- ons 15 sep 2010, 18:29
#445894
Men när det gäller lastfartyg så har du ju om något en motor som är optimerad för ett specifikt varvtal. Sitter väl typ KaMeWa-propeller på de större?
När det gäller Hk/ton så har den bilen jag kör 440hk och ekipaget väger tom ~16500 (tankbil med påbyggnad i aluminium) vilket ger 26,67hk/ton vilket i så fall skulle ge 45,6hk i 965:an. Om man då vänder på saken Och bara för nöjets skull räkna på hur många Nm det skulle krävas för att få samma prestanda i lastbilen som i 965:an så skulle det bli 9600Nm (267Nm i 965:an) och original på en FH440 är väl om jag inte missminner mej 2300Nm. Om man nu bara lattjar med siffror utan någon som helst vetenskaplig grund!!! :lol:
@ *pettson* Skulle tippa på att förbrukningen tom ligger på ca 2/3 av vad förbrukningen är fullastad. Dock så är bilen väldigt högt växlad. Ligger på 1500rpm vid 80km/h.
//David
VolvoB20 skrev:Ett stort kontainerfartyg drar 0.01 l/mil/ton dvs var din volvo lika bra skulle den dra 0.017 liter per mil, Du skulle alltpå komma 3600 mil på en tank.Nej nej!! Jag skulle komma 4705 mil på en tank (tanken rymmer ju 80L) :lol:
Då är både bilen och lastbilen rätt pinsamma jämfört med en lastbåt.
Men när det gäller lastfartyg så har du ju om något en motor som är optimerad för ett specifikt varvtal. Sitter väl typ KaMeWa-propeller på de större?
När det gäller Hk/ton så har den bilen jag kör 440hk och ekipaget väger tom ~16500 (tankbil med påbyggnad i aluminium) vilket ger 26,67hk/ton vilket i så fall skulle ge 45,6hk i 965:an. Om man då vänder på saken Och bara för nöjets skull räkna på hur många Nm det skulle krävas för att få samma prestanda i lastbilen som i 965:an så skulle det bli 9600Nm (267Nm i 965:an) och original på en FH440 är väl om jag inte missminner mej 2300Nm. Om man nu bara lattjar med siffror utan någon som helst vetenskaplig grund!!! :lol:
@ *pettson* Skulle tippa på att förbrukningen tom ligger på ca 2/3 av vad förbrukningen är fullastad. Dock så är bilen väldigt högt växlad. Ligger på 1500rpm vid 80km/h.
//David