Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DogWalker
Såg den här videon för en tid sedan, både del 1 och 2. Det är väl upp till var och en hur man vill göra så klart , men jag kommer inte att göra en sådan åtgärd.. :)

[youtube]MsLKNdebB6Q[/youtube]
av *pettson*
Det är alltid bra att få saker sköljda, men det är egentligen inte nån stor vits eftersom en hel del kanaler är beroende av att du faktiskt har motorn igång. Samt att en hel del kanaler är nåt av en återvändsgränd. Sen är frågan: om du har koks och avlagringar sitter högt upp i en motor, vill du då ha detta rundsköljt i motorn? Egentligen finns det två sätt att rengöra.
Antingen köper du en billig olja som du häller i vid ett vanligt oljebyte, du tar då och kör kanske 20mil med den. Sen gör du ett byte till, då häller du i oljan du ska använda. Naturligtvis filterbyte vid bägge tillfällena. Nu har du sköljt ur all olja som inte kom med vid ett vanligt byte.
Metod två är att montera ned din motor i bitar och tvätta varje del för sej. För det är enda sättet om allt ska ut.

Och.. engineflush sköljer oljekanalerna, dom behandlar INTE vevhusventilationen där du återfinner en oljefälla.
av *pettson*
matzen10 skrev:Vad kostar en Engineflush?

/Matz
1500-2000kr beroende på vart och vilken olja som ska fyllas i sen.
av zenita123
Jag vet att en polare hade in sin V70 som tickade rejält i motor men den vart knäpptyst efter detta fick jag nyss reda på o en massa bilfirmor anlitar verkstäder som har denna metod bilarna får tillbaks sina ursprungshästar i motor efter behandlig värt att testa
av *pettson*
zenita123 skrev:Jag vet att en polare hade in sin V70 som tickade rejält i motor men den vart knäpptyst efter detta fick jag nyss reda på o en massa bilfirmor anlitar verkstäder som har denna metod bilarna får tillbaks sina ursprungshästar i motor efter behandlig värt att testa
Pratar vi om dold reklam nu?
Jag känner igen iallafall totalt 11 bilhandlare så väl att jag vet vad som pågår i kulisserna och INGEN varsej använder detta, eller skulle rekommendera detta. Biltillverkarna rekommenderar det inte heller, inte en enda faktiskt. Kanske är det annorlunda på din front?
Det finns minst lika många som fått allt att fungera helt tyst genom att byta oljefabrikat om jag ska tro vad som skrivs eller genom att byta oljetyp, en annan andel har bara slängt i ett medel för att just tysta tryckarna. Sen finns det den delen som faktiskt byter tryckarna då dom inte är evighets saker.
Jag för min del har rivit så många motorer av motortypen det gäller att jag aldrig nånsin skulle betala för en sån behandling. Jag vet hur varenda oljekanal ser ut och jag vet vart det brukar samlas skräp. INGET av det kan du ta bort med en engineflush på ett bra sätt. Det ena för att oljan måste ha en roterande motor för att nå ut i alla kanalerna. Nåt som inte sker vid bytet, motorn står då stilla och en del kanaler blockeras därmed. Det andra för att en stor del av dessa kanaler är tyvärr en återvändsgränd. Det är inte lätt att spola ur en återvändsgränd genom att flåsa nåt rakt igenom.
Och.. vadå ursprungshästar? :D
Du får inte en enda hästkraft mera av detta. För att få ut mer av motorn måste du alltså haft rejäl friktion innan. En sån ordentlig friktion innebär i en normal motor att ett eller flera lager måste ha så dålig smörjning att dom går varma och nyper åt, sker det i din vitblockare så roterar lagren för dej och det är det sista som händer innan renovering. Det är kortfattat BULLSHIT!

Ska vi ta det resonemanget måste till exempel turbobilar FÖRLORA effekt på tvätten.
Varför? Jätteenkelt, vi har kolvkylning, olja sprutas upp på undersidan av kolven, det sker vid kolvens nedgång. Med så rejält höjt oljetryck/flöde så kommer det att spruta mera och hårdare på undersidan av kolven. Vilket i sin tur motarbetar motors rotation... Effektförlust alltså.

Men naturligtvis gör var och en sina egna beslut. Men ta besluten på rätt grund. Grunden är att man vill tjäna pengar och att bilen KAN haverera, det ger INGEN effektvinst.
Användarvisningsbild
av isak
för de där pengarna (bortkastade)! gör några tätare olje& filterbyte har ni samma effekt! håller helt med pettson har samma erfarenheter själv! förklara hur det blir någon spolning av ventiltryckare vid stillastående motor. det dyker upp sådana här dunderkurer med jämna mellanrum jag kallar det för BONDFÅNGERI!
Isak
av Lövet
Eftersom priset inkluderar ett oljebyte betalar man inte många hundralappar.

http://www.engineflush.biz
av *pettson*
Eftersom en bra olja kostar under 50lappen litern in för verkstan, ett nytt filter ligger på en tjuga. Är det snarare MÅNGA hundralappar.. Men visst ser det inte ut så på kundsidan.
Bäst är ju att bilen står där och sköljs medans meken jobbar med annat. Det är ju inte så att han/hon ägnar mera tid åt bilen ifråga än att tappa ur lite snabbt, kasta filtret. Strunta i slatten då den ändå sköljs ur, koppla dit och ta bort samt fylla om olja och montera ett nytt filter. Totalt sådär 20 minuters arbetsinsats.
Hela iden med konceptet är att få kunden att köpa en tjänst han inte behöver och du utför den medans du ändå är upptagen med annat. Alltså betalt för två saker på en gång.
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]