NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 3r1k
Låter rätt troligt att det är någon enhet på LIN-bussen som är död alternativt avbrott på bussen någonstans då flertalet enheter ej fungerar. Om jag inte missminner mig finns det två olika LINbusser från CCM panelen (klimatpanelen) varav en separat går till förarstolen?, alltså den "vänstra" sidan och den andra till den högra sidan där dels passagerarstolen är ansluten samt AQS sensorn (om din bil har en sån dvs) samt DMMerna (Damper Motor Module) alltså spjällmotorerna. Eftersom jag antar att några av de fungerar skulle jag gissa att felet/avbrottet ligger vid den sista fungerande spjällmotorn alternativt nästkommande spjällmotor. Kolla kretsschemat för din bil, finns att googla fram på nätet.

Sen om du har tillgång till Vida så kan du läsa ut vilka enheter som ej svarar på bussen och således ganska enkelt lokalisera var felet kan tänkas vara. Alternativt kan flertalet noder på LIN-bussen vara paj, men det är nog inte så troligt...
av Niklasmagnus
3r1k skrev:Låter rätt troligt att det är någon enhet på LIN-bussen som är död alternativt avbrott på bussen någonstans då flertalet enheter ej fungerar. Om jag inte missminner mig finns det två olika LINbusser från CCM panelen (klimatpanelen) varav en separat går till förarstolen?, alltså den "vänstra" sidan och den andra till den högra sidan där dels passagerarstolen är ansluten samt AQS sensorn (om din bil har en sån dvs) samt DMMerna (Damper Motor Module) alltså spjällmotorerna. Eftersom jag antar att några av de fungerar skulle jag gissa att felet/avbrottet ligger vid den sista fungerande spjällmotorn alternativt nästkommande spjällmotor. Kolla kretsschemat för din bil, finns att googla fram på nätet.

Sen om du har tillgång till Vida så kan du läsa ut vilka enheter som ej svarar på bussen och således ganska enkelt lokalisera var felet kan tänkas vara. Alternativt kan flertalet noder på LIN-bussen vara paj, men det är nog inte så troligt...
(Nu blev det teknisk, har inte så bra koll på hur elektroniken är uppbyggd i en bil)

Om jag förstår dig rätt så tror du inte att felet är i klimatenheten i mittkonsolen (låter bra för den är nog dyr). Utan att det mest troligen ändå är antingen vänstra spjällmotorn alt högra som påverkar den vänstra?
Och mindre troligt att det är vänster stol som påverkar spjällmotorn? Men vad kan ha hänt med den då????
(Tänkte kolla om det går fram någon spänning till och från stolvärmeboxen under stolen. Borde gå att nå med multimeter utan att montera ur hela stolen.)

En granne har en diagnostik avläsare (igen aning vilken modell det är). Ska svänga förbi honom och kolla om det blir ett solklart svar eller om felsökning krävs.

Ursäkta men var hittar jag kretsschema?
av Niklasmagnus
Kopplade in grannens diagnostikverktyg idag. Fick upp följande under CCM:
DD01: LIN-sub 1 Signal too high/signal too low
0040: Air quality sensor. Internal fault

Har även mätt spänningen över stolsvärme modulen. Har spänning in ca 13V men får inget ut från modulen. Lät mätspetsarna sitta inne en stund men inget. Ska såklart byta denna. Ska man koppla bort batteriets minuspol när man gör detta?

Långsökt att vänster DMM ska börja funka men vem vet.
Användarvisningsbild
av 3r1k
Niklasmagnus skrev: mån 07 sep 2020, 20:35 Kopplade in grannens diagnostikverktyg idag. Fick upp följande under CCM:
DD01: LIN-sub 1 Signal too high/signal too low
0040: Air quality sensor. Internal fault

Har även mätt spänningen över stolsvärme modulen. Har spänning in ca 13V men får inget ut från modulen. Lät mätspetsarna sitta inne en stund men inget. Ska såklart byta denna. Ska man koppla bort batteriets minuspol när man gör detta?

Långsökt att vänster DMM ska börja funka men vem vet.
CCM-DD01 tyder på att felet mycket riktigt ligger på den vänstra LIN-bussen. Gissningsvis kan det vara en kortslutning mot jord eller +12V? Innan du börjar byta ut saker skulle jag försöka mäta mig fram och verifiera att detta inte är felet, alternativt koppla ur de olika spjällmotorerna i tur och ordning. Tittade lite extra noga och de enheter som kommunicerar på den vänstra LIN-bussen är dels vänster stol, spjällmotorn för temperatur vänster sida samt spjällmotorn för luftdistribution. Så troligtvis fungerar ingen av dessa?

CCM-0040 indikerar bara att det är något fel på AQS sensorn som förövrigt sitter på den högra LIN-bussen (hade fel i mitt tidigare inlägg :oops: ). Har själv denna felkod och den orsakar inga större problem för min del, bortsett från att sensorn antagligen inte fungerar :P

Om du är under stolen och pillar och drar isär kontaktstycket till stolen skulle jag absolut koppla bort batteriet då det sitter airbags i stolen. Annars inte.
av MarcusGen
Så fort du gör något elektriskt arbete på dessa bilar är det bra att koppla ur batteriet. Ett enkelt trick för att slippa eventuella SRS-relaterade felkoder
av Niklasmagnus
3r1k skrev: CCM-DD01 tyder på att felet mycket riktigt ligger på den vänstra LIN-bussen. Gissningsvis kan det vara en kortslutning mot jord eller +12V? Innan du börjar byta ut saker skulle jag försöka mäta mig fram och verifiera att detta inte är felet, alternativt koppla ur de olika spjällmotorerna i tur och ordning. Tittade lite extra noga och de enheter som kommunicerar på den vänstra LIN-bussen är dels vänster stol, spjällmotorn för temperatur vänster sida samt spjällmotorn för luftdistribution. Så troligtvis fungerar ingen av dessa?

CCM-0040 indikerar bara att det är något fel på AQS sensorn som förövrigt sitter på den högra LIN-bussen (hade fel i mitt tidigare inlägg :oops: ). Har själv denna felkod och den orsakar inga större problem för min del, bortsett från att sensorn antagligen inte fungerar :P

Om du är under stolen och pillar och drar isär kontaktstycket till stolen skulle jag absolut koppla bort batteriet då det sitter airbags i stolen. Annars inte.
Luftdistrubitionen funkar, blåser lika bra som på höger sida. Men får kommer ingen värme. Jag fattar inte riktigt hur jag ska läsa kretsschemat, men om luften blåser men utan värme och stolen inte blir värm. Kan man dra någon slutsats av det?

Hur kontrollmäter man om det är kortis?
av Niklasmagnus
Jag bytte stolsvärme modulen och det löste även felet med spjällmotorn :-D :-D

Till saken hör att jag åkte till delplocken här i Västerås och hämtade 3 st modulerna. Fick dem då jag även köpte två gasdämpare till bagageluckan.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]