- sön 07 nov 2010, 13:40
Jag byter däck själv och förvarar dom hemma. Eldar med ved gör jag också. Fast jag köper inte halva grisar. Stor familj = HEL GRIS :mrgreen:
Moderator: Moderatorer
CarMan skrev:jag tror defenetivt inte att kunden är skrämd att vända sig till olka företag sitälet för att göra det själv.Känns som första gången jag håller med dig CarMan! Håller med Pettson oxå, inte kul att öppna huven på en nyare bil o mötas av svarta kåpor som "skriker" koppla upp mig mot en dator och lägg tillbaka hylsnyckelsatsen!
Kunden vill själv betala för att slippa göra det (det är tråkigt & lite besvärligt) man väljer att lägga några kronor på att ha ett bekvämt liv (vardags lyx)
Hur många köper en halv gris? jaag tror de flästa köper färdig styckade bitar i affären, trots att det är dyrare.
Jag tror många kan byta till vintehjul & har plats för dom, men det är bekvämt att slippa lasta in dom i bilen för att åka till en GDS hall (allternativt byta på gatan/uppfarten)
Varför har du internett hemma, du får lu låna det gratis på bibblan. Varför har du mobiltelefon, kan du inte ringa när du kommer hem? Jo för det är bekvämt!
Jag o många mer kan betala för att ha lite bekvämt (jag har bergvärme, skulla aldrig i livet elda med ved, då det är för mycke jobb!
CarMan skrev:jag tror defenetivt inte att kunden är skrämd att vända sig till olka företag sitälet för att göra det själv.1/ Där har jag gett min åsikt.
Kunden vill själv betala för att slippa göra det (det är tråkigt & lite besvärligt) man väljer att lägga några kronor på att ha ett bekvämt liv (vardags lyx)
Hur många köper en halv gris? jaag tror de flästa köper färdig styckade bitar i affären, trots att det är dyrare.
Jag tror många kan byta till vintehjul & har plats för dom, men det är bekvämt att slippa lasta in dom i bilen för att åka till en GDS hall (allternativt byta på gatan/uppfarten)
Varför har du internett hemma, du får lu låna det gratis på bibblan. Varför har du mobiltelefon, kan du inte ringa när du kommer hem? Jo för det är bekvämt!
Jag o många mer kan betala för att ha lite bekvämt (jag har bergvärme, skulla aldrig i livet elda med ved, då det är för mycke jobb!
ÄRRet skrev:Snacka om mer svar än vad som behövdes. Bara att erkänna att vissa vill betala för "att slippa bry sig". Skulle du åkt till Polen med din axel? Mycket billigare...Nu med facit i hand hade det troligen varit bättre, kan ju inte vara sämre känns det som. Kanske hade dom inte gjort fel där första gången?. Då hade jag sluppit andra gången. I en helt annan tråd har jag beskrivit hur svensk sjukvård fungerat så.. Polen kanske hade varit ett bättre alternativ.
motorelf skrev:Jag håller tillfullo med. Ibland kan en högre kostnad för en del ätas upp om man så att säga kan slå två flugor i en smäll.Det är presis det jag menar. hade du valt att gå till den dyrare verkstan (som faktiskt inte alltid är dyrare även om man generelt tror det) så hade dom kanske kunnahjälpt dig på ett mer korekt sätt, dom kan ju din bil (det är inte lätt att kunna allt om presis alla bilar,säger sig självt att det blir lite så att man kan lite om många bilar sitället för mycke om få bilar)
Men i mitt fall så tycker jag nog att verstaden inte gjorde ett bra jobb. De visar inte upp någon yrkeskompetens för mig som kund, utan går ut och trycker på den lilla knappen får ett gäng felkoder, går in och kollar i sina listor vad delarna kostar, ger mig en offert på priset. Detta hade jag kunnat fixa själv, vilket jag även gjorde. Det som förbryllar och retar mig är att när jag pratar med bilia, så får jag ett helt annat svar. Mekonomen sa: Vi måste byta dessa delar, pris 8000+kronor fanns ingen tvekan om att detta kommer det att kosta. Bilia svarade något mer i stil med: Nja det kan ju vara allt men troligen räcker det med att du kan byta "det". Det var ju denna kompetens som jag som konsument efterfrågar och gärna betalar för, men att en tomte läser av kollar i listor och inget mer betalar jag inte för......eller är en gammal volvo 850 glt så ovanlig och så komplex i sin konstruktion att det endast de äldsta volvomekanikerna med 400 år i yrket som klarar av att laga dessa underbara bilar???