kabeln sitter så pass trångt till att jag endast kommer åt att peta på den så jag kan tyvärr inte få oss den och förmodligen inte heller sätta tillbaka den. Så vad jag undrar är om någon vet vad den fyller för funktion och om den kan tänkas vara orsaken till mitt problem (lättare att kommunicera med verkstan om jag vet). Vad det gäller startmotorn så vet jag som sagt inte var startmotorn sitter och jag gissar att det inte står "startmotor" på den så det var därför jag undrade var den sitter. Jag gissar att den sitter under generatorn. Du kanske vet?
Tack för hjälpen! /F
Användarvisningsbild
av wissel
Den kabeln är en Signalkabel till startmotorn och är ett rejält vanligt Fel på Volvo V70 m.fl. Glapp i den resulterar i en helt "död" startmotor, Gud vet hur många Startmotorer det har bytts på ägarnas bekostnad i onödan och pga. Mekarnas ointresse av sina jobb. Jag säger inte att det med säkerhet är just det felet på din bil men vart fall är det det första som borde kollas innan dom i vanlig ordning "skenar" med fantasier o kostnader.
Som du läser så är min tilltro till vissa verkstäder NOLL. Vart fall i Fjollträsk.
:-)
av fredric1
wissel skrev:Den kabeln är en Signalkabel till startmotorn och är ett rejält vanligt Fel på Volvo V70 m.fl. Glapp i den resulterar i en helt "död" startmotor, Gud vet hur många Startmotorer det har bytts på ägarnas bekostnad i onödan och pga. Mekarnas ointresse av sina jobb. Jag säger inte att det med säkerhet är just det felet på din bil men vart fall är det det första som borde kollas innan dom i vanlig ordning "skenar" med fantasier o kostnader.
Som du läser så är min tilltro till vissa verkstäder NOLL. Vart fall i Fjollträsk.
:-)
Tusen tack för tipset
/ Fredric, Fjollträskinvånare
av bengtss0n
Hej,

Har exakt samma problem som beskrivs här, ibland är bilen helt tyst när jag vrider runt nyckeln. lika dant dag 2 men sen dag 3 kan den helt plötsligt starta utan att jag har petat på den.

Var det kontakten som glappade för dig fredric1, hur gick det?

antar att det funkade eftersom det inte finns några fler inlägg =)
av fredric1
bengtss0n skrev:Hej,

Har exakt samma problem som beskrivs här, ibland är bilen helt tyst när jag vrider runt nyckeln. lika dant dag 2 men sen dag 3 kan den helt plötsligt starta utan att jag har petat på den.

Var det kontakten som glappade för dig fredric1, hur gick det?

antar att det funkade eftersom det inte finns några fler inlägg =)
Hej
Återstår att se om det var det som var felet.
var hos verkstan igår och han kunde konstatera att a) den vita kabeln på bilderna i denna tråd inte var signalkabeln utan jordkabeln. Den satt fastdragen rejält så att det är glapp i den är inte troligt b) signalkabeln, som sitter under den vita jorden, satt fast som den borde. Han drog ut den och när jag då testade att starta så uppstod exakt samma symptom som jag beskrev i första inlägget. Har förstått att flera haft problem med denna kontakt speciellt vid kalla och fuktiga årstider som nu.

Kanske kan det faktum att han tog bort och satte tillbaka signalkabeln hindra att problemet uppstår igen, förutsatt att det är dålig kontakt här. Om inte, så är hans teori att det är ett fel i tändningslåset i läget där man skickar signal till startmotorn. Nästa gång problemet uppstår (förhoppningsvis aldrig mer) så sa han att jag skulle vrida nyckeln till startläget och "jucka" lite på den då. Om den går igång då så är felet förmodligen där.
av björnbobbo
fredric1 skrev:Jaha ja. Idag hände det igen. :evil: :evil: :evil:
Testade att rucka lite på den vita kontakten som bärgaren sa förra året (se start på denna tråd). Efter ett par försök så lyckades jag starta. Den vita kontakten täcks av en krympslang (det är den som är vit) och jag vet inte ens om det är en kontakt. Den känns väldigt lös när man tar på den och det är svårt att komma åt. Bifogar bilder så att ni förhoppningsvis kan identifiera vad det är för något och förrhoppningsvis säga om det är logiskt att felet är här.

Bild
Bild
jag hade samma fel pch följde tipsen jag fick och bilen startade direkt. tack för hjälpen det var kanonbra. "bobbo"

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]