Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Till dalldall: Blev det av idag? Du kanske håller på just nu :wink:?

Nån som har erfarenhet av ad-center fläktmotor för 700kr?
Sen har de även en för 1200kr inkl fläkthjulet, samma motor?
PS. Jag har dålig erfarenhet av "billiga" fläktar till 850, i mitt fall från skruvat.se. DS.
tyvärr inte hunnit än, fått andra problem, dock inte med bilen, fast den "nya" fläkten jag satte i stannade med några ggr, måste vara fel på ecc enheten kanske? har tre barn på heltid med, men i helgen e jag nog fri så förhoppningsvis då, vill ju gärna ha en fläkt renoverad o klar om det skulle behövas, o det verkar ju som även nya fläktar e dåliga. kan ju undra hur dom gör med lagren innan ihopsättning???? kanske bara smörjer lite o då håller det inte länge.
Hej, tänkte bara säga hur det gick med min kupéfläkt:

Det blev till slut så att jag köpte en helt ny motor på AD-Center för cirka 600kr.
Jag ångrar att jag inte gjorde så redan i somras (när den första la av). På den tiden valde jag istället
att köpa en komplett enhet på skruvat.se för cirka 1200kr, som jag dessvärre fick reklamera på grund
av fruktansvärt oljud från motorn och dessutom kraftig obalans i fläkthjulet så att hela instrumentbrädan
och ratten skakade, redan vid halvt flås. Jag fick då en ny från skruvat.se, men den var precis lika usel
så den reklamerade jag också. Sen köpte jag en begagnad komplett enhet på skroten för 700kr, och det
var när den började gnissla som ett helt zoo som jag startade den här tråden...

Motorns axellager var nog rätt slitna trots allt (kände glapp i axeln) så jag behövde ju inte vara rädd om den ;-//.
För att få loss det gamla fläkthjulet (som var i perfekt skick och snurrade vibrationsfritt) var det bara att banka
på motoraxeln (med en körnare) tills fläkthjulet var helt frigjort från axeln. Detta förfarande ska man nog inte
använda sig av om man tänkt behålla sin motor :wink:.
För att montera fläkthjulet på den nya motorn så ställde jag helt enkelt motorn direkt på golvet
(alltså "axelsnutten" mot golvet, så att axeln för fläkthjulet pekade rakt upp), sen var det bara att försiktigt
pressa (i mitt fall slog jag försiktigt med en hammare på en tjockväggig lagom stor hylsa med "gummiduk"
mellan hylsan och fläkthjulsnavet (för att skydda fläkthjulet) tills det hamnade lagom långt in på motoraxeln.

Den nya motorn är (såklart) inte riktigt lika tyst som original, men helt acceptabelt,
och då ska ni veta att jag är ganska känslig för oljud :wink:. Men självklart ska jag
ändå ljudisolera i efterhand, så att det till slut blir "orginalljud" ;-//.
tjenare!jag har haft funderingar på att demontera fläktmotorn,men innan jag gjorde detta, köpte jag en ny på skruvat.problemet är att det behövs penetrerande olja för att få tyst på fläkten,den är dyr.innan man demonterar,försök att bryta upp låsningarna på sidorna runt själva lindningens utsida,svårt att se.det underlättar om man har tillgång till en press.

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]