Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
VolvoB20 skrev:Ett stort kontainerfartyg drar 0.01 l/mil/ton dvs var din volvo lika bra skulle den dra 0.017 liter per mil, Du skulle alltpå komma 3600 mil på en tank.

Då är både bilen och lastbilen rätt pinsamma jämfört med en lastbåt.
Nej nej!! Jag skulle komma 4705 mil på en tank (tanken rymmer ju 80L) :lol:

Men när det gäller lastfartyg så har du ju om något en motor som är optimerad för ett specifikt varvtal. Sitter väl typ KaMeWa-propeller på de större?

När det gäller Hk/ton så har den bilen jag kör 440hk och ekipaget väger tom ~16500 (tankbil med påbyggnad i aluminium) vilket ger 26,67hk/ton vilket i så fall skulle ge 45,6hk i 965:an. Om man då vänder på saken Och bara för nöjets skull räkna på hur många Nm det skulle krävas för att få samma prestanda i lastbilen som i 965:an så skulle det bli 9600Nm (267Nm i 965:an) och original på en FH440 är väl om jag inte missminner mej 2300Nm. Om man nu bara lattjar med siffror utan någon som helst vetenskaplig grund!!! :lol:

@ *pettson* Skulle tippa på att förbrukningen tom ligger på ca 2/3 av vad förbrukningen är fullastad. Dock så är bilen väldigt högt växlad. Ligger på 1500rpm vid 80km/h.

//David
av v70diesel06
Riktigt intressant läsning från många kunniga på vårat forum.kul med infon om frakt båtar,men har för mig att dom kör på någon typ av tjockolja som behöver förvärmas osv.
Ska mäta imorrn 15 mil last/snittförbrukning kontra 15 mil tom.
Nybbe-gefle ganska impad av din tomvikt :D men du kan ju inte vara etanolfrälst när du i princip har diesel i blodet 8)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nybbe_gefle skrev:
Men när det gäller lastfartyg så har du ju om något en motor som är optimerad för ett specifikt varvtal. Sitter väl typ KaMeWa-propeller på de större?
//David
Finns flera olika typer av propellrar, KaMeWa-propellern är en i mängden. För de som inte vet vad en KaMeWa-propeller är så är det en svensk uppfinning som bygger på att man kan ställa bladens vinkel. Man kan på så sätt optimera körningen på ett unikt sätt mot en "fast" propeller.

Jobbar på KaMeWa som konstruktör, eller rättare sagt Rolls Royce som det ägs av idag.. :wink:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
v70diesel06 skrev:Riktigt intressant läsning från många kunniga på vårat forum.kul med infon om frakt båtar,men har för mig att dom kör på någon typ av tjockolja som behöver förvärmas osv.
Ska mäta imorrn 15 mil last/snittförbrukning kontra 15 mil tom.
Nybbe-gefle ganska impad av din tomvikt :D men du kan ju inte vara etanolfrälst när du i princip har diesel i blodet 8)
Jo visst kör dom på lite saftigare soppa. Om jag inte har helt fel så värms den upp till 60 grader.

Ja 16500kg tomvikt är ju faktiskt inte så tokigt. Lastar ju 44000kg nästan lagligt. Det blev lite tungt idag! Vågen i Gävle hamn visade på 61840kg med ca 45400kg i nettovikt! :-O)

Visst kan man vara etanolfrälst men ändå vara en diesel-junkie!! 8)

//David
av Steff 99
Variosboy skrev:
Jobbar på KaMeWa som konstruktör, eller rättare sagt Rolls Royce som det ägs av idag.. :wink:
Synd att man inte har kvar biltillverkningen inom koncernen utan sålde den till BMW, det hade varit kul å se hur stor företagsrabatt du haft på nyköp av en
RR Ghost ? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Steff 99 skrev:
Variosboy skrev:
Synd att man inte har kvar biltillverkningen inom koncernen utan sålde den till BMW, det hade varit kul å se hur stor företagsrabatt du haft på nyköp av en
RR Ghost ? :mrgreen:
Precis! Hade jag fått några procent mer än på min V70 så hade jag slagit till direkt! :D
av v70diesel06
Dagens förbrukning för den intresserade.
15 mil last, 59620kg.6,1l/mil
15 mil tom,24350kg.3,7l/mil
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
v70diesel06 skrev:Dagens förbrukning för den intresserade.
15 mil last, 59620kg.6,1l/mil
15 mil tom,24350kg.3,7l/mil
Är ju viss skillnad i förbrukning!! Blir ju viss skillnad när man som mej kör med 16 hjul i backen vid fullt lass och 14 hjul när jag går tom!! :D Har för mej att förbrukningen ligger på ca 5,0-5,2 fullastad och ca 3,2-3,7 tom. Lönar sej rätt bra med supersingel på släpet!!

//David
av v70diesel06
Helt klart bra med supersingel vid rätt läge.Men ganska jobbigt när man går in på alla järnverk och skrotgårdar och man lyckas få in typ rostigt armeringsjärn i ett däck :evil: då kan man i bästa fall ta sig hem med tvillingmont.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
v70diesel06 skrev:Helt klart bra med supersingel vid rätt läge.Men ganska jobbigt när man går in på alla järnverk och skrotgårdar och man lyckas få in typ rostigt armeringsjärn i ett däck :evil: då kan man i bästa fall ta sig hem med tvillingmont.
Jo det är klart! Är ju även lite vanskligt på vintern då supersingel tenderar till att surfa lite i modden!! Tur att man bara kör till pappersbruk!! 8)

//David

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]