PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Är det den här "trappstegsformade" nackstödet som ni "originalfreakar" vänder er emot?
Jag hade dom extra tillhörande kuddarna i min 245. Det var visserligen av årsmodell -92, Men det kanske gav ett annat synintryck ändå?
(Bilden är ur en 70-talshandbok).

Bild
Användarvisningsbild
av P1800
Ja, det är dom nackstöden.

Beträffande varvräknare så tror jag inte att det ska var så svårt att hitta en till din bil. De brukar dyka upp i auktioner på tradera med jämna mellanrum. Ett komplett begagnat instrument kan du då och då hitta på marknader för en hundring. Det är inte heller fel att ett komplett instrument på hyllan. både hastighetsmätare och spänningsstabilisatorn är benägna att gå sönder. (Nu har vi kommit ifrån ämnet...)

Skinnstolar till bilen är kanske lättare att hitta från en 164? Det finns nog flera av dom än 140GL.
av Ulffredriksson
Hej!

Tack för det! Det var en del goda råd! Det ska jag kolla efter. Aldrig fel med lite extra reservdelar som inte kostar skjortan!! :-)

164 stolar då passar rakt av?

Tusen tack än en gång!! :-)
Användarvisningsbild
av P1800
164-stolarna passar rakt av i en 144. på 142 måste man bygga om. Jag tror att det passar att flytta beslagen men det måste du kolla. Tänk på att det skiljer i utförande mellan årsmodellerna. Breda nackstöd t o m 1971. Andra gångjärn / ryggjustering kanske -73? Jämför mot de som sitter i din bil!
Användarvisningsbild
av P1800
Trådskaparen efterlyste varvräknare till -73 140.

Ett 240 instrumenthus med varvräknare ligger ute på blocket. Så vitt jag vet passar allt utom själva huset i en 140.

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... m?ca=9&w=3
av Arne
Det finns två fabrikat av intsrument. VDO och Yazaki. VDO har den vita nålen målad genom centrum, Yazaki har centrum målat svart. Mätarna passar inte att växla mellan varandra.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]