Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

tuxedo skrev:Kom du åt att demontera tempgivaren utan att lossa insuget?
Är bara lite nyfiken för tempgivaren sitter ju väldigt trångt.

Hoppas att bilen går bra när du bytt den.

//tuxedo
O ja det är inga problem alls att komma åt, lite blodspila brukar det bli, men jag och min bil är mer eller mindre blodsbröder vid detta laget :lol:

Smidigast går det med en ringnyckel utan "hals".
Säg den lycka som varar...
Bytt till NY tempgivare som för säkerhets skull kontrollmättes innan montering. Bytte även vacuumslangar som va dåliga.

Resultat:
Bilen startar inte alls med LMM inkopplad. Kopplas den ur startar den och går jämt med låg tomgång, men dör om man gasar för fort.
Felkod 1-2-3 på bränslet "motortempgivarsignal saknas eller är felaktig".
Felkod 2-2-4 på tändning "motortempgivarsignal saknas eller är felaktig".

Jag börjar bli lite smått irriterad av att inget hjälper. Finns ju roligare saker att göra på julafton :)
Den där motortempgivaren har ju så att säga dubbelfunktion vad jag fårstått,en sladd till bränsleboxen,en till tändboxen,du får helt enkelt mäta,kolla så att det är iallafall några volt på den med tändning på,du verkar ju ha en bok att kika i,står kanske där,hojta till annars så kan säkerligen någon det. Kan ju blivit kontaktstrul i och med boxen,boxarna varit loss,kanske dålig jord. :)
.......Bara lägga till,hoppas du satte dit rätt givare.Den ena sladden i kontaktstycket,gråvit går till pinne 13 på bränsleboxen,rödsvart till pinne 2 på tändboxen. Verkar ju som felen avlöser varandra,brukar vara jordfel då. 8)
Hemulen skrev:.......Bara lägga till,hoppas du satte dit rätt givare.Den ena sladden i kontaktstycket,gråvit går till pinne 13 på bränsleboxen,rödsvart till pinne 2 på tändboxen. Verkar ju som felen avlöser varandra,brukar vara jordfel då. 8)
Ja, jag får gå igenom jorden tror jag. Vart är allt jordat? Spridarna vet jag, men boxarna...
Bryter mig in i tråden lite! Att bilen startar när du drar av luftmmassemätaren tyder på att lmm är kass ( bilen går i halta hem) Men jag tror även att du har kabelfel, plocka av kontaktstyckena under förstärkningarna till hjulhustornen, där har du skarven till effektjorden till styrenheten (höger sida) du har dessutom två kablar till tempgivaren (en på höger och en på vänster) Gör kontakterna rena och fetta in dem ordentligt, många "konstiga"sporadiska fel ofta fuktrelaterade finns i dessa kontakter.
rd350 skrev:Bryter mig in i tråden lite! Att bilen startar när du drar av luftmmassemätaren tyder på att lmm är kass ( bilen går i halta hem) Men jag tror även att du har kabelfel, plocka av kontaktstyckena under förstärkningarna till hjulhustornen, där har du skarven till effektjorden till styrenheten (höger sida) du har dessutom två kablar till tempgivaren (en på höger och en på vänster) Gör kontakterna rena och fetta in dem ordentligt, många "konstiga"sporadiska fel ofta fuktrelaterade finns i dessa kontakter.
Ja just de! Att jag inte tänkte på dom jäkla kontakterna...

Ska ta isär dom och smörja och rengöra ordentligt, är säkert aldrig gjort. Det är dom två stora grå kontakstyckena du menar va? Dom kan jag tänka mig kan ställa till problem när bilen blir till åren, och kan säkert vara en orsak till att bilen beter sig som den gör, för den ska ju inte bara kunna bli konstig när den går klockrent innan.

En tanke är även hur bilen står n&[…]

Volvo car UX

Nu har även jag fått denna uppdatering […]

Varför blev det en spricka eller trasig toppl[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]