zenita123 skrev:Jag vet att en polare hade in sin V70 som tickade rejält i motor men den vart knäpptyst efter detta fick jag nyss reda på o en massa bilfirmor anlitar verkstäder som har denna metod bilarna får tillbaks sina ursprungshästar i motor efter behandlig värt att testa
Pratar vi om dold reklam nu?
Jag känner igen iallafall totalt 11 bilhandlare så väl att jag vet vad som pågår i kulisserna och INGEN varsej använder detta, eller skulle rekommendera detta. Biltillverkarna rekommenderar det inte heller, inte en enda faktiskt. Kanske är det annorlunda på din front?
Det finns minst lika många som fått allt att fungera helt tyst genom att byta oljefabrikat om jag ska tro vad som skrivs eller genom att byta oljetyp, en annan andel har bara slängt i ett medel för att just tysta tryckarna. Sen finns det den delen som faktiskt byter tryckarna då dom inte är evighets saker.
Jag för min del har rivit så många motorer av motortypen det gäller att jag aldrig nånsin skulle betala för en sån behandling. Jag vet hur varenda oljekanal ser ut och jag vet vart det brukar samlas skräp. INGET av det kan du ta bort med en engineflush på ett bra sätt. Det ena för att oljan måste ha en roterande motor för att nå ut i alla kanalerna. Nåt som inte sker vid bytet, motorn står då stilla och en del kanaler blockeras därmed. Det andra för att en stor del av dessa kanaler är tyvärr en återvändsgränd. Det är inte lätt att spola ur en återvändsgränd genom att flåsa nåt rakt igenom.
Och.. vadå ursprungshästar? :D
Du får inte en enda hästkraft mera av detta. För att få ut mer av motorn måste du alltså haft rejäl friktion innan. En sån ordentlig friktion innebär i en normal motor att ett eller flera lager måste ha så dålig smörjning att dom går varma och nyper åt, sker det i din vitblockare så roterar lagren för dej och det är det sista som händer innan renovering. Det är kortfattat BULLSHIT!
Ska vi ta det resonemanget måste till exempel turbobilar FÖRLORA effekt på tvätten.
Varför? Jätteenkelt, vi har kolvkylning, olja sprutas upp på undersidan av kolven, det sker vid kolvens nedgång. Med så rejält höjt oljetryck/flöde så kommer det att spruta mera och hårdare på undersidan av kolven. Vilket i sin tur motarbetar motors rotation... Effektförlust alltså.
Men naturligtvis gör var och en sina egna beslut. Men ta besluten på rätt grund. Grunden är att man vill tjäna pengar och att bilen KAN haverera, det ger INGEN effektvinst.